Gå til innhold

Hvilken harddisk produsent? Skal ha en 120GB disk

Anbefalte innlegg

Noen husker kanskje tråden der jeg lurte på om WD lager harddisker som fungerer, og det endte med etter å ha fått to ødelagte harddisker, så fikk jeg endelig en som fungerte. TRODDE JEG! :evil:

Nå viser det seg at også denne harddisken er mongo, og klar til å returneres. Men siden den har fungert relativt greit inntil nå, har jeg klart å fylle den opp. Jeg trenger derfor en ny harddisk til å ta backup av dataene som ligger på den :o inntil jeg får ny tilbake.

Spørsmålet er derfor, hvilken harddisk skal jeg kjøpe!?

Den skal være 120GB, og så billig så mulig.

WD er naturlig nok ikke et alternativ.

Alternativene er vel IBM, Hitachi, Maxtor og Seagate. Jeg er ikke helt oppdatert på HD fronten, så hvordan er harddiskene til de forskjellige produsentene?

Jeg er ikke så veldig opptatt av høy ytelse (jeg merket ikke forskjell når jeg byttet OS HD'en fra WD 30GB 5400rpm til WD 7200rpm 8MB cache...), men en støsvak harddisk hadde vært veldig OK (ikke høyfrekvenslyder!).

Noen som har peiling/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en seagate 120gb baracuda V, stille og funker strålende. IBM og Hitachi er vel det samme, har en ibm deskstar 120gxp 120gb også, og den lager rare lyder, har gjort det lenge og funker enda. Ville gått for seagate, den er stille og funker bra

Lenke til kommentar

Seagate har for tiden to serier ute, "Barracuda 7200.7" og "Barracuda V".

Begge modellene kommer i både SATA og PATA versjoner, men det er ikke alle nettbutikker som har begge typene.

det er Barracuda V du vil ha, fordi 7200.7 ikke har samme Støy skjold som den "originale" Barracuda serien (I/II/III/IV/V).

begge typer disker har 8MB cache, men V'ern har altså ekstra støydempning...7200.7 er vel like støyende som alle andre disker...

Lenke til kommentar
Seagate har for tiden to serier ute, "Barracuda 7200.7" og "Barracuda V".

Begge modellene kommer i både SATA og PATA versjoner, men det er ikke alle nettbutikker som har begge typene.

det er Barracuda V du vil ha, fordi 7200.7 ikke har samme Støy skjold som den "originale" Barracuda serien (I/II/III/IV/V).

begge typer disker har 8MB cache, men V'ern har altså ekstra støydempning...7200.7 er vel like støyende som alle andre disker...

Jeg har kun funnet to butikker som selger 120GB V versjonen, og den er kun 2 mb cache. Ser jeg på feil eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Jeg har nå flere steder på forumet lest at kun V har støyskjold, at 7200.7 er billigutgaven av V osv. Det får jeg ikke til å stemme. Sakset dette fra seagate sine sider ( forresten: både 7200.7 og V hører til Barracuda serien, det er bare ulike utgaver)

Both the Barracuda ATA V and Barracuda 7200.7 products feature high capacities (up to 160 Gbytes), the best FDB motors for quiet operation...

...All Barracuda drives include the Seagate sound barrier technology (SBT) for the quietest performance available

Skulle tro at flere webshoper ville tilby V dersom det er denne "som gjelder". Virker mer som de faser denne ut.

Og ja, jeg har en 7200.7 på vei i posten og har veldig lyst å tro at den er vel så god som V ( les stille, raskere er den uansett

Lenke til kommentar

Barracuda IV og V er på tur ut av markedet, det er derfor så få har den nå for salg.

Barracuda 7200.7 er en ny disk, den mangler helt riktig som dere nevner et støyskjold. Denne disken støyer så lite at de har valgt heller å prioritere varmeledning. Alle raske disker blir relativ varm, denne holder seg på rundt 30-35 grader. Diverse IBM disker kunne komme opp i 70 grader.

Jeg har 2 stk Barracuda V og 1 stk Barracuda 7200.7. Sistnevnte støyer bare litt mere en de 2 andre, men jeg føler at 7200.7 er en mye bedre og raskere disk.

Lenke til kommentar

Ok.

Litt frem og tilbake her, men da får jeg satse på 7200.7 da.

Den er vel en del billigere også?

At den støyer en smule mer gjør ikke så mye. PC-en har jeg lagt under sengen, og det reduserte viftestøy til et behaglig nivå. Nå er det kun den ødelagte harddisken som irriterer: Den lager en irriterende høyfrekvenslyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...