dansve100 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Et jetfly har et forhold mellom trykk og vekt på 7:1. Men hva beskriver det egentlig ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 At det kan dytte/dra 7 ganger sin egen vekt ? eller er jeg helt på jorde ? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 At det kan dytte/dra 7 ganger sin egen vekt ? eller er jeg helt på jorde ? Du har helt rett. En thrust to weight-ratio på over en innebærer at motoren genererer mer skyvekraft (thrust) enn flyets vekt, og det kan dermed stige vertikalt. Et forhold på 7:1 høres dermed veldig mye ut, selv om vi snakker om et militært jagerfly. Sjekket det opp på wikipedia, og selv romfergene har ikke mer enn 3:1 i beste fall, mens et vanlig moderne jagerfly som F-15 og F-16 ligger på 1,0-1,5 avhengig av vekt, bruk av etterbrenner etc. Concorde har 0,373:1 (eller 1:2,68), og et mindre sprekt passasjerfly kan dermed kanskje ha et forhold så lavt som 1:7 (eller 0,14:1) Lenke til kommentar
dansve100 Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 At det kan dytte/dra 7 ganger sin egen vekt ? eller er jeg helt på jorde ? Du har helt rett. En thrust to weight-ratio på over en innebærer at motoren genererer mer skyvekraft (thrust) enn flyets vekt, og det kan dermed stige vertikalt. Et forhold på 7:1 høres dermed veldig mye ut, selv om vi snakker om et militært jagerfly. Sjekket det opp på wikipedia, og selv romfergene har ikke mer enn 3:1 i beste fall, mens et vanlig moderne jagerfly som F-15 og F-16 ligger på 1,0-1,5 avhengig av vekt, bruk av etterbrenner etc. Concorde har 0,373:1 (eller 1:2,68), og et mindre sprekt passasjerfly kan dermed kanskje ha et forhold så lavt som 1:7 (eller 0,14:1) Ja kan ikke komme på noe mer en det her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå