Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uheldig hendelse på privat vei

Slowpoke

Anbefalte innlegg

Liten uheldig hendelse i dag.. Jeg, med en i bilen, hadde levert av to individer litt på bygda. På veien tilbake møtte vi på en noe uheldig hendelse. Dette er en "privat" grusvei, jeg sier privat i den forstand at ingenting er merket og den går kun til tre gårder, med noe lite sikt. Det går mye opp og ned, ikke mye, men litt - telehiv som det heter.

Jeg holdt forsvarlig fart i forhold til forholdene, opp mot 50 km/t. Rett over ene "toppen" kommer det en scooter i full fres, han må ha holdt godt over 80. Jeg gjør så godt jeg kan, legger meg ut og bremser noe hardt - lite tenkte jeg over der og da at ikke-innkjørt grus i veikant er latterlig løst, og bilen begynte å vri seg rundt. Det gikk såpass fort at hverken ABS eller antiskrens rakk å rette opp noe som helst. Den eneste korreksjonen som kunne gjøres var å rette opp bilen på kursen den var på vei, ut mot jordet og neste topp. Så - ut på jordet bar det, et par sekunder med mye ratting og tenking senere var jeg på veien igjen. Situasjonen er veldig vanskelig å forklare, men den enkle versjonen lyder; sklir ut mot høyre -> 3/4 av bilen ute på løs jord -> retter opp -> "bakke"topp -> bilen i ufin hellning -> litt sidelengs -> tilbake på veien igjen.

Bilen gikk som normalt, ingen ulyder å høre eller oljesøl å se, temperaturen forholdt seg normalt. Jeg ante fred og ingen fare. Fem minutter senere, ganske langt unna, blir jeg stoppet av bonden midt på veien. Han, noe frustrert og oppgitt over dagens ungdom, begynner samtalen med; 'vil du bli anmeldt her og nå, eller?' Greit, han tok den tonen - jeg la meg flat, men fikk ingen mulighet til å forklare situasjonen - det eneste jeg fikk med meg var at han ikke oppfattet hinderet jeg forsøkte å unngå.

Han roet heldigvis tonen noe, men jeg fikk valget mellom anmeldelse eller å møte opp for å gjøre opp for meg når jeg innså 'hva jeg hadde gjort.' Jeg så jo hva jeg gjorde der og da, men det ville han ikke høre på.

Så, det store spørsmålet: Vil han komme noe sted med en anmeldelse? Alt han har er skiltnummeret mitt, ingen bilder ble tatt eller noe. Holdningen og kjøringen samt forbikjøringen han gjorde for å ta meg igjen gjør meg lite lysten til å 'møte opp og gjøre opp for meg.'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, uaktsom kjøring (klarte ikke stoppe på oversiktlig vegstrekning, trafikkreglene § 13 pkt 1) med skade på privat eiendom som følge... Mulig straffansvar etter vegtrafikkloven § 31 (jfr § 3), antageligvis grunnlag for sivilt erstatningskrav.

Ser ikke noe grunnlag for å kalle bonden en skurk - åkeren er tross alt inntektsgrunnlaget hans.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal LOVE deg at ikke du heller kjører i sneglefart over hver eneste bakketopp!

Wow - for et imponerende argument. Jeg føler meg helt knekket av din utrolige kunnskap om min hverdag. Og den fabelaktige slutningen om at det i det hele tatt har noe å si i forhold til hva en domstol vil komme frem til. Prøv igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal LOVE deg at ikke du heller kjører i sneglefart over hver eneste bakketopp!

Man skal kunne stoppe på den strekningen man har kontroll over og enhver påregnelig hindring. At det kommer et annet kjøretøy mot deg må kunne sies å være en påregnelig hindring. Trådstarter klarte ikke å stanse på den strekningen han hadde kontroll over.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde forholdt meg i ro.

En ganske god avling er 500 kg pr daa (1000 kvm). Dette vil si 0,5 kg pr kvm. Hvis vi for enkelthets skyld sier at du ødela 50 kvm, og at kornprisen er 2,5 kr/kg (mulig den er litt høyere for tida). Dette blir kr 62,5........

Som du ser er bondens tap ganske lite. Hvis han anmelder deg, forklarer du situasjonen til politiet, og tilbyr deg å betale for skaden..

Lenke til kommentar

Så, det store spørsmålet: Vil han komme noe sted med en anmeldelse? Alt han har er skiltnummeret mitt, ingen bilder ble tatt eller noe. Holdningen og kjøringen samt forbikjøringen han gjorde for å ta meg igjen gjør meg lite lysten til å 'møte opp og gjøre opp for meg.'

Du er nok pliktig til å erstatte det du har ødelagt. For bilførere gjelder et objektivt ansvar, dvs. at man er ansvarlig også om man ikke er skyld i skaden (dette må sees i sammenheng med at man er lovpålagt å ha ansvarsforsikring). Hvis regnestykket over er riktig, er det imidlertid ikke store summer det er snakk om.

Erstatning er uansett ikke en sak for politiet; å anmelde er derfor nytteløst. Å drive skadeverk og å drive uvettig kjøring er derimot politimateriale, men slik du beskriver hendelsesforløpet, har du neppe noe å frykte.

Til slutt: Om det du skriver er riktig, trenger bonden en leksjon i vanlig folkeskikk. Ikke finn deg i urettferdig behandling!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...