Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil, hvor lite er for lite?


martinsk

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Nettop flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet, og nå tenker jeg bil. Mitt spørsmål er hvor lite er for lite med tanke på pris på bruktbil??

 

Bilen kommer sikkert ikke til å bli brutkt mer enn 3-4 timer uken.

Vil ha en liten bil, 3 eller 5 dørs kombi.

Må komme i en stand der arbeid ikke trengs, altså den må kunne kjøres som den er kjøpt.

Vil være greit å kunne nå 100 km/t.

Helst manuel gir, men automat går også fint.

Bryr meg ikke veldig om den nærmer seg 30 år gammel.

 

Har god erfaring med Opel Corsa og Volkswagen Polo, men tenker meg noe fra japan kan være like greit. Ford Fiesta? Renault Clio? Peugeot 206? Andre forslag?

 

For å oppsummere, lurer jeg på hvor lite penger jeg kan bruke på liten bruktbil som kan brukes i standen den er kjøpt i?

 

*Så nettop at jeg skrev hvor feil i tittelen, pinlig!

Endret av gmyklebust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe fasitsvar på hvor mye eller hvor lite man behøver bruke på å få en grei bruktbil.

En grei regel er nok å kjøpe en som akkurat er eu godkjent da det er en indikasjon på at bilen er i teknisk brukbar stand. Personlig så er jeg dog mer engstelig for rust og nylig lakkerte biler da det ofte er lakkert for å skjule svakheter. Jeg tar heller en bil med litt rust enn en med helt fersk lakk såfremt reparasjonen ikke kan dokumenteres skikkelig.

 

Du kan helt sikkert finne en bil til 15-20000kr som funker vel så bra som en bil til 100000kr, men man må kanskje være beredt på å lete litt.

Lenke til kommentar

Hold deg unna Fiesta 95-99, rustrustrust, og håndbrekket må strammes og ses over ofte. Dog godt utnytta plass til lommer etc, men vil ikke anbefale de. Nyere modellene er bedre, men føler ikke de er verdt det du betaler for de. Da er Mazda 323 og Honda Civic og Toyota Corolla fra 92 og oppover mer driftsikkert.

 

Vil ikke anbefale noen av de franske du nevner heller, jeg personlig synes i hvertfall ikke de er noe gode å kjøre. VW Polo og Golf er dog ikke dumt, så lenge de er vedlikeholdt.

 

Ang. priser bør du se på alt mellom 15 og 25 primært, men har opplevd å kjøpe en bil til 6k som jeg hadde i 2 mnd som var utrolig bra vedlikeholdt enda den hadde gått 240'000 km. Denne kunne jeg selge uten tap igjen etter disse månedene.

Lenke til kommentar

Hold deg unna Fiesta 95-99, rustrustrust, og håndbrekket må strammes og ses over ofte. Dog godt utnytta plass til lommer etc, men vil ikke anbefale de. Nyere modellene er bedre, men føler ikke de er verdt det du betaler for de. Da er Mazda 323 og Honda Civic og Toyota Corolla fra 92 og oppover mer driftsikkert.

Fiesta ruster fælt, noe som er synd mtp. hvor driftssikre de er. Gjelder bare å ligge unna 60-hesteren. Min har alltid startet, også etter å ha stått ute i lange perioder om vinteren. Nå er den dessverre klar for skroten.

 

Men jeg vet ikke om de japanske bilene er stort bedre rustbeskyttet. Mitsubishi Carisma tilhører vel unntakene.

Lenke til kommentar

Det varierer veldig hva du får for pengene. Min mor kjøpte en 2001 Hyundai til 40000 kr. Hun tok den inn på service en uke etter, og da måtte alle bremserør og begge bremseskivene foran byttes, til en pris av 17000 kr. Så begynte motorlyset å lyse, og ytterligere 4500 røk. Fremdeles må startmotor, frontrute, peilerør, håndbrekk, samt diverse småting repareres.

 

Jeg kjøpte en 1995 Escort til 10000 kr nylig. Denne har jeg hatt mindre reperasjoner på enn min mors bil. Har byttet temperaturmåler, hjullager, 2 bremseslanger, bremsesko og ojle på denne. Fremdeles gjenstår noen foringer i bærearmer foran, drivknute, og tette noen huller i kanalene. Bortsett fra dette er det en veldig god bil, godt veldlikeholdt og med lite rust, med unntak av hjulbuer bak og kanaler. Understellet ser helt strøken ut.

 

Før det hadde jeg en Toyota fra 84, betalte 6000 kr. Denne byttet jeg bare batteri på. Men den var så rusten at jeg tror ikke den hadde noe mer å gjøre på norske veier.

 

Konklusjonen er i allefall at uansett hvilken prisklasse du velger, er det helt tilfeldig om du får en god bil eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Konklusjonen er i allefall at uansett hvilken prisklasse du velger, er det helt tilfeldig om du får en god bil eller ikke.

 

Nei, det er ikke tilfeldig i og med man må sortere vekk vrak og ha en viss ide om hva man kjøper.

 

Jeg pleier og ta en rask sjekk av det åpenbare, rust er jeg veldig skeptisk til, det samme med biler hvor man tydelig ser at folk uten peiling har skrudd og mekket på.

Ellers Googler jeg opp litt for og se om det er noen typiske feil og så lar jeg magefølelsen bestemme, kjennes alt Ok ut så er det som regel det er min erfaring.

Lenke til kommentar

Hvis man overhodet ikke har peiling på hva man skal se etter så blir det fort tilfeldig, man bør nok ha med seg en bilkyndig person når man kjøper brukte biler privat så man ikke bommer fullstendig.

Hvis man finner noe man synes er veldig interessant så kan en NAF test være gull å ta før man avgjør et kjøp, spesielt hvis man ikke har noen andre bil kyndige mennesker som kan gå over bilen.

Lenke til kommentar

"Hvor lite er for lite?"

 

Øhh...

 

Min bror kjøpte en Citroën Xantia Activa for 5000,-.

Vanligvis blir de bilene solgt for 40-60.000,-.

Den var helt strøken og ingenting var feil med den.

+ Den var eu-godkjent

 

Eieren ville bli kvitt den da, så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...