Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forholdet mellom trykk og vekt i jetfly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det kan dytte/dra 7 ganger sin egen vekt ? eller er jeg helt på jorde ?

Du har helt rett. En thrust to weight-ratio på over en innebærer at motoren genererer mer skyvekraft (thrust) enn flyets vekt, og det kan dermed stige vertikalt. Et forhold på 7:1 høres dermed veldig mye ut, selv om vi snakker om et militært jagerfly.

 

Sjekket det opp på wikipedia, og selv romfergene har ikke mer enn 3:1 i beste fall, mens et vanlig moderne jagerfly som F-15 og F-16 ligger på 1,0-1,5 avhengig av vekt, bruk av etterbrenner etc. Concorde har 0,373:1 (eller 1:2,68), og et mindre sprekt passasjerfly kan dermed kanskje ha et forhold så lavt som 1:7 (eller 0,14:1)

Lenke til kommentar

At det kan dytte/dra 7 ganger sin egen vekt ? eller er jeg helt på jorde ?

Du har helt rett. En thrust to weight-ratio på over en innebærer at motoren genererer mer skyvekraft (thrust) enn flyets vekt, og det kan dermed stige vertikalt. Et forhold på 7:1 høres dermed veldig mye ut, selv om vi snakker om et militært jagerfly.

 

Sjekket det opp på wikipedia, og selv romfergene har ikke mer enn 3:1 i beste fall, mens et vanlig moderne jagerfly som F-15 og F-16 ligger på 1,0-1,5 avhengig av vekt, bruk av etterbrenner etc. Concorde har 0,373:1 (eller 1:2,68), og et mindre sprekt passasjerfly kan dermed kanskje ha et forhold så lavt som 1:7 (eller 0,14:1)

 

 

Ja kan ikke komme på noe mer en det her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...