Gå til innhold

BK: Landskap


per-erik

Anbefalte innlegg

Hei ,

Dette er min første post her på forumet, men jeg er ikke ny her fordet.

Jeg har lest Utallige poster om objektiv og kamera for jeg gikk til innkjøp av Canon 500D og etterhvert 70-200 f4 is. alt dette i løpet av sommeren.

Uansett, jeg var ute og så etter motiver i skogen forleden dag, men endte med et landskapsbilde tatt med zoomen, som jeg ble mest fornøyd med. Legger det ved, og ønsker primært konstruktive tilbakemeldinger på hvordan denne typen motiv kan bli bedre. På forhånd takk :-)

post-218838-1281804105,9928_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen hit Per-Erik :)

 

Fint landskapsbilde med -i mine øyne- et korrekt utsnitt.

Syns ikke den 4:3-versjonen til benchmeister fungerte, da det virker som bildet mangler balanse i høyre siden som har blitt kuttet bort.

 

I korte trekk vil jeg si at det ofte (men ikke bestandig, alt etter type bilde og motiv) kan være greit å bruke blender f/8-13 for maksimal utnyttelse av skarphet i bildeflaten om man skal ha et landskapsbilde 100% i fokus.

 

Vet ikke hva du brukte her, bildet ser ut til å være strippet for teknisk data (EXIF). Men det ser da upåklagelig skarpt ut.

 

Jeg for min del bruker ofte å sjekke histogrammet og følge nøye med på utbrente områder, som oftest på himmelen i slikt lys. Dette da det ofte er mye vanskeligere å redde alt for lys himmel (som blir omtrent hvit i farge) enn å ta ett bilde til der og da :cool:

 

En teknikk (av mange) er å peke kameraet (lysmåleren) mot himmelen og låse eksponeringen for de innstillinger kameraet mener du burde eksponere bildet med for så å rette kameraet tilbake mot selve motivet og ta bildet.

 

En annen vil være å eksponere til du ser på histogrammet at ingenting er alt for lyst eller for mørkt ogta bilder rundt dette punktet.

Å eksperimentere med forskjellige lysmålingsmetoder er også en idè, segment,spot eller sentermåling.

 

Nevner det bare da.

 

Jeg vil bare påpeke at jeg er uenig i benchmeister i at man må unngå høyspentmaster i bilder. Det viser seg for det første å være svært vanskelig å finne slike områder (vanskelig å fjerne i bilderedigeringsprogram er de også :thumbdown: ) og jeg prøver mye heller å inkludere slike i linjer, evt skape linjer av dem om man vil.

 

Tredeling av bildet er et godt tips, og det har du her :w00t:

 

En forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn som er gjennomtenkt er greit å tenke gjennom. Det har du tydeligvis gjort her, veldig fint balansert!

Bakgrunnen kunne kanskje vært noe mer "spennende" men jo flere slike bilder, jo større er sjansen for at man treffer fint de gangene noe mer spektakulært dukker opp :thumbup:

 

Hvitbalanse (i jpg-skyting) burde ikke stå på Auto, da svært få kameraer er forberedt på hva slags lys du har der og da. Heller velge "overskyet","solskinn","lyspære" etc, alt etter hva slags lys og hva presets i ditt kameraet kaller disse.

 

Det at hele bukta er med i bildet og linjene denne gir er bra jobbet.

 

Tror kaaaaanskje du har skarpet opp bildet litt mye , trærne og kontraster i bildet virker noe "kantete".

 

Men alt i alt en veldig fin debut på bildekritikken syns jeg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, og takk for mye konstruktiv kritikk og tilbakemelding.

exif:

1/125

f 11

iso 125

focal 93mm

tok bilde i RAW og skarpe det litt mye opp ja. Tenkte det var lurt siden jeg måtte redusere det. Syns forsåvidt den reduseringen i PIXreziser tom bort mye av fargene og kontrasten.

jeg har såvidt begynt å forske på det du snakker om med eksponering og hvit balanse. kommer tilbake med mer :-)

Lenke til kommentar

 

Syns ikke den 4:3-versjonen til benchmeister fungerte, da det virker som bildet mangler balanse i høyre siden som har blitt kuttet bort.

 

 

Jeg har ikke kuttet bort noe som helst. Hvis du hadde hatt øye for detaljer hadde du fått med deg at alt som vises på det originale bildet også er med på min forbedrede versjon. Det jeg har gjort er å resize bildet for så å strekke det ut i høyden til 4:3. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker det første bilde ditt, litt kjedelig men det er nok motivet sin skyld. Nå veit ikke jeg hvilken himmelretning bilde er tatt i, men solnedgang/soloppgang tror jeg kunne tilført bilde noe positivt evnt en litt mer skyer på himmelen for å lage litt mer liv i bilde.

 

Fuglebilde ditt fungerer ikke for meg, ene og alene fordi detaljer i fuglen ikke kommer frem. Ellers er bilde greit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...