Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Normalt, er jeg avhengig?


Gjest kongla

Anbefalte innlegg

hei. Er en treningsfreak og elsker trening. Jeg elsker også fest og slik. De 2 siste månedene har jeg begynt å festrøyke også. Det går gjerne 3-4 sigarettekr per fest for tiden. Det jeg liker er å kombinere nikotinsjokke(svimmelheten) med det å være full.

 

I kveld er jeg helt alene, jeg vet ikke hvorfor men jeg tok en røyk. Jeg har omtrent aldrig røyket i edru tilstand før. jeg syntes det er meget avslappende og deilig å oppleve den svimmelheten og "rusen" av å røyke.

 

er jeg avhengig av dette? Jeg kan kontrolere meg tror jeg, men blir jeg fort avhengig? Jeg er liksom bare ute etter svimmelheten og alt det der. Som sagt første gang i edru tilstand. Er det flere som gjør dette av og til?

 

Og 1 røyk i ny og ned hvor skadelig er det?, (deet rimer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil ikke jeg uttale meg om dette med å røyke. Det eneste jeg har å si når det gjelder det er at jeg stiller meg uforstående til at folk gjør noe bevvist, når de er fullt klar over at det er skadelig for kroppen og at det er svært kreftfremkallende.

 

Ellers har jeg aldri fortsått dette med å feste. Hva er vitsen? Det er ikke meningen å ha det så voldsomt gøy hele tiden, og når det som oftest resulterer i elendighet, så hva er vitsen? Jeg kommer i hvert fall aldri til å vaie gjennom gatene etter fest med en røyk og en øl i hånden. Det blir rett og slett for dumt, både for deg selv og for tilskuere.

 

Alt skal være så fryktelig gøy i dag. Kan ikke bare folk begynne å oppføre seg og gjøre det de skal. Gjør noe konstruktivt for samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har en veldig skummel holdning TS. Jeg hadde holdningen "1 i ny og ne kan vel ikke skade, jeg klarer jo å kontrollere meg" Endte opp med at jeg på det værste kunne røyke 1 og en halv 20pakk om dagen, jeg har heldig vis klart å kutte ned MASSE, men har ikke helt klart å slutte å røyke enda, og det startet med fest røyk av samme grunn som det, den svimmle deilige følelse.

 

Ja du begynner å bli avhengig når du får lyst på en røyk utenfor alkohol rusen, ikke kraftig avhengig, og heller ingenting å bry seg om, men suget etter nikotin kommer når du ikke er full, og det er et klart tegn på at du burde stoppe å røyke både i edru og full tillstand.

Redd kroppen din mens du kan, og ikke gjør samme feilen som jeg gjorde, det har blitt dyrt.

1 røyk i ny og ne, hvor skadelig er det? 2 røyk i ny og ne, skader ingen? 5 røyk i uka er vel ikke så ille vell? 5 røyk daglig ? 10 røyk daglig? Ånei, jeg har mistett kontroll! Ta tak i problemet før det går for langt !

 

For å oppnå den samme rusen du får av nikotin sjokket, er det nesten bedre å ta seg ett parr sterke drammer en å ta seg en røyk. Så hadde jeg vært deg hadde jeg heller driti i å røyke, og tatt meg en fest i helgene istedefor..

 

EDIT: Til deg Gjest_gjest - Han spurte ikke om noen moral preken fra en annonym avholds fra alt som er morro type person, han spurte om han er avhengig av røyk eller ikke. Svar på spørsmålet hans eller ikke svar i det hele tatt.

Endret av Elwani
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk i samme fella som deg trådstarter, det begynte på fest.

 

og du guest_gjest: Hvorfor plutselig alle skal ha det så gøy idag? For det første har mennesker søkt morsomheter i all tid, for det andre så vil vi ha det gøy, fordi det netopp er gøy. Det er klart og tydelig at du ikke synes festing er gøy, og da forandrer seg problemstillingen seg litt. Hvis du synes det er mer givende og artig å stå opp klokka 7, snekre fuglekasser og synge sammen med frelses-armen istedet for å drikke deg full engang i bland, rave rundt og ha litt tilfeldig sex så er det fortsatt noen som opplever sistnevnte morsommere.

 

Konklusjon: Vi har alle et behov av å ha det morsomt, ellers blir livet for kjedelig (sier seg selv). Og hvordan vi underholder oss er forskjellig fra person til person.

Endret av Sebbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...er jeg avhengig av dette? Jeg kan kontrolere meg tror jeg, men blir jeg fort avhengig? ..

 

Psykisk avhengighet blir sterkere jo oftere og mere du selv gjør deg avhengig av det. Hvor godt du kan kontrollere ting videre, vet du ikke pr idag.

 

Én røyk i ny og ne skader vel neppe, men det beste er totalavhold - for da åpner du ikke for mere bruk.

Lenke til kommentar

Syns folk her gir TS et veldig dårlig bildet av hvordan det er å begynne å røyke, på en måte..

 

Det skader faktisk med en røyk i ny og ne, fordi det kan fort bli til 3 røyk i ny og ne, som blir til 5 røyk om dagen osv. osv.

 

Til TS: Ikke hør på de som sier at det ikke skader med en i ny og ne, fordi det gjør det faktisk..

Lenke til kommentar

Ufattelig hva røykindustrien har klart å få til, får nesten kaffen i halsen jeg. Når enkelte mennesker ikke klarer å vurdere selv hva som er god moral mot egen kropp, så var vel det hele dømt til å gå på tverke. Alle med en hjerne som holder nivået til det gjennomsnittslige mennesket burde være i stand til å vike unna alt som heter røyk og andre skadeligheter for kroppen for den saks skyld. Er fullt klar over at enkelte gjør det i ren frustrasjon, enten det gjelder problemer i hjemmet eller for å dempe angst eller skumle tanker. Mange som finner trøst i flasken for å si det sånn. Problemet er bare at det finnes så uendelig mange som røyker og skader sin egen kropp som et resultat av svakhet. Enten har de vært for svak til å si blankt nei når de har fått tilbudet av venner. Det er ikke noe undergang om vennene ser på deg som utenfor og annerledes, kun fordi du ikke går med på å gjøre lungene dine svart. Skal redselen for å ikke bli tolerert som normal blant venner overgå sunn moral overfor egen kropp? Det kaller jeg svakhet. At røykindustrien i det hele tatt har kommet såpass langt som den har gjort i dag overasker meg, da jeg trodde det gjennomsnittslige menneske kunne tenke i lengre baner enn dette. Røykindustrien tjener flesk på at person etter person kaster penger ut vinduet for å få kreft. Det høres forferdelig ut, men per i dag er det realiteten. Folk burde vite bedre. Ellers beklager jeg for lang preken, men det måtte bare ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har skjedd med å ta egne valg?

 

ALLE vet at tobakk er skadelig. Det står jo til og med på pakken, med klare, tydelige bokstaver. Svart på hvitt. Vi har også fått det drillet inn under oppveksten. ALLE VET DET ER SKADELIG. Så om man vil ta seg en sigg, hvorfor skal man ikke få lov til det?

 

Alt her i livet er skadelig, du skal dø uansett. Om du tar en liten blås av og til, og synes det er godt, hvorfor ikke?

 

Det er mye usunn mat som er farlig for deg, som kan føre til diabetes, overvekt osv. De fleste vet at dette er skadelig, men mange stapper i deg en storplate melkesjokolade om dagen.

 

Det er STOR forskjell på å røye 60 om dagen, og en 3-4 på fest et par ganger i måneden.

 

Du skal jo dø uansett, så du får ta valget selv. Det blir feil at andre skal gi deg moralprekner om at det er skadelig osv. Det vet du fra før!

 

Og det med avhengighet er svært individuelt, noen mennesker blir avhengig av ting med en gang, mens andre merker ikke avhengigheten i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Gjest_Eh du viser tydelig at du ikke har PEILING i det heletatt på hva du snakker om, du viser også stor mangel på modenhet i posten din..

 

Å oppmuntre noen til å "ta seg en blås" i ny og ne, er helt på trynet hvis du spør meg.. Jeg røyker selv, og jeg har allerede skrivd her oppe det atte 1 - 2 i NY OG NE kan bli svært skadelig, fordi det kan FORT bli mer !

Lenke til kommentar

Gjest_Eh du viser tydelig at du ikke har PEILING i det heletatt på hva du snakker om, du viser også stor mangel på modenhet i posten din..

 

Å oppmuntre noen til å "ta seg en blås" i ny og ne, er helt på trynet hvis du spør meg.. Jeg røyker selv, og jeg har allerede skrivd her oppe det atte 1 - 2 i NY OG NE kan bli svært skadelig, fordi det kan FORT bli mer !

 

Hvor i innlegget viser Gjest_Eh at han ikke har peiling og at han mangler modenhet?

Alt jeg kan se er at han har et annet synspunkt enn deg.

 

Når det gjelder trådstarters tema, er det ikke mye annet å nevne enn at røyking kan være helseskadelig og at festrøyking kan medføre avhengighet med tiden.

 

Spørsmålet er hva man verdsetter høyest; frisk kropp eller nikotinrus.

Lenke til kommentar

Den svimmelheten avtar rimelig kjapt. Til slutt merker du overhodet ikke dette og det eneste som dukker opp er en slags tørste, bare i lungene. Ihvertfall er det sånn til meg. Man er på en måte tørst etter en røyk. Du har sikkert opplevd å være tørst på vann? Ganske likt spør du meg. Ikke noe særlig morsom felle å havne i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk i samme fella som deg trådstarter, det begynte på fest.

 

Konklusjon: Vi har alle et behov av å ha det morsomt, ellers blir livet for kjedelig (sier seg selv). Og hvordan vi underholder oss er forskjellig fra person til person.

 

Det er helt betimelig å sette spørsmålstegn ved hvorfor folk gir seg hen til utagerende festing og rus. Åpenbart er dette ikke bare en selvdestruktiv oppførsel, men også en oppførsel som er skadelig/plagsom for mange andre. Hærverk, Slossing, og bråk er noen "bivirkninger" av dette. Som et eksempel har vi noen naboer som syns det er ustyrtelig festlig å ringe på døra til alle i oppgangen midt på natten når de drar ut på byen.

 

Å ruse seg er den absolutt korteste veien til å føle seg bra, og en vei som med høy sannsynlighet fører til skader på sin egen person, og på andre. Det at man skader seg selv er det meg revnende likegyldig, men at man er til plage for andre blir en litt annen sak. Å si at man burde få lov til å ha det gøy syns jeg blir litt for enkelt. Du legitimerer jo da det som etter ordboken er drittsekkoppførsel, nemlig å gjøre som det passer en selv, uten omtanke for eventuelle konsekvenser dette får for andre.

 

Men om vi holder plaging av andre utenfor, så syns jeg også det er på sin plass å komme med den observasjonen at det å ruse seg slik at det får betydelige helsekonsekvenser for en selv ikke kan sies å være en spesielt intelligent handling. Som andre sier her er alle med et minimum av intelligens klar over farene dette representerer, og det hvis dette faktisk blir et problem så nytter det ikke å gå på et forum og spørre om man er såkalt "avhengig". Hvorvidt man er det er ikke et ja-nei spørsmål, og er uansett ikke relevant. Det er veldig enkelt: er det et problem, så slutt. Det går helt fint om du virkelig vil.

 

 

 

Dette har ingenting med religiøs moralisme å gjøre, dette er ren fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...