Gå til innhold

Deus Ex, en glemt perle

Anbefalte innlegg

Akkurat nå sitter jeg og installerer gode gamle Deus Ex fra 2000. Dette må være 4 gang jeg plukker frem spillet igjen, og hver gang like fornøyd.

Du spiller i førsteperson og du kan spille spillet som en FPS, men det er så mye mer enn som så. Du velger fremgangsmåte, utvikler dine karakter med et fantastisk system, uten denne uendelige levling greia som du finner i Oblivion.

Stemningen er fantastisk, historien fengende og du blir rask oppslukt. Hver gang jeg har spilt dette, har jeg drømt om spillet.

Spillet er kåret til blant de største gjennom tidene av f.eks IGN allikevel opplever jeg det som ganske glemt. Har dere spilt det? Hvis ikke skaff deg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemt og glemt fru blomkål ...

Jeg husker jeg hadde demoen på en CD som fulgte med PC Player - der var første oppdrag (Liberty Island eller noe sånt). Husker jeg opplevde det som ufattelig vanskelig den gangen. For et par år siden, i en ferie, bestemte jeg meg for å gi spillet en ny sjanse etter å ha hørt Alexander Brandons ufattelig kule soundtrack til spillet.

Og som du nevner: Spillet har en unik atmosfære, noe som i meget stor grad kan tilskrives det flotte soundtracket, det er intelligent og var relativt nyskapende for sin tid. Mener å huske fra et intervju at spillets hovedskaper, Warren Spector, under utviklingen uttrykte stor bekymring, da spillet rett og slett var for vanskelig å designe, hovedsakelig pga. alle veiene og måtene man kunne løse oppdrag på og at spille kunne ha multiple utfall/endinger.

Faktisk gjennomførte jeg Deus Ex: Invisible Wars FØR jeg rundet Deus Ex, og sistnevnte er utvilsomt det beste av de to.

Nå er det bare å glede seg til oppfølgeren, Deus Ex: Human Revolution, som blir det tredje spillet i serien, og krysse fingre og tær for at de klarer å overføre noe av magien fra 1-eren! :yes:

Jeg har i en årrekke forsøkt å lure lillebroren min til å gi Deus Ex en sjanse, men det har dessverre ikke lykkes. :(

Lenke til kommentar

En kan jo bare håpe på at 3-eren er et superbra spill og at kanskje det kan få flere til å utforske resten av serien, da fortrinnsvis "originalen". :yes:

Nå må vi imidlertid ikke begynne å påvinge ungdommen høykulturelle storheter (Deus Ex faller etter min mening inn under denne kategorien) slik som skolevesenet presser Ibsen o.l. på skoleelever ... :tease:

Sebbe: Du er godt skolert. Hvorledes fant du ut om Deus Ex siden du er så "ung"?

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Broren min sendte meg masse spill når jeg var liten. Fikk Half-Life, Starcraft, Deus og Hidden & Dangerous blant annet. Deus Ex var for komplisert som 9åring, men tok det flere ganger frem og etterhvert forsto jeg det. Tror jeg spilte det igjennom som 12åring for förste gang, så flere ganger og da opplevde jeg mer. Ah Mimre :D

Lenke til kommentar

Det varmer hjertet mitt at du ga det en ny sjanse, akkurat slik jeg selv gjorde for et par år tilbake.

Jeg har forresten en 91-modell som jeg iherdig forsøker å "lure" til å teste Deus Ex, men den simple maseteknikken later ikke til å fungere. Er det noen som har forslag til gode og overbevisende argumenter? Det irriterer meg grenseløst at et så bra spill ikke får én eneste sjanse bare fordi "det er gammelt". :ph34r:

Lenke til kommentar

Husker jeg kjøpte PC til 20 laken (uten skjerm) for å spille Deus Ex i sin tid. Tar det frem igjen med jevne mellomrom, og hver gang mener jeg opplevelsen er annerledes. Ikke bare fordi jeg glemmer, men fordi spillet er så borti veggene vellykket. Å si at det er glemt er kanskje å ta litt hardt i - det kommer alltid frem når det er snakk om "tidenes beste spill" og denslags.

Lenke til kommentar

Det varmer hjertet mitt at du ga det en ny sjanse, akkurat slik jeg selv gjorde for et par år tilbake.

Jeg har forresten en 91-modell som jeg iherdig forsøker å "lure" til å teste Deus Ex, men den simple maseteknikken later ikke til å fungere. Er det noen som har forslag til gode og overbevisende argumenter? Det irriterer meg grenseløst at et så bra spill ikke får én eneste sjanse bare fordi "det er gammelt". :ph34r:

Om Deus Ex ikke faller i smak fordi det er gammelt, hva med å ta frem noen andre klassikere i andre sjangre? Monkey Island har jo kommet med bedre grafikk, så faller de i smak er det en drøss andre sånne spill som absolutt er verdt å spille. Noen klassikere til, og vips er ikke alderen så viktig, og du kan jo hinte om Deus Ex igjen.

Eller vent til Deus Ex 3 er ute. Om h*n prøver det og liker det er det bare å dra frem det første og si det er bedre, eller i allefall at det var der alt startet.

Edit: Btw, det å gi spill en ny sjanse. Jeg prøvde Second Sight tre, fire ganger uten å komme noe vei. Jeg måtte snike meg forbi vakter og aper som hele tiden oppdaget meg. Men da jeg gav det enda en sjanse bestemte jeg meg for at jeg skulle videre, om det så tok hele natten. Til slutt kom jeg forbi og lærte å bli usynlig... Det gjorde jo snikingen litt letere, for å si det mildt. Før jeg tenkte over det hadde jeg gått gjennom over havle spillet i strekk. :p Spillet var svært bra, men lydene... selv den dag i dag hører jeg stadig "Try... not... to make a.... soooooooound..." grøss... Det var nesten like irriterende som Maria i Elder Scrolls: Red Guard. What... can I... doooooo.... foor... yooooooou? :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Herlig soundtrack. :new_woot:

Blant mine favorittspor er (i tilfeldig rekkefølge):

Hovedtemaet (naturligvis, men er gått litt lei det!)

La oss håpe Alexander Brandon, geniet bak Deus Ex' musikk, kommer inn som gjeste"composer" når Michael McCann (aka. Behavior), som bl.a. har Splinter Cell: Double Agent-soundtracket på samvittigheten, skal produsere (ev. produserte) musikken til DX: Human Revolution. :dribble:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sett at det finnes noen tekstur-modder.

Uansett så prövde jeg meg på Deus Ex: Invisible War, og ble dypt skuffet. Etter lengre tid arbeid med å få spillet i widescreen oppløsning fikk jeg spilt og det første som plager meg er voice-actinga! Hva har skjedd? JC Denton var jo en hardbarsket agent, den nye figuren virker som en pysete barnehageassistent. Fikk ikke fanget stemninga i introen og jeg føler fortsatt ikke jeg har noe "feste" i spillet. I Deus Ex forsvant jeg inn på engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...