kingkop Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hei, jeg har nettopp kjøpt en sånn media pc fra komplett.no Den er koblet til tv og stereo, og kjører windows 7. Det tar nok litt tid å sette seg inn i hvordan man kan bruke den til å spille musikk og filmer, og finne ut av hvilket programmer som egner seg best. Jeg er vant til å forholde meg til mapper, og har via NAT disk laget et system med mapper som har artistnavn og en undermappe med alle albumene fra denne. Synes det er greit å bla i via pc og min tv som har DLNA. Men med mediaspiller på den nye pc så synes jeg det er vanskelig å få noe skikkelig system på musikk og filmer. Er det noen som har tips til hvordan man kan strukturere tingene slik at det er lett å finne f.eks en enkeltsang eller et spesielt album? Jeg bruker veldig lang tid nå, men det er nok fordi jeg gjør det feil eller ikke har laget et oppsett. En annen ting jeg la merke til er at det ikke er samsvar mellom lyd og bilde når jeg spiller film. Jeg har koblet pc til tv via HDMI, og lyden går videre via HDMI fra tv til en Denon receiver. Er dette et vanlig problem og hvordan kan man løse dette? Takker så mye for hjelp og tips til bruk av media pc :-) Lenke til kommentar
rillto Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Du må bruke riktige innstillinger i Windows mediasenter slik at det lager lister over all musikken din i hele nettverket. Da blir mappestrukturen akkurat slik som du vil ha den. Lyden kan synkroniseres med bilde under innstillinger i Windows mediasenter. Din Denon og din tv kan også synkronisere forholdet mellom lyd og bilde. Slik du har koblet det kan det være at disse apparatene motvirker hverandre. Koble pcen direkte til Denon forsterkeren og bruk tv ut fra Denon forsterkeren opp til tven. Skru av alle synk fungsjoner i tv og forsterker og la pcen gjøre jobben. Endret 16. august 2010 av rillto Lenke til kommentar
kingkop Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Du må bruke riktige innstillinger i Windows mediasenter slik at det lager lister over all musikken din i hele nettverket. Da blir mappestrukturen akkurat slik som du vil ha den. Lyden kan synkroniseres med bilde under innstillinger i Windows mediasenter. Din Denon og din tv kan også synkronisere forholdet mellom lyd og bilde. Slik du har koblet det kan det være at disse apparatene motvirker hverandre. Koble pcen direkte til Denon forsterkeren og bruk tv ut fra Denon forsterkeren opp til tven. Skru av alle synk fungsjoner i tv og forsterker og la pcen gjøre jobben. Koblet pc via hdmi til denon forsterker og da ble det samsvar mellom lyd og bilde. Lasted ned vlc og så en film, clash of the titans, med den. Det var en mkv. fil og sikkert blue ray kvalitet. Jeg har nettop kjøpt Nero 10, men tror du ikke den ville ha meg til å betale over 100kr for å få DTS-lyd... hadde sourround med vlc, men om det var DTS vet jeg ikke. Men lyden var uansett god :-) Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Last ned MediaPortal isteden. Da får du skikkelig struktur på ALLE filene dine....tro meg...jeg har testa de fleste mediacenter som er tilgjengelig http://www.team-mediaportal.com/ Men først laster du ned Haali MediaSplitter og installerer denne. Deretter laster du ned FFDshow og installerer den. Når du nå har installert disse 2, installerer du MediaPortal til slutt. Deretter går du på instillinger(Video eller Musikk) og forteller programmet hvor du har dine mediafiler liggende. Enkelt og greit Til avspilling av BluRay bruker jeg Total Media Theatre 3, men denne kan integreres med MediaPortal, men det har jeg ikke brydd meg om. Oppsettet funker fjell ihvertfall. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå