Glenn Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg lager en tråd her som tar for seg spørsmål rundt WNDR3700 og WNDR37AV. N600 Wireless Dual Band Gigabit Router WNDR3700 - NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N Wireless Router for Video and Gaming WNDR37AV • Ultra-fast wired — Four Gigabit Ethernet ports deliver ultra-fast wired connections • Dual band — Ensuring top speeds and the greatest range while minimizing interference • Faster multimedia streaming — Provides Wireless-N speed for streaming HD videos, simultaneous downloads, and online gaming in addition to basic Internet applications • Shared storage — ReadySHARE™ provides fast and easy shared access to an external USB storage device • Live Parental Controls — Keeps your Internet experience safe • Jitter-free video and gaming — Automatic Quality of Service (QoS) for reliable Internet connections • Guest network access — Provides separate security and access restrictions for guests using the network • Broadband usage meter — Monitors Internet traffic and sends customized reports to help keep costs under control • Easy setup — Smart Wizard® CD with graphical installation guide and multi-language support • Secured connection — Push 'N' Connect ensures a quick and secure network connection • NETGEAR Green features — Power and Wi-Fi on/off buttons, Energy Star-compliant power adapter and 80% recycled packaging • 500 mbps WAN to LAN throughput Prosessor: MIPS 680 MHz - AR7161 Flashminne: 8 MB RAM: 64 MB En liten FAQ: Spørsmål: Hva er forskjellen på WNDR3700 og WNDR37AV? Svar: Det er ingen forskjell på de siste versjonene av WNDR3700 og WNDR37AV. De har nøyaktig samme hardware, og bruker til og med samme firmware. Dette er altså samme produkt under annet navn, til dyrere pris. http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=52714 Spørsmål: Hvordan logger jeg på routeren? Svar: Du kan bruke www.routerlogin.net eller http://192.168.1.1 til å logge deg på routeren. Brukernavnet er admin og passordet er password som standard. Spørsmål: Hvordan kan jeg skru av automatisk spørsmål om oppdatering? Svar: Gå inn på ruteroppdatering på menyen til venstre, og huk av "Søk etter en ny versjon ved pålogging". Spørsmål: Hvorfor får jeg bare 130 Mbps på trådløst? Svar: Du må huske å endre til 300 Mbps på ruteren. Det gjør du ved å logge deg inn, gå til Trådløsinnstillinger til venstre på menyen. Her ser du innstillingene for Trådløst Nettverk (2,4GHz b/g/n). Her setter du modusen til Opptil 300 Mbps. Du må også huske å aktivere 40 MHz båndbredde på trådløskortet ditt for å få 300 Mbps. For Windows går du inn på enhetsbehandling, og klikker på kortet for trådløst nettverk. Her går du til avansert. Her finner du 802.11n-kanalbåndbredde for bånd 2,4 GHz. Denne står nå på 20 MHz, men sett den til automatisk. Spørsmål: Jeg får fortsatt dårlig hastighet selv om jeg har aktivert 300 Mbps. Svar: Dette kan skyldes mye, f.eks dårlig dekning eller inferens. Forsøk å plasser ruteren til et bedre og høyere sted, og uten hindringer. Dette er et typisk problem for 2,4 GHz-båndbredden, så jeg tar for meg det her. Det kan lønne seg å bytte kanal på det trådløse nettverket for å forhindre inferens. Dette gjør du i Trådløsinnstillinger. Forsøk flere kanaler, og sjekk hvilken båndbredde du får. Det er ikke alltid routeren velger den beste kanalen selv om den står på Auto. Windows er ikke spesielt behjelpelig med å fortelle hvilke kanaler de andre nettene rundt deg er på. Du kan laste ned et program som inSSIDer for å se alle nett innenfor rekkevidde. Her ser du hvilke kanaler de kjører på. Velg den kanalen som brukes lite og/eller kanalen med dårligst rekkevidde rundt deg. Spørsmål: Er denne ruteren støttet av tredjeparts firmware, som DD-WRT og Openwrt? Svar: Ja, den er støttet av DD-WRT og OpenWRT. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700 Spørsmål: Kan jeg koble en ekstern harddisk/USB-minnepinne i ruteren? Eller kanskje en printer? Svar: Ja, det kan du. Den blir umiddelbart tilgjengelig for alle i nettverket uten bruk av ekstra programvare. Den ligger under \\readyshare. Spørsmål: Hvorfor kommer ikke 5 GHz-nettet opp? Svar: Ditt trådløse nettverkskort har ikke støtte for 5 GHz. Gå til innkjøp av ett med 5 GHz, f.eks Netgear WNDA3100. Hva koster ruteren? Nå ligger den til rett under 900 kroner. Siste oppdaterte priser finner du i prisguiden her på hardware.no. https://prisguiden.no/produkt/107393 Endret 16. august 2010 av Glenn Lenke til kommentar
IBTB Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg gikk til innkjøp av denne ruteren (WNDR3700) og den gamle nerden i meg ville bytte til dd-wrt firmware, men nå som jeg har fått den (og satt den selvsagt opp normalt til jeg skulle gidde å sette meg ned med det) begynner den litt mindre nerdete delen av meg å lure på om jeg skulle gidde eller ikke. Denne tråden kom plutselig opp mens jeg letet etter noe annet, men jeg hiver inn et spørsmål: - Hva og hvor mye ekstra har dd-wrt og tilby iforhold til firmware allerede innstallert? Flere år siden jeg sist var borti dd-wrt, men etter en meget rask sammenligning er det meste nå ganske likt? Bortsett fra litt enklere brukergrensesnitt fra dd-wrt kanskje? Også trafikk-loggingen til Netgear som er helt på jordet selvsagt. Om noen har prøvd begge deler, kan de kanskje nevne noen pluss for å skifte til dd-wrt? Ellers vil jeg bare si at det var en fin start på tråden! =] //IB Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg har ikke lagt inn DD-WRT på min enda, men skal prøves ut etterhvert. Det positive med DD-WRT sin firmware er at det er så mye mer oversiktlig GUI. Du kan redigere en rekke andre innstillinger med DD-WRT. Jeg er iallefall fornøyd med firmwaren til Netgear så langt, bortsett fra GUI'et. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700 Endret 15. august 2010 av Glenn Lenke til kommentar
Raging_Bull Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 med usb porten på denne, kan man feks koble til en harddisk og så gjøre denne tilgjengelig for resten av nettverket. Er det noe spesielt denne mangler? regner med den skal dekke behovene til et vanlig hjemmenett bra? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Det kan du, ja. Det er besvart i den første posten, nest siste spørsmål Ikke noe spesielle mangler med routeren. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Nå kan dere få en WNDR3700 for en meget gunstig pris hos DustinHome til 759 kr! http://www.dustinhome.no/pd_5010316526.aspx Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Må si at prisen på denne er utrolig lav i forhold til specs. Husk at det alltid er en viss sjanse til å bricke router ved flashing, så ikke gjør det, dersom du ikke har bruk for funksjonaliteten. Firmware som DD-WRT har masse muligheter, men vil også bruke mere funksjoner/CPU slik at nouter blir litt tregere. Hvis man f.eks oppnår 300Mbit fra WAN til LAN med orginal firmware, så vil man trolig få max 200Mbit med DD-WRT (Kvalifisert gjetting). Funksjoner http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Tutorials Hvordan flashe http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700 Demo DD-WRT http://www.dd-wrt.com/demo/ Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hvordan gjør denne seg opp mot D-link DIR-655? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Hvordan gjør denne seg opp mot D-link DIR-655? Tja, vi kan jo starte med å sammenligne RAM og CPU. DIR-655 har 16 MB ram, mens WNDR3700 har 64 MB. Den største forskjellen er at du kan belaste routeren kraftigere, da den støtter mange flere connections. CPU'en til DIR-655 er en 275MHz, mens den på WNDR3700 er en 680 MHz-prosessor. En av de mest kraftige på forbrukermarkedet blandt trådløse routere. Videre kan det nevnes at WNDR3700 kjører Linux. Den støtter for eksempel Openwrt eller DD-WRT om du ønsker å bruke tredjeparts firmware som gir flere funksjoner. WNDR3700 har i tillegg dualband noe som DIR-655 ikke har. Den trenger mindre restarts enn DIR-655 ved endringer, f.eks port forwarding. Om du har en ekstern harddisk, kan du koble den rett inn i routeren på WNDR3700, og den blir umiddelbart tilgjengelig for alle i nettverket. På DIR-655 må du bruke ekstra programvare for å få det til å virke. Endret 27. august 2010 av Glenn Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Har kjøpt den og veldig fornøyd så langt. Ble litt dårligere signal enn tidligere, men har litt med stedet den står. uansett ikke noe problem. Fornøyd så langt. Mer fornøyd med DDWRT som var på den forrige, men kan s klart gå over til den om jeg vil på denne også Lenke til kommentar
IBTB Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Èn ting som plager meg litt er at jeg ikke kan låse en IP til maskiner på trådløsnettverket. Laptoppen min skifter til ny IP for hver gang den starter om. Aldri hatt dette problemet tidligere så uten å lagt alt for mye forskning bak regner jeg med at det er routeren som er problemet. Har også prøvd å "reservere IP" til laptoppen (spesifiserte navn/ip og mac-adresse) men også dette ga routeren blanke i. Setter jeg fast IP på laptoppen (og også samboeren sin forsåvidt) får jeg problemer med tilkoblingen ut mot internett. Dette irriterer meg litt og gjør det jo håpløst for port-mappinga sin del. Skal prøve å legge inn DD-WRT en helg det blir litt tid til overs =] Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Setter jeg fast IP på laptoppen (og også samboeren sin forsåvidt) får jeg problemer med tilkoblingen ut mot internett. Skal prøve å legge inn DD-WRT en helg det blir litt tid til overs =] Når du setter fast IP på PC, så husk å ta med gateway og evt DNS (192.168.1.1). Skal fungere helt fint mot internett med statisk IP. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Fast ip og reservering av IP fungerer utmerket her. Eneste som har irritert meg er at jeg ikke kan reservere ip adressen utenfor dhcp område. Ønsker 192.168.1.2 - 10 er iper som er reservert via routeren og MAC. Også er dhcp scopet fra 192.168.1.100 og utover. Men det lar seg ikke gjøre. Dog ikke krise... DD-WRT støtter dette i værste tilfelle. Stusser litt at det er så liten aktivitet her dersom denne liksom skal være den beste routeren for tiden. Fungerer den så bra for alle at de ikke har noe å ta opp kanskje? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Du kan jo bare øke DHCP til hele subnettet og så reservere 2-10. Jeg har aldri opplevd noen problemer med statiske adresser eller reservasjon innenfor DHCP-området. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg vurderer å bytte ut min Dlink DIR-655 pga jeg trenger litt bedre dekning. En av Pc'ene får så vidt det er signal. Vil signalet på denne være bedre enn på Dlink DIR-655? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg vurderer å bytte ut min Dlink DIR-655 pga jeg trenger litt bedre dekning. En av Pc'ene får så vidt det er signal. Vil signalet på denne være bedre enn på Dlink DIR-655? Det er nok temmelig likt. Er det en stasjonær PC, så kan du vurdere homeplug eller en bedre antenne ved PC. Lenke til kommentar
ToTTy Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg tenker på denne routeren. Jeg trenger en som har STERK signalsyrke siden den skal ned gjennom 3 meter betong og 20 meter bort til kjeller hybelboeren. Jeg har fått ZyXEL P-2602HWT-F3 fra telenor og signalstyrken holder ikke. Jeg tenker da på å sette P-2602HWT-F3 i BRIDGE modus og bruke WNDR3700 til å ta hånd om det trådløse nettet or åpningen av porter osv. Hvordan vil dette virke? Har lest flere stedet at hvis du går over til DD-WRT (som vist skal være mer stabilt) får du enorme signal problemer ( http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700 (se Issue 1) ) Er det noen her som har testet og IKKE fått dette problemet? Kan man gå fra DD-WRT frimware tilbake til standard NETGEAR dersom det blir problem? I følge testen på DinSide ( http://www.dinside.no/830491/netgear-wndr3700 ) gir denne mye bedre hastigheter på 5ghz frekvensen, men dårligere signaler, er det slik å forstå? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) 3meter betong????????? Det er ingen trådløs router som klarer å gjennomtrenge 3meter betong på en tilfredstillende måte. Det er mulig du kan løse det med en signalforsterker på andre siden av denne hindringen. Endret 24. september 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 ToTTY, har du hybelen på samme sikringsskap, så er homeplug løsningen. Homeplug kan også brukes fra Zyxel til en trådløsrouter et annet sted, om det hjelper deg til å få dekning. DD-WRT kan forsterke senderstyrken til routeren med noen få dB, men det er ingen mirakelkur. Signalet fra hybelen skal tross alt i retur også. Årsaken til at de har målt høyere hastigheter på 5GHz er at man bruker 40MHz båndbredde der og normalt 20MHz båndbredde på 2,4GHz. Det er for at en router ikke skal blokkere for alle naboene på 2,4. Rekkevidden er normalt endel lengre på 2,4, men det avhenger jo av støy og evt hindringer. Lenke til kommentar
alfe Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Hei, Noen som vet om det er mulig å legge inn restriksjoner (access control) på denne, slik at enkelte pc,er på nettverket bare har internettilgang visse tider på døgnet. Vet at dette er mulig på flere av d-link sine routere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå