Gå til innhold

Tele2 Bipper - Overvåking av mobilbruker.

Anbefalte innlegg

Fakta:

Tele2 Bipper er et mobilabonnement med et eget SIM-kort. SIM-kortet settes inn i barnets mobiltelefon, og foreldrene kan deretter enkelt styre innstillingene for barnets mobil gjennom en webportal. Tjenesten inkluderer blant annet:

Kontaktkontroll - administrer hvem barnet har lov til å ringe eller sende sms til

Forbrukskontroll - kontroller hvor mye barnet kan bruke telefonen sin hver uke

Tidskontroll - bestem når barnet kan ringe sine venner

Sikkerhetslarm - legg inntil fem kontakter på en alarmliste som barnet enkelt kan ringe opp med når alarmen aktiveres

Lokalisering - sjekk hvor ditt barns mobil befinner seg

Noen som har noen tanker om dette?

Selv mener jeg at det blir for mye av det gode, men det er sikkert en del foreldre som vil finne det nyttig å vite hvor barnet/ungdommen befinner seg til enhver tid...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn for det første, så har du ikke mulighet til å sjekke hvor barne ditt er til enhver tid, her er det snakk om 20 sporinger i mnd inkludert i bipper pakken. Flere sporinger kan eventuelt kjøpes vis ønsket.

Alt dette med at du kan styre når barnet kan ringe, hvem osv osv. Ser jeg på som en veldig god løsning, med tanke på de gjerne ikke betaler regninger selv, og da kan du også forhindre de i å ringe dyre nummre, eller bestille masse bilder o.l.

I tilegg kan du selv velge en sum barnet har lov å bruke i mnd/uke.

Selv ser jeg på dette som en flott løsning, værtfall til de minste som har / skal ha telefon, og skal lære seg dette, da det ikke er så vannskelig å trykke feil nummer.

Eneste minuset jeg ser med dette er at det begrenser kanskje endel av opplæringen, med tanke på at man lærer av sine feil.

Lenke til kommentar

At det er overvåkning er det liten tvil om. Derimot er det enda ikke (selv om datatilsynet later til å jobbe hardt og intenst for at det skal skje) nødvendigvis slik at overvåkning er ulovlig i Norge.

Overvåkning er naturligvis fullstendig lovlig dersom avgjørelsen tas av individet selv. Det er ingen som helst lov som sier at jeg ikke kan gå ut og kjøpe meg et spesialabbonement hvor en person fra kundeservice vil ringe og kjefte på meg hver gang jeg nærmer meg et utested. Nå finnes naturligvis ikke en slik tjeneste, men den ville være fullt lovlig dersom det var frivillig å opprette abbonement.

Når det gjelder barn (og forøvrig umyndiggjorte og andre som ikke er i stand til å ta en avgjørelse selv, da tenker jeg i stor grad på mentalt handikappede og eldre med demens) er saken verre. I utgangspunktet er det jo da foreldre/verge som tar avgjørelser og som har siste ordet. Det er i noe grad gitt selvråderett til eldre (og kanskje også yngre) barn både i lov og i rettspraksis. Men det betyr ikke at barnet bestemmer selv.

Nå kjenner ikke jeg loven inn og ut (jeg er ingen jurist), men jeg mener ganske bestemt at det finnes lite i lovverket og liten rettspraksis på dette med overvåkning av umyndige. Og uten et bein godt plantet i lovverket er det lite annet datatilsynet kan gjøre enn å si at "dette syns vi ikke er kult". Dermed er det langt i fra sikkert at datatilsynet kommer til å "stoppe dette" som det sies over. Lage bråk rundt det kommer datatilsynet garantert til å gjøre, men dersom det ikke finnes lovverk så har de heller ikke myndighet til å "stoppe det".

Jeg håper, og tror, at utviklingen av teknologi slik som dette kommer til å tvinge frem endringer i lovverket som spesielt beskytter umyndige. Men det skjer neppe over natten.

Endret av cyclo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel vært mulig og spore opp telefonen sin i flere år nå. Telefonene og abonnementene er jo foreldrene sin eiendom, og alle disse funksjonene Tele2 tilbyr kan enkelt settes opp på de fleste av dagens smarttelefoner.

Tjenesten er vel laget med tanke på barnets sikkerhet. Om barna ikke vil bli funnet kan de bare nappe ut batteriet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...