toreae Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hei, På http://myip.dk/ får man sin eksterne IP. Men der står også et Hostname. Kan dette hostname brukes som DNS, istedenfor dyndns, inadyn. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Du må ha noe som linker en internett-ip eller navn til din router/modem. Et sånt hostname vil ikke kunne gjøre det. Du må derfor bruke dyndns eller tilsvarende og bruke en klient eller router til å oppdatere din faktiske IP mot tjenesten. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 Hvis jeg prøver å pinge den adressen fra mobilt internett, så svarer ping med riktig IP! Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Ja, men problemet er at hver gang du avkobles fra ISP'en så får du ny ip og hostname, og må dermed oppdatere med f eks dyndns. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Mitt hostname er identisk med min ipadresse for øyeblikket, så det er ikke rart du kommer fram. Problemet er at når ip endres, så vil hostname også endres. Dermed er man like langt. Dyndns kan oppdateres automatisk både fra de fleste routere eller andre enheter, så ser ikke det store problemet. Endret 14. august 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Mitt hostname er identisk med min ipadresse for øyeblikket, så det er ikke rart du kommer fram. Problemet er at når ip endres, så vil hostname også endres. Dermed er man like langt. Dyndns kan oppdateres automatisk både fra de fleste routere eller andre enheter, så ser ikke det store problemet. Hvem var dette et reply til? Han sa han kom fram.. Jeg bare la til at det best my dyndns siden ISP hostname skifter.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Det var til trådstarter. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Takker for svar. Det coax svarte i post 4 var det jeg trodde. Jeg håpte at hostname fulgte modemet. Er det noen som vet hvordan Telenor fiber praktiserer ny IP: For man (kansje) ny IP ved jevne/ujevne mellomrom? For man (kansje) ny IP ved 5min strømbrudd? For man (kansje) ny IP ved 24t strømbrudd? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Takker for svar. Det coax svarte i post 4 var det jeg trodde. Jeg håpte at hostname fulgte modemet. Nei, hostnavn på dynamisk-ip løsninger følger ip-adressen. Er det noen som vet hvordan Telenor fiber praktiserer ny IP:For man (kansje) ny IP ved jevne/ujevne mellomrom? For man (kansje) ny IP ved 5min strømbrudd? For man (kansje) ny IP ved 24t strømbrudd? Telenor (og de aller, aller fleste andre ISPer) benytter DHCP for tildeling av adresser. I praksis betyr dette at ADSL-boksen din spør om en ip-adresse når den kobler seg til nettet; denne får den så låne ("lease") i en gitt tid. Når lånetiden går ut, så må den spørre på nytt igjen. Hver gang den spør om ip-adresse på nytt, så kan den enten få samme adresse, eller en ny en. Den som spør har ingen kontroll over hvilken adresse den får tildelt. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Takker for svar. Det coax svarte i post 4 var det jeg trodde. Jeg håpte at hostname fulgte modemet. Nei, hostnavn på dynamisk-ip løsninger følger ip-adressen. Er det noen som vet hvordan Telenor fiber praktiserer ny IP:For man (kansje) ny IP ved jevne/ujevne mellomrom? For man (kansje) ny IP ved 5min strømbrudd? For man (kansje) ny IP ved 24t strømbrudd? Telenor (og de aller, aller fleste andre ISPer) benytter DHCP for tildeling av adresser. I praksis betyr dette at ADSL-boksen din spør om en ip-adresse når den kobler seg til nettet; denne får den så låne ("lease") i en gitt tid. Når lånetiden går ut, så må den spørre på nytt igjen. Hver gang den spør om ip-adresse på nytt, så kan den enten få samme adresse, eller en ny en. Den som spør har ingen kontroll over hvilken adresse den får tildelt. Ja, i teorien. I praksis fikk jeg samme IP fra BKK med samme modem, selv etter ferien. Da Ventelo overtok for BKK, var det sammme der også, men der hadde jeg bare små avbrudd (5min). Så jeg lurer på hvilken erfaring folk har, om noen vil dele den med meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå