Gå til innhold

AMD Athlon XP2400+ dårligere en Intel Pentium II 333Mhz?

Amiga4k

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at Intel Pentium II 333Mhz faktisk er en CPU som på mange områder er raskere og bedre enn AMD Athlon CPU'ene.

Intel Pentium II 333Mhz har 333Mhz busshastighet og 512kb cache, AMD Athlon CPU'er opptil XP2400+ har bare 266MHz buss og 256kb cache, først ved XP2500+ kan disse måle seg med samme specs'ene som PII.

Er dette et tegn på at Intel faktisk ligger stormskritt foran AMD?

Er AMD egentlig bare overhyped og egentlig like dårlig som de var i K6 dagene? K6-400Mhz er tregere enn Pentium 200MMX.

AMD er jo billigere og for mange et bedre alternativ enn Intel CPU'er..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

P3 yter bedre enn en P4 per klokkefrekvens. Ville du byttet ut en P4 2,8Ghz mot en P3 500Mhz forde? Det er en like grei sammenlgning som mellom 2400+ og Intel Pentium II 333Mhz.

Av ren nysgjerrighet, jeg var sikker på at Intel Pentium II 333Mhz hadde 100Mhz FSB.

Denne tråden har alt som trengs for å utvikle seg til en flamewar, håper at en moderator stenger den snart. Det kan bli en interesang diskusjon om effekten per Mhz blir mindre etterhvert som klokkefrekvensen blir høyere, men innlegget ditt slo ann en helt annen tone.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar

Cachen til Pentium II kjører på halve hastigheten til kjernen, dvs 166Mhz. På Athlon XP CPUene kjører den på full hastighet, dvs ~2000Mhz.

En Athlon XP kjører på ~2000Mhz. Pentium II 333Mhz kjører på 333Mhz. En vesentlig forskjell.

En Atlon XP har 266Mhz bus. Pentium IIen din har 66Mhz.

Litt tilleggsinformasjon: Det går ikke ann å måle ytelsen på forskjellige typer prosessorer i Mhz. Det finnes mange eksempler på at en 2Ghz Athlon XP i mange tilfeller yter bedre enn en 3Ghz Pentium 4.

Og hvordan får du en Pentium 200MMX til å bli raskrere enn en K6-2 400Mhz? :shrug:

Lenke til kommentar

en kompiss av meg hadde amd 400 eller 450mhz. da slo jeg han i frames

i spill med en p2 300mhz. jeg hadde 128mb ram mens han hadde 64.

begge hadde voodo2 kort med 12mb ram.

uansett, som sakt tidligere; intel begynte først med 100mhz på

p2 400mhz. p2 300 og 330mhz kjører på 66.

Lenke til kommentar
han provoserer ikke, han kommer med feilaktig info. håper denne

posten blir flyttet til søppel kjapt.

Nettopp, bevisst feilaktig info for å provosere...

Enig med deg capyman, posten er absolutt søppelkasse-kandidat...

Lenke til kommentar

Det skal vel også nevnes at intel og amd har to helt forskjellige måter å lage prosessorer på. Dermed er størrelsene på level 1 og 2 cachen også helt forskjellig. (grunnet speiling og ikke-speiling av level 1 cachen i level 2 cachen)

Så selv om min gamlepc, en P3-866EB har like mye level 2 cache som min XP2000+ så har det vidunderlig lite med saken å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Har funnet ut at Intel Pentium II 333Mhz faktisk er en CPU som på mange områder er raskere og bedre enn AMD Athlon CPU'ene.

Intel Pentium II 333Mhz har 333Mhz busshastighet og 512kb cache, AMD Athlon CPU'er opptil XP2400+ har bare 266MHz buss og 256kb cache, først ved XP2500+ kan disse måle seg med samme specs'ene som PII.

Er AMD egentlig bare overhyped og egentlig like dårlig som de var i K6 dagene? K6-400Mhz er tregere enn Pentium 200MMX.

AMD er jo billigere og for mange et bedre alternativ enn Intel CPU'er..

hold deg til amigaen din du :lol:

Foresten , har i min dype visdom funnet ut att en robåt på 30 fot har mere treplanker enn en racerbåt i plast på 20 fot...

Er egentlig ikke robåten raskere enn racerbåten da :shrug:

ja det skal ikke stå på plankan :lol:

Lenke til kommentar

Nope!

Bare et tegn på at du ikke har peil på data! :lol:

Ja det stemmer, greit nok å ikke ha peiling på data-> det er det flere som har. Men å være så påståelig er litt utrolig ;)

Men de 10 postene hans gjør nok dette til en spøk :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...