Gå til innhold

Beste OS for skolepc - film/musikk

Knife

Anbefalte innlegg

Hallaisen. Etter alle år som XP bruker har jeg blitt ganske lei av sytemet og alle "programmer" du må ha for å ha OS i det lange løp. Flere ganger det bare henger seg opp, virus, lite plass, seint ..

På de to andre pcene mine så har jeg XP og Windows 7, mens på skolepcen har jeg tenkt å gjøre litt forandringer.

Det er en grei Emachines E525 series. Nå lurer jeg på om jeg skal skifte over til Unix system (Kanskje Mint?) så jeg blir kvitt de fleste problemer med treighet og virus. Pcen skal egentlig kun brukes til skolearbeid, film (elsker film) og musikk for det meste. Pcen er grei den, men trenger et kjapt OS uten så mye trøbbel med.

Hvilket OS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

til ditt bruk annbefaler jeg sterkt linux mint! så lenge du ikke spiller eller bruker programmer som bare er kompatible med windows er det ingen vits i å bruke windows. Linux er mer stabilt, raskere og i praksis virusfritt.

Personlige erfaringer tilsier at med linux så er det slik at alt bare virker fra første stund (så lenge du ikke har driverproblemer, det har ikke jeg opplevd) og blir aldri ustabilt eller treigere. Linux mint støtter også flere formater rett ut av boksen enn andre distribusjoner (f.eks. ubuntu).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

osx

osx

osx

på en pc?

vet at det går ann men han ønsket noe uten så mange problemer så da er vel ikke hackintosh løsningen?

Lenke til kommentar

VLC skal kunne spele ISO-filer ved hjelp av libcdio, og libcdio eksisterar for Linux, så eg vil anta at svaret er ja. Eg har ikkje testa det sjølv.

Ext2-filsystemet, som kom i 1993, har ei avgrensing på filstorleik frå 16 GB til 2 TB, avhengig av blokkstorleik. Altså minimum 16 GB i Ext2-systemet, som er relativt gamalt, dei fleste brukar Ext3/4 eller andre nyare system i dag. Så det er ingenting å uroe seg over.

Lenke til kommentar

Hallaisen. Etter alle år som XP bruker har jeg blitt ganske lei av sytemet og alle "programmer" du må ha for å ha OS i det lange løp. Flere ganger det bare henger seg opp, virus, lite plass, seint ..

På de to andre pcene mine så har jeg XP og Windows 7, mens på skolepcen har jeg tenkt å gjøre litt forandringer.

Det er en grei Emachines E525 series. Nå lurer jeg på om jeg skal skifte over til Unix system (Kanskje Mint?) så jeg blir kvitt de fleste problemer med treighet og virus. Pcen skal egentlig kun brukes til skolearbeid, film (elsker film) og musikk for det meste. Pcen er grei den, men trenger et kjapt OS uten så mye trøbbel med.

Hvilket OS?

Er du lei av treig pc og virus, så er det bare å la være å gå inn på snuskete sider og la være å trykke på linker som popper opp i msn/facebook. Sånn grovt sett :p

Putt inn en ssd i den bærbare og legg inn windows 7. Dermed har man en snappy bærbar pc  :w00t:

Selv om jeg kjører en maskin server med ubuntu på her hos meg, så vil jeg ikkje anbefale deg å bruke noe linux hvis man er helt noob. Men kjenner man godt noen som er flinke til linux så går det greitt. Har vært der selv, og måtte ha en god del hjelp med forskjelige ting, da jeg var mest vant til Windows  :blush:

Lenke til kommentar

Greit :) Da test kjører jeg linux mint på pcen min :) Virus og annet crap er ivhertfall det siste jeg ønsker meg..

Edit:

Jeg vet hvordan unix systemer er. Ikke vær redd for kodningen og det der, finner raskt ut av det ;)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Har selv svært dårlige resultater med Linux. Har en smågammel maskin som jeg la inn Xubuntu på og tenkte det burde holde til "skoleting" som skriving.

Vel jeg innstallerer Abiword gjennom "Ubuntu Software Center" som det så pent kalles og etter det har jeg ikke noen paneler igjen. Kobler til internett gjennom traurige terminalprogrammer som jeg får åpnet i en annen TTY og googler men kan ikke finne noen gode svar på hvordan det skal fikses.

I mellomtiden innstallerer jeg KDE, men det var jo helt skutt og krasja etter 15 minutter.

Ved en "tilfeldighet" prøver jeg å kjøre "xfce4-panel" (mens jeg er i xfce selvfølgelig) gjennom terminal og dermed er problemet fikset.

Jeg vil i ALLE FALL ikke anbefale XFCE til skolebruk, og kjenner jeg Ubuntus historie riktig så har krasjer skjedd der også. Så vidt jeg vet baserer Mint seg på Ubuntu og da...

Har PRØVD å like Linux siden jeg var 12 og installerte Red Hat linux bare for å finne ut at det ikke likte grafikkortet mitt eller lydkortet mitt. Det er IKKE noe jeg vil ha med meg på skolen, men det er naturligvis veldig artig å fikle med på fritida! Gentoo er gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...