Gå til innhold

Oppgradering av kamera 550D vs 7D


Anbefalte innlegg

Noen foretrekker det 5D II gir, noen foretrekker det 7D gir - de som vil ha i pose og kjøper 1Ds eller Nikon. Blir litt søkt å si at det ene er bedre enn det andre, da det er forskjellige sterke sider.

 

Men for å holde oss litt on topic, med mindre du VET du trenger 7Ds autofokus og fps, og greier deg med ergonomien på 550D, så er det mer rasjonelt å bruke mellomlegget fra 550D opp til 7D på glass/blits/stativ synes jeg.

 

EDit: ser trådstarter lurte inn en post mellom min og TorVildes. Om du ikke takler grepet på 550D, er det vel like greit å gå for 7D, om du ikke har lyst til å vente å se hva 60D bringer?

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville garantert ventet til månedskiftet - da jeg regner det som svært sikkert at lanseringsdato blir offentliggjort da. Etter erfaringene med 550D tok det ca 1 måned fra Canon kom med lanseringen til kamera var i butikken, dvs 60D burde være her i slutten av september/begynnelsen av oktober. I og med at TS har et kamera som kan brukes i mellomtida.

 

For meg virker 60D å være midt i blinken for trådstarter. Jeg vet at jeg hadde ventet om jeg skulle bestemme meg i dag - akkurat som jeg ventet i januar på hva 550D ble før jeg valgte mellom 550D og 7D.

 

Ellers så balanserer 550D helt ypperlig for meg, mens jeg ikke liker så godt 7D. Men vi er ulike.

Lenke til kommentar

Hvorfor burde jeg styre unna kameraer som 550D?

 

 

Fordi 550D ikke passet i hånda di og fordi jeg fikk mer og mer følelse av at du kommer til å vokse ut av det slik jeg gjorde med min 350D (joda, den er endel dårligere enn 550D, but still). Var kanskje litt bastant i uttalelsen min ser jeg, men jeg skrev det magefølelsen min sa til meg...

 

 

Ang macro:

Har 100mm 2.8 fra Canon uten IS. fungerer greit ned til 1/200sek lukkertid hvis jeg roer meg ned. Ofte tar man macrobilder med stativ fordi det blir bedre og at man får mer dybdeskarphet om man ønsker det.

EDIT: sammenlikning tele/macro. Ser at macroen er mye bedre enn 70-300mm min når det gjelder skarphet, men innzoomingen på zoomobjektivet gir bedre bilde enn macroen (om det gir mening (tele 300mm/macro 100mm))

Endret av jim_smyth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor burde jeg styre unna kameraer som 550D?

 

 

Fordi 550D ikke passet i hånda di og fordi jeg fikk mer og mer følelse av at du kommer til å vokse ut av det slik jeg gjorde med min 350D (joda, den er endel dårligere enn 550D, but still). Var kanskje litt bastant i uttalelsen min ser jeg, men jeg skrev det magefølelsen min sa til meg...

 

 

Ang macro:

Har 100mm 2.8 fra Canon uten IS. fungerer greit ned til 1/200sek lukkertid hvis jeg roer meg ned. Ofte tar man macrobilder med stativ fordi det blir bedre og at man får mer dybdeskarphet om man ønsker det.

EDIT: sammenlikning tele/macro. Ser at macroen er mye bedre enn 70-300mm min når det gjelder skarphet, men innzoomingen på zoomobjektivet gir bedre bilde enn macroen (om det gir mening (tele 300mm/macro 100mm))

 

Okei. Takk ;)

 

Men hva er da å anbefale? 70-200 4L USM? eller?

Endret av luckybattler
Lenke til kommentar

Men hva er da å anbefale? 70-200 4L USM? eller?

 

 

Både ja og nei. Jeg har Canon 70-300mm usm IS og merker at stabilisatoren gjør mye for meg, spesielt når jeg zoomer inn. En oppgradering i min park på zoomobjektivet vil føre til et innkjøp av 70-200mm F4 IS. Etter hva jeg har skjønt og sett på nettsider er 70-200mm fra canon generelt superbe når det gjelder bildekvalitet.

 

kikk litt her og bytt rundt på objektiver og zoom/blender: http://the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0&Lens=404&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jauda. I dag har jeg vært i butikken og kjøpt med Canon 7D, Canon 15-85 IS USM og Canon 70-200 USM f/4L

:)Takk for alle innslag og kommentarer ;)

 

Gratulerer!

Et tips: Selv føler jeg at råfilene til 7D blir best i DPP (som følger med). Du bør og teste deg frem med oppskarpingen på RAWfilene som kan (litt etter hva motivet er) med fordel gis høyere nivå enn de fleste er vant med fra før og dermed ikke får helt fres på bildene.

 

Tor

Lenke til kommentar

gratulerer... om du klarer deg lenge med det du har er uvisst for du får fort behov for vidvinkel, mer tele, makro eller mer lyssterke objektiver om jeg gjetter rett;)

 

selve kameraet tror jeg derimot at du ikke har behov for å bytte ut nei:D

 

Selvfølgelig kommer det til å bli mer, men jeg tror jeg skal klare meg stund med dette mens jeg lærer meg basicen til kameraet :p

 

Har sett på forskjellige stativ, og merker jeg har lyst på det, så neste blir vel et stativ og enten en 50mm eller 100. Så blir det vel en blits også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...