JanA Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Se vedlegget for ytelsestesten. Pcen føles rask og er helt nyinstallert, men noe må jo være feil.. Tips? Endret 15. august 2010 av JanA Lenke til kommentar
JanA Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Bærbar PC ? Nei, stasjonar. Lenke til kommentar
JanA Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Specs på maskinen ? Hovedkort: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - integrert grafikk Prosessor: Athlon II X2 240 Minne: 2 x Kingston ValueRAM 2 GB Harddisk 1: Intel x-25M 80GB Harddisk 2: Samsung 1TB SATA Hardisk 3: PATA 250GB Kan det vare at det hjelper a laste ned drivere til hovedkortet? Det har jeg ikke gjort. Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Det er nok sørbroen på HK'et ditt som er hovedårsaken til det dårlige resultatet. SB 710 er ganske gammelt. Nyeste som har SB 850 ville ha gitt deg langt bedre resultater. Minne kan også gi litt utslag. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hvis du kan aktivere NCQ vil du få bedre ytelse RAIDXpert lar deg aktivere NCQ men jeg vet ikke om det fungerer på ditt chipset. SB850 har samme problemet i utgangspunktet, NCQ er skrudd av som standard. Lenke til kommentar
JanA Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Hvis du kan aktivere NCQ vil du få bedre ytelse RAIDXpert lar deg aktivere NCQ men jeg vet ikke om det fungerer på ditt chipset. SB850 har samme problemet i utgangspunktet, NCQ er skrudd av som standard. Lastet ned drivere til hovedkortet. Det gjorde susen! Nå er vel ytelsen slik som man kan forvente? Hvordan aktiverer jeg NCQ? Fant ikke noe om det i BIOS. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Du må vell skru på AHCI, men vær obs på at du kan få BSOD i Windows under oppstart. Dette har med manglende drivere å gjøre og er litt verre å få løst opp. Samme sak som RAID drivere faktisk, har som vane å sette på enten AHCI eller RAID på samtlige kort selv om jeg ikke har tenkt å bruke det bare for å komme rundt problemene. I verste fall kan det hende at du må reinstallere Windows. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Tipper det er at du ikke kjører i ACHI-modus som det ble nevnt over her. Det er heldigvis fullt mulig å skifte modus uten å reinstallere. Har gjort det selv ved å følge "resolution"-oppskriften her FØR jeg skiftet til AHCI: http://support.microsoft.com/kb/922976 Lenke til kommentar
JanA Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Jeg har sjekket og BIOS sier ACHI. Synes ytelsen ble bra nå. Ser at hw.no-testen av samme disk ga litt bedre resultater, men dette kan jeg leve med. Tror derfor jeg sier meg fornøyd for denne gang. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Ytelsen ser OK ut med tanke på chipset, du har mistet TRIM men det er du vel klar over? Det kan hende at SSD Toolbox fungerer men er ikke helt sikker, du får prøve. (SSD Toolbox lar deg utføre en manuell TRIM) Lenke til kommentar
JanA Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Ytelsen ser OK ut med tanke på chipset, du har mistet TRIM men det er du vel klar over? Det kan hende at SSD Toolbox fungerer men er ikke helt sikker, du får prøve. (SSD Toolbox lar deg utføre en manuell TRIM) Mistet TRIM??? Støttes ikke det av chipsettet? Trodde win7 sammen med Intesl SSD sikret dette. SSD Toolbox har jeg installert, men det gir vel ikke like god effekt. Lurer litt på om jeg har kjøpt "katta i sekken" hovedkort. Det er jo rimelig, men det blir jo anbefalt av HW.no så jeg trodde bare at det var litt tregt. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) SSD'en må ha Win7's egen eller Intel's nyeste AHCI/SATA drivere for å få TRIM. Men hvis Intel SSD Toolbox virker som den skal, og den står til automatisk kjøring 1 gang i uken, er det ikke så farlig - den gjør jobben bra nok. Endret 16. august 2010 av thomit Lenke til kommentar
JanA Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 SSD'en må ha Win7's egen eller Intel's nyeste AHCI/SATA drivere for å få TRIM. Men hvis Intel SSD Toolbox virker som den skal, og den står til automatisk kjøring 1 gang i uken, er det ikke så farlig - den gjør jobben bra nok. Det kan jo være at jeg har TRIM uten å vite det, hvordan sjekker jeg det? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Du kan vel sjekke hva AMD sier om sine nyeste drivere for ditt chipsett - men jeg tviler. Får du Toolbox til å virke? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Forresten - prøv å avinstallere hd-driverne, og be win7 om å legge inn sin driver, og se hva som skjer da - kanskje ytelsen vil være ok. I så fall har du da fått TRIM igjen. Endret 16. august 2010 av thomit Lenke til kommentar
JanA Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Du kan vel sjekke hva AMD sier om sine nyeste drivere for ditt chipsett - men jeg tviler. Får du Toolbox til å virke? Toolbox virker fint! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Ja, men da tror jeg du har det så godt du kan få det på ditt chipsett. Kan fortelle deg at jeg får en score på 400 + noen få i samme benchmark - så det er ikke så gærnt. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvis SSD Toolbox fungerer er det ikke noe problem. Kjør noen ganger per måned, det er nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå