Breidablik Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Casemod av Antec Three Hundred Introduksjon: For noen år siden kjøpte jeg meg nytt kabinett til det jeg hadde av hardware den gangen. Siden den gang har ting og tang blitt oppgradert opptil flere ganger, og nytt kabinett har da også vært nødvendig. På grunn av dette har jeg da altså en god del utstyr stående som ikke er i bruk. Kabinettet det er snakk om er et Antec Three Hundred (som i denne delen av forumet tydeligvis er et populært modifikasjonsobjekt). Det jeg har liggende av hardware er listet under. Kabinettet jeg bruker til hovedmaskinen nå er et Corsair Obsidian 800D (brukt i vannkjølingsprosjektet "The Green Nerve"), et veldig godt og fint kabinett, men ikke akkurat det beste å drasse med seg på LAN... Jeg tenkte derfor at jeg ville gjøre noe med den hardwaren jeg har til overs og prøve å bygge meg en liten (flyttevennlig?) LAN-stasjonær. Kabinettet skal modifiseres på diverse måter. Det jeg har tenkt på så langt er et vindu i siden, lakkering av innsiden (sannsynligvis svart), kanskje omlakkering av utsiden, da den har fått "noen" riper opp gjennom tiden... Jeg tenker også å vannkjøle maskinen (sannsynligvis bare CPU), men er ikke helt sikker på dette ennå. Ellers er det bare å komme med forslag til modifikasjoner eller ting jeg kan/burde endre på osv. Denne loggen vil nok hovedsakling omhandle moddingen av selve kabinettet, men bygging og montering av eventuell vannkjøling osv vil selvsagt også komme her. Jeg trenger hjelp til å finne et godt navn til prosjektet. Hvis du har noen gode idéer er det bare å skrike ut i >>kommentartråden<< Bilder av kabinettet: Utstyr: [X] = har [X] = bestilt/på vei/planlagt anskaffet [X] = har ikke Hardware: [X] Kabinett: Antec Three Hundred [X] Hovedkort: Asus P5Q Pro (dødt, men skal se om jeg får levert det inn og får noe på garantien) [X] Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 [X] Skjermkort: nVIDIA GeForce 9800GTX [X] Minne: 2x 2 GB OCZ PC2-8500 Reaper DDR2 [X] Strømforsyning: ThermalTake Toughpower 750W (modulær) [X] Optisk drev [X] Viftestyring [X] Hovedkort (om jeg ikke får noe for det andre) [X] Harddisker. Jeg har noen, men de er alle i bruk i The Green Nerve, så jeg skaffer mest sannsynlig nye til denne builden. Diverse mod.utstyr: [X] Diverse verktøy til modding. Dette må naturlig nok anskaffest snarest mulig. [X] Kabelsleeving. Både sleeves og utstyr til det. [X] Plexi/lexan til sidevinduet [X] Ellers egentlig det meste som trengs til denne delen av prosjektet... Kjøling: [X] Pumpe - Phobya DC12-260 [X] Tank - Swiftech MCRES-Micro rev. 2 [X] Slange - Tygon R3603 [X] Nipler - High-Flow (1/2") G1/4 straigt barbed fittings [X] Thermalright HR-03 GT (GPU-kjøler. Denne er både veldig effektiv og stille (fungerer fint passivt), så jeg har ingen planer om å bytte den ut med det første) [X] Diverse vifter, alt fra 80mm til 140mm [X] Radiator, sannsynligvis 2x 120mm [X] Kjøleblokk, i første omgang kun CPU Kommentartråd: >>Klikk!<< Endret 14. august 2010 av Breidablik Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Casemod av Antec Three Hundred Update #1 Demontering og planlegging: Som en start på prosjektet begynte jeg i dag med å demontere en del av kabinettet, for å se hva jeg hadde av muligheter for modifikasjoner. Det var ikke store inngrepene jeg gjorde, men jeg begynte med å ta av begge sidene og fronten. Deretter fjernet jeg viftegrillene på festene i fronten. Disse så for min del ubrukelige ut, siden fronten er der, så jeg klippet den bort med en tang. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye dette vil si for luftflyten, men den kan i hvert fall umulig bli dårligere. Jeg skal file bort alle de skarpe kantene og kanskje gjøre hullene helt runde senere, når jeg får utstyr til det. Etter dette fjernet jeg festene til toppen med en drill før jeg løftet det hele av. Jeg brukte et 3 mm tykt bor til det, ganske nøyaktig samme størrelse som resten av hullene i kabinettet. Nå gjenstår bunnen som det eneste svarte på kabinettet, med andre ord skal stort sett alt som står igjen lakkeres. Jeg er ikke sikker på om jeg burde demontere alt og lakkere delene hver for seg før jeg setter dem sammen igjen, eller om jeg bare skal la det være sånn som det er, og lakkere "alt på en gang". Idéer eller innvendinger? I såfall er kommentartråden >>her<<. Videre har jeg tenkt litt på mulighetene for vannkjøling. Med toppen av ser jeg at det mulig å montere en radiator der. Da vil jeg isåfall ha muligheten til en 2x 140mm-rad. Dette kunne kanskje også gjøres enkelt ved å bruke de skruehullene som er der alt og lage fire til. Noen modifikasjoner i forhold til 5,25"-brønnene må da til, men det lar seg vel gjøre. En annen idé er å fjerne harddiskbrønnene og montere en 2x 120mm-rad i front. Om dette er lurt vet jeg ikke, da jeg ikke har noen god idé om hvor jeg kan ha harddisken/-ene. Ellers har jeg tenkt litt på hvor mye jeg vil legge i dette prosjektet mtp. kapital og tid. Helga før skolen begynner igjen er vel egentlig et ganske teit tidspunkt å starte en casemod på, men prosjektet vil trolig ta en del tid uansett, så jeg ser for meg noen uker, kanskje måneder, som tidsrom. Ang. penger har jeg ikke som mål å svi av mest mulig på dette, men tenker ikke direkte å spare på noe heller. Rundt 450,- kroner er allerede brukt på en dremel, som kommer i posten forhåpentligvis innen slutten av neste uke. Jeg tror heller ikke jeg får gjort stort med kabinettet før den kommer uansett, så det får bli med småarbeid og planlegging foreløpig. Jeg blir veldig glad for kommentarer til prosjektet! Dette skjer i kommentartråden: >>Klikk!<< Endret 15. august 2010 av Breidablik 1 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Casemod av Antec Three Hundred Update #2 Start på lakkering: I dag var jeg en tur på Byggmaker og kjøpte svart spraylakk. Det var en helt standard lakk, ikke noe spesielt. Ellers har jeg også kjøpt meg tripod, så nå håper jeg bildene blir fine og uten for mye bevegelse og støy. Litt utpå ettermiddagen begynte jeg på lakkeringen av noen få deler, mest for å se hvordan ting ble. Lakkeringen i seg selv gikk greit, og det var ikke noe problem å få dekket alt skikkelig. Jeg nøyde meg med de viftefestene som jeg fjernet grillene på i går, pluss festebrakettene på baksiden av kabinettet, da disse var enkle å ta av, og ikke var alt for store. Kommentarer til prosjektet er bare koselig! Kommentartråd: >>Klikk!<< Endret 16. august 2010 av Breidablik 1 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Casemod av Antec Three Hundred Update #3 Planlegging videre: Det er noen dager siden sist update nå, ganske enkelt fordi jeg ikke har fått gjort noe mer med prosjektet. Dremelen jeg bestilte har ikke kommet, så jeg får ikke gjort stort mer ennå heller. Det eneste jeg har planer om å gjøre før den kommer er å lakkere hele innsiden svart, får se litt når jeg får tid osv. Uansett, jeg har tenkt litt på vinduet, hvordan det skal se ut, hvor stort det skal være og hvor det skal være plassert. Jeg laget en enkel skisse av en av de mange mulighetene. Dette er da bare et helt standard firkantet vindu med avrundede kanter - altså relativt enkelt å få til, men samtidig kanskje litt kjedelig. Jeg tenkte også at jeg kunne gjøre noe spesielt med utskjæringen, lage et mønster med utskjæringen eller noe i den dur, og så gjøre det opplyst gjennom glasset vha katoder fra innsiden. Om dette er noe jeg kommer til å gjøre får jeg se når jeg får dremelen - det kommer jo litt an på hvor lett anvendelig den er. Ellers kan jeg jo nevne at lakkeringen fra forrige update ble svært vellykket. Fargen ble fin og mørk, og lakken dekker godt. Skriv gjerne hva du synes om prosjektet i kommentartråden: >>Klikk!<< 1 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Casemod av Antec Three Hundred Update #4 Lakkering: Hepp, på tide med ny update! De siste dagene har det vært lite som har skjedd. Dremelen er ikke kommet ennå (egentlig som forventet), og siden jeg ikke har sporingsnummer vet jeg heller ikke når den er her. Men noe har jeg da fått gjort. Lakkeringen av innsiden av kabinettet er ferdig, og det ble faktisk uventet bra! Jeg hadde noen problemer med at sprayboksen ble tett, men det var egentlig alt jeg støtte på av problemer. Selve lakkeringen gikk veldig greit for seg, og jeg tror jeg kom til overalt. Under lakkeringen Som sagt er jeg selv veldig fornøyd med resultatet. Fargen dekker godt og tørker veldig fort, så da slipper jeg at støv og slikt fester seg i lakken mens den tørker. Som dere kanskje ser måtte jeg flytte arbeidet fra utenfor snekkerbua til nede i garasjen, pga regnet, men med den isoporbula jeg mekka funka det fett, det. Kommentartråden er ikke direkte utslitt...: >>Klikk!<< Endret 23. august 2010 av Breidablik Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Casemod av Antec Three Hundred Update #5 Dremelankomst: Jaa... Dette blir ikke noen stor update, bare en liten notis om at dremelen endelig er i hus! Nå er det ikke lenge til utskjæringen av vinduet kan begynne. Som dere ser er stikkontakten av amerikansk standard, så jeg må skaffe meg et adapter før den kan taes i bruk, men jeg vet vi har slikt på Euronics, så den har jeg nok i morgen. Om jeg begynner på vinduet i morgen er jeg ikke sikker på, da jeg fortsatt ikke vet helt hvordan det skal se ut, så DERE MÅ HJELPE MEG! Et navneforslag har kommet inn, "The Red Wave", altså ganske likt navnet på min forrige build. Om jeg går for dette vet jeg ikke, men viss jeg skulle bestemme meg for det, tenkte jeg at jeg kunne bruke det som et motiv til vinduet. Hva tror dere om å lage viduet i form av bølger på et eller annet vis? Å skjære ut f.eks. to bølger på skrå og lyse det opp fra innsiden? I need ideas, people! Og jedda, kommentartråden er fortsatt her: >>Klikk!<< Endret 23. august 2010 av Breidablik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå