Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel om Husleiebetaling

DaXoN

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve og gjøre dette så enkelt og ordentlig som mulig hehe men det er en "litt" langt historie,

Jeg flyttet inn hos en kompis får lenge siden *dato har ikke så mye og si* og vi gjorde en enighet om at jeg skulle være der og igjen får det skulle jeg hjelpe med husleien, en liten venn til venn tjeneste.

Men får en stund siden så flyttet vi begge ut på dårlig fot og begynnte og småkrangle, jeg hadde også problemer med penger på sagt tid og hadde 1mnd + 500kr igjen som jeg vistnok ikke hadde betalt.

Problemet nå er bare det at han har gjort denne krangelen til noe mere en hva han burde i mine øyne og på grunn av at han er pirkerte og kranglende helle tiden så ble jeg lei og sa hva jeg mente,

Og nei jeg har tenkt og betale så var ikke det, men 2 ganger har jeg måtte forlate hus/leiligheten, første gangen fordi han ville ha litt fred med dama + inspeksjon av leiligheten og han hadde vist ikke lov og framleie denne noe han gjorde når jeg var der.

Andre gangen fordi han var så drita at han i fylla kastet meg ut og sa ingen ting til meg på 1 uke som jeg da var vekke,

Dette blir da 2 uker og ergo 1500 Delt på 2 = 750+500= 1250kr som jeg nå sier jeg skylder han.

Grunnen til dette er at han truer med:

1: Inkasso

2: Selge noe han har tatt av meg altså han driver med utpressing over mail *facebook mail*

Nå er ikke jeg den beste på regler i norge men jeg er ganske sikker på at Utpressing / True folk til og selge noe de har tatt er ikke lov, og et inkasso firma vil aldri ta en sak som dette seriøst,

Men er det noen her som har en ide om hvordan jeg burde gå fram på dette?

På han side sier han at det var min egen feil at jeg var vekke 2 uker selv om det var han som kastet ut / ikke tok kontakt om at det var greit jeg kom tilbake, altså at han hadde roet seg :p

Sorry vis det ble mye og rotete, si ifra vis det er noe mere som kan hjelpe til hva jeg burde gjøre med dette eller om det er noe som er forvirrende,

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du seier ingenting om det, men i og med at han bryt leiekontrakta si ved framleie går eg ut frå at leieforhaldet mellom deg og kompis ikkje er kontraktfesta. Leieforhald utan kontrakt vert regulert av husleieloven. Men i og med at dette leieforhaldet strid mot kontrakta til kompis, er eg usikker på om ditt leieforhald er å rekne som gyldig, juridisk sett.

Husleielovens §10-4:

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Eg finn ikkje andre paragrafar i lova som omtalar ting leiar har etterlatt. Slik eg tolkar dette kan ikkje utleigar ta beslag i leiars ting som erstatning for ikkje betalt husleie, og han kan bare selje det dersom kostnaden ved å oppbevare det er urimeleg, og du ikkje kjem for å hente det.

Han kan gå til inkasso, men det krev at han finn eit inkassobyrå som er villig til å ta saka hans. Med tanke på at dette leieforhaldet ikkje er kontraktfesta (sidan du ikkje har nevnt det) har han derimot ei dårleg sak.

Det finst fleire trådar om inkasso og andre måtar å drive inn pengar mellom privatpersonar med gode svar her på forumet, det er bare å søke. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Vi hadde ingen kontrakt, vi hadde en muntlig avtale, det rare med plassen han bodde på var at han hadde faktis ikke fått kontrakt der heller, *vet ikke helt hvorfor* men personen han leide av sa vistnok at han ikke ville ha andre boende der i tillegg til han

Men hva bør jeg gjøre da? vis han plutselig nå bestemmer seg får og plage meg mere + true med og selge tingen han har tatt? Hvilkene valg har jeg mot det??

Som sagt jeg betaler gjerne husleia men nå som han skal være så "oppriktig" på loven så skal jeg også det når det kommer til 2 uker minus som da blir 1250 istedet får 2000, Men vis han ikke godtar dette? kan han da selge og komme unna med dette ?? og jeg vet ikke hva han har tatt fordi han vil ikke si noe om det. men jeg har en god ide om hva det kanskje kan være da må bare sjekke opp over helga.

Lenke til kommentar

Hva slags ting er det han har tatt? og hvorfor kan du ikke bare ta det tilbake?

Jeg vet ikke helt hva han har tatt, jeg bare lurer på hvilkene regler/lover jeg kan bruke får og få dette fikset ^_^ som sagt simple breakedown

Han sier jeg skylder 2000 / 1mnd + 500

Jeg sier 1250 / en halv mnd + 500 og jeg sier det fordi det var 2 uker der han kastet meg ut og dermed har jeg ikke fått varen min får og si det på den måten,

Han skjønner ikke dette og har nå tatt noe av meg som han sier som han selger vis ikke, og eller går til inkasso,

Som jeg ser på dette så er det jo utpressing og det er vel strenge lover rundt sånt?

Lenke til kommentar

Det aner meg at denne problemstillingen ikke er helt egnet for å løses med paragrafrytteri og lovbokklasking. Mitt forslag er rett og slett at du betaler for den tiden du hadde boligen til disposisjon, selv om du ble "kastet ut" et par ganger. Dvs de 2500,-. Rent juridisk er det sikkert mange muligheter for å vri seg unna, og det er kanskje surt å gi seg når man på sett og vis har rett, men av og til kan det være det beste i det lange løp. Bare mine tanker rundt denne konkrete situasjonen..

Du har flyttet ut nå ikke sant?

(Å selge andres ting er selvsagt ikke tillatt, og det hele virker en smule barnslig)

Lenke til kommentar

Hvis han har tatt noe som er verdt 1 måned med leie + 500kr, så må det da være noe verdifult for deg?

Men igjen så har han ingenting å si, han som holder på med framleie, som han ikke har lov til, i følge hans kontrakt?

Så om det han har tatt er av stor verdi, så ville jeg ha anmeldt han for tyveri, eller helleri for salg av tyvegods.

Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei enig med killeng. Jeg tror heller ikke du kommer langt i saken med å henvise til lover og regler. Men jeg skjønner samtidig irritasjonen av å måtte gi tapt og måtte betale for det når du mener du har rett.

Mitt forslag er vel ikke akkurat med på å bedre stemningnen, men du kan jo prøve deg. Om jeg har forstått det riktig så:

• Mener han at du skylder ham 2500.
  • Vil du gi ham 1750.

Vi snakker her altså om 750 kr. Får ikke han de 750 kr kommer han til å selge tingen din slik jeg skjønner.

Du kan foreslå noe slikt som:

• Jeg betaler deg 2000 kr.
  • Jeg får tilbake tingen min.
  • Jeg forteller ikke til huseier at du har bedrevet fremleie.

Lenke til kommentar

I begynnelsen hadde jeg tenkt og betale den fulle summen på 2000kr uten klaging uten noen som helst problemer.

Men han begynnte først og klage mye og på fredag>lørdag>søndag typiske dager etter 4 tiden når nav selfølgelig har stengt og er de jeg uheldgvis er med nå på grunn av personlig sak.

Og nav var trege så trege at min sak tok faktis 2 mnd total ifra start til slutt, i de 2 mndene har han vært alt en tålmodig og forståelsefull og plaget meg gjentatte ganger og prøvdt og bruke lover mot meg det er derfor jeg går mot han på dette nå,

Som sagt jeg kan være snill nå og ta og betale 1,250 men ikke 2,000 rett og slett fordi han oppfører seg utrolig dårlig både som "venn" og som menneske

Lenke til kommentar

Litt tragisk at noen lar en tusing ødelegge et godt vennskap.

Litt tragisk at du kommer in i tråden leser siste linje og sier noe som helst.

Er ikke pengene men måten personen oppførte seg på som gjorde at vennsskapet ble som det ble.

Lenke til kommentar
Som sagt jeg kan være snill nå og ta og betale 1,250 men ikke 2,000 rett og slett fordi han oppfører seg utrolig dårlig både som "venn" og som menneske

På den annen side vil vel hele summen være en grei investering for å få fred for fyren, og slippe å ha noe med ham å gjøre igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...