SilverCRX Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Etter å ha jobbet med slike saker i noen år nå, kan jeg ihvertfall si en ting sikkert: Trygghetsavtaler lønner seg for de som har den når uhellet er ute. Tror under halvparten av alle servicesaker jeg har på Nintendo håndholdt er iboende feil. Resten er ytre påvirkning. Avtalene i seg selv er egentlig ikke så dyre heller, ihvertfall når man tenker på hva det koster å reparere produktene.. 10" lcd-panel: 2500-3500 ink mva og frakt touch-panel nintendo ds: 5-600,- strømforsyning laptop: 6-800,- for org.adapter. glass til koketopp, 60cm: 3500 ink. montering plasmapanel 63": 10000 ink arbeid og frakt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Men det betyr derimot at hvis du knuser TV'en din, så kan du kjøpe deg en tilsvarende på Finn.no for bare 500,-... Som kanskje til og med er mindre enn du betalte for forsikringen. (og varer den i hele 6 år?) Ikketema for meg. Jeg kjøper ikke brukt elektronikk. Vet aldri hvordan det er blitt behandlet. Det er jo fristende å påpeke at de antakelig er behandlet bedre enn din egen TV om du virkelig ikke tør å kjøpe enn TV uten trygghetsavtale AtW Etter å ha jobbet med slike saker i noen år nå, kan jeg ihvertfall si en ting sikkert: Trygghetsavtaler lønner seg for de som har den når uhellet er ute. Tror under halvparten av alle servicesaker jeg har på Nintendo håndholdt er iboende feil. Resten er ytre påvirkning. Avtalene i seg selv er egentlig ikke så dyre heller, ihvertfall når man tenker på hva det koster å reparere produktene.. 10" lcd-panel: 2500-3500 ink mva og frakt touch-panel nintendo ds: 5-600,- strømforsyning laptop: 6-800,- for org.adapter. glass til koketopp, 60cm: 3500 ink. montering plasmapanel 63": 10000 ink arbeid og frakt Det du sier er jo en selvfølgelighet, spøsmålet er om det lønner seg når man tar sannsynligheten for ødeleggelser som ikke er dekt av andre forsikringer og kjøpsloven med i betratkning. (og som samtidig dekkes av trygghetsforsikringen) AtW Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Du kan jo ikke si at det lønner seg å ha slike avtaler, de aller fleste kommer jo mye billigere unna med å være selvassurerende. Dvs at de behandler ting på en slik måte at de ikke blir ødelagt i utgangspunktet og den ene gangen man kløner det til så har man faktisk spart penger på å ikke ha unødvendige forsikringer og man kan kjøpe seg en ny utgave av det man har ødelagt. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Etter å ha jobbet med slike saker i noen år nå, kan jeg ihvertfall si en ting sikkert: Trygghetsavtaler lønner seg for de som har den når uhellet er ute. Tror under halvparten av alle servicesaker jeg har på Nintendo håndholdt er iboende feil. Resten er ytre påvirkning. Avtalene i seg selv er egentlig ikke så dyre heller, ihvertfall når man tenker på hva det koster å reparere produktene.. 10" lcd-panel: 2500-3500 ink mva og frakt touch-panel nintendo ds: 5-600,- strømforsyning laptop: 6-800,- for org.adapter. glass til koketopp, 60cm: 3500 ink. montering plasmapanel 63": 10000 ink arbeid og frakt Ja, du kan si så.. Men om vi skal ha idiotforsikring på alle tingene vi eier, så husk: Mange bekker små! Nå kan det tenkes at du klarer å ødelegge en nunchuck til din Wii, eller muligens strømforsyningen til laptopen... MEN: Om du skal forsikre alt du eier, med slike forsikringer, blir det nok flerfoldige tusen kroner per måned. Da må det vel være bedre å ha en "Innbo+" forsikring,samt en reiseforsikring? Det er jo greit å ha uansett, i tilfelle man mister noe når man er på tur. Jeg har reiseforsikring hele året, samt innbo+... Men noe idiotforsikring mener jeg bare er idiotisk. Jeg vet mange kjøper slike pga. de har planer om å ødelegge produktene når de blir gamle og kjipe, men dette er svindel! Noen skal betale for svindelen også og det er du og jeg, i form av økte satser, økte egenandeler. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 De aller fleste betaler 1500-4000 kr i egenandel for å benytte seg av innboforsikringen. Innboforsikringen har som oftes en verdiavskriving i tillegg. Anbefaler tvilere å ta en tur innom Elkjøp eller Lefdal og ta med seg en brosjyre om trygghetsavtalen. Les den og bli litt mer opplyst. Kan f.eks nevne det at hvis en er dobbeltforsikret med både trygghetsavtale og innboforsikring på en gjennstand, så vil trygghetsavtalen til Elkjøp og Lefdal dekke egenandelen på innboforsikringen opptil kjøpesummen til den forsikrete gjennstanden dersom det vil lønne seg å bruke innboforsikringen i stedenfor. F.eks ved innbrudd der flere gjennstander er tatt (inkl gjenstanden trygghetsavtalen dekker) eller hvis kåken brenner ned. Om jeg kjøper en Nintendo DS lite nå så har jeg råd til å betale 300 kr i en trygghetsavtale. Det betyr ikke at jeg har råd til å betale 1000 kr for en ny Nintendo DS lite om noen uker/måneder. For de pengene jeg sparer på å eventuellt IKKE ta trygghetsavtalen vil jeg surre vekk på øl eller andre goder som jeg egentlig ikke trenger. Jeg velger da heller å bruke pengene mine på å kjøpe TRYGGHET. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 De aller fleste betaler 1500-4000 kr i egenandel for å benytte seg av innboforsikringen. Innboforsikringen har som oftes en verdiavskriving i tillegg. Anbefaler tvilere å ta en tur innom Elkjøp eller Lefdal og ta med seg en brosjyre om trygghetsavtalen. Les den og bli litt mer opplyst. Kan f.eks nevne det at hvis en er dobbeltforsikret med både trygghetsavtale og innboforsikring på en gjennstand, så vil trygghetsavtalen til Elkjøp og Lefdal dekke egenandelen på innboforsikringen opptil kjøpesummen til den forsikrete gjennstanden dersom det vil lønne seg å bruke innboforsikringen i stedenfor. F.eks ved innbrudd der flere gjennstander er tatt (inkl gjenstanden trygghetsavtalen dekker) eller hvis kåken brenner ned. Om jeg kjøper en Nintendo DS lite nå så har jeg råd til å betale 300 kr i en trygghetsavtale. Det betyr ikke at jeg har råd til å betale 1000 kr for en ny Nintendo DS lite om noen uker/måneder. For de pengene jeg sparer på å eventuellt IKKE ta trygghetsavtalen vil jeg surre vekk på øl eller andre goder som jeg egentlig ikke trenger. Jeg velger da heller å bruke pengene mine på å kjøpe TRYGGHET. Det er ikke så mye å bli opplyst om, iogmed at selskaper gjerne tjener penger på forsikring så betyr det at man som bruker i snitt taper penger på å ha forsikring. Derfor er det egentlig bare to grunner til å ha forsikring 1. Man er mer klumsete enn snittet av de som har forsikring. 2. Ubehaget ved at det som forsikres blir ødelagt/vite at det ikke er forsikret er så stort at man er villig til å betale for å slippe det, selv om forventningsverdien er at man taper penger. (gjelder typisk med å forsikre seg mot ting som er usannsynlig men svært skadlig som det skjer (huset brenner feks).) SMåelektronikk er stort sett lett erstattbart og faller i mine øyne ikke innenfor denne gruppen. Ellers synes jeg du bør se litt på økonomistyring, om du automatisk sasuer bort pengene du har, enda du ikke har råd til å erstatte noe som kun koster 1000 kr, og i tillegg bruker unødvendige kronasjer på en slik forsikring, så er ikke det så bra. AtW Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Greit så var Nintendo DS lite et dårlig eksempel. Ta et speilrefleks-kamera til 6000 da. En trygghetsavtale på 2 år koster da 650 kr, 3 år koster 900. Det er en kostnad jeg glatt hadde tatt. For 650/900 kr kan jeg ta meg råd til å betale selv om jeg kanskje ikke fikk bruk for forsikringen. Men det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg kan hoste opp 6000 til å kjøpe meg nytt kamera. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Greit så var Nintendo DS lite et dårlig eksempel. Ta et speilrefleks-kamera til 6000 da. En trygghetsavtale på 2 år koster da 650 kr, 3 år koster 900. Det er en kostnad jeg glatt hadde tatt. For 650/900 kr kan jeg ta meg råd til å betale selv om jeg kanskje ikke fikk bruk for forsikringen. Men det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg kan hoste opp 6000 til å kjøpe meg nytt kamera. Fakta Innboforsikring: 100% dekning for det som ikke er eldre enn 3 år Du må ha innboforsikring (denne kostnaden kan du ikke velge bort) Egenandelen er gjerne 1000kr som anslått tidligere i tråden Fakta om Innbo+: 3-400kr årlig omkostning 1.000kr egenandel Dekker noen produkter 100% frem til og med 5 års alder Dekker innbrudd i bod, tyveri av sykkel, etc Fakta om "idiotforsikring" (heter nå superforsikring?) Jeg vet ikke prisen, men de sier 10% av kjøpsprisen for 2 år(?) Dekker ikke uforsiktighet Jeg tror det er krav at du tegner ny forsikring på et ev. erstatningsprodukt(?) Nå kan jeg ha litt feile tall der, men det er vel ca. riktig. Hypotese: Du har kjøpt TV: 10.000 PS3: 4.000 Xbox 360: 3.000 Mobil: 3000 Vaskemaskin: 6.000 Tørketrommel: 6.000 Hver gang du gjør et kjøp, faller du for den hyggelige selgeren som bare vil deg vel - sin tale om lynnedslag og innbrudd! Grøss å gru, dette må du jo bare ha! Idiotpriser: TV: 1.000 PS3: 400 Xbox 360: 300 Mobil: 300 Vaskemaskin: 600 Tørketrommel: 600 Sum: 3.200 Kr. Nå tenker du kanskje: åh, digg... nå kan hva som helst skje innen 2 år! Case 1) Innbrudd! Non knuste ruten din, stjal tven, ps3en, xboxen og mobilen. De klarte ikke å få med seg vaskemaskinen eller tørketrommelen, da de kjørte en fiat 500. Nå har du blitt frastjelt verdier for 20.000! Yes, ingen egenandel på idiotforsikringene. Men, vent nå litt... De knuste jo ruten din, denne koster jo 6.000 bare å kjøpe, samt installasjon, nye lister, etc. kommer også i tillegg. Dette betyr at du uansett må bruke innbo (som betyr at du må betale egenandelen). Da er det ingen vits å bruke elkjøp sin forsikring, iom. du er dekket av innbo. Resultat: Tapt 3.200kr på elkjøp forsikringer + 1000kr på innbo = 4.200 Kr. Case 2) Dine hus og hotell brenner! Når det er brann, må du uansett bruke innbo og selve forsikringen du har på bygg/bolig. Elkjøp sin forsikring er igjen ubrukelig. Resultat: Tapt 3.200 Kr på elkjøp forsikringer + 1.000kr på innbo + egenandel på byggets forsikring = xx.xxx tusen kroner Case 3) Ingen ting blir ødelagt av noen i huset, på en "Idiotisk" måte (mobil i toalettet, tannbørste i mixmasteren, o.l.) Resultat: Du har tapt 3.200 Kr på elkjøp forsikringer Case 4) Å nei, noen slengte mobilen din i do! Resultat: Du har tapt 3.200 - 1.000 - 400 = 1.800 Kr (Om det jeg tror er rett, at du blir påtvunget å tegne ny forsikring på erstatningsproduktet, har du faktisk tapt enda mer, dvs. 300kr ekstra! altså 2.100 Kr) Hvordan kan jeg si du taper penger på Case 4 også? Du betaler jo ingen ting? Årsaken til at du ikke betaler, er at du allerede har betalt. Om det jeg tror er saken, blir du også påtvunget ny forsikring på erstatningsproduktet. Case 5) Tv'en går i bakken Resultat: Du har tapt 3.200 - 1.000 - 400 = 1.800 Om det jeg tror er rett, må du da tegne ny forsikring på erstatningsproduktet ( = 1000kr mer tapt = 2.800 tapt) Case 6) Du ødelegger telefonen din 2 ganger i året Resultat: Du har tapt 3200 - 1000 - 1000 - 400 = 800 Om det jeg tror er rett, må du tegne ny forsikring på begge de to telefonene du ødelegger. Derfør vil tapet øke med 2 x 300 (600 + 800 = 1.400 Kr). Ps. Jeg kunne fortsatt som dette lenge... Her er et eksempel på en forsikring elkjøp og andre vil du skal tro er veldig dyrt å bruke: http://www.kortogkontant.no/innboforsikring/detaljer/If-Skadeforsikring/ Du ser jo hva den dekker også, den dekker nesten alt du eier.. Noen ting dekker den 100% frem til og med det er 5 år gammelt! Du må jo selvsagt betale ca 3-400kr for denne innbo+, men den dekker jo som sagt alt.. Får du innbrudd i boden din, stjeler noen din sykkel (som er reg. på deg i sykkelregisteret), etc. så dekker den det.. Har du en fest og noen herper sofaen din, så tror jeg denne dekkes fint også. Noen snakker om at de har barn og barn gjør de rareste ting.. Jeg vil nå tro at det meste barn ødelegger - er generelle møbler og ting.. Ikke bare en mobiltelefon og en TV. Men skulle de ødelegge en TV, hvor stor odds er det for at de ødelegger tven så mange ganger at det virkelig lønner seg med idiotforsikring på den, fremfor å ha en innbo+? --- Forutsetninger: Jeg regnet her differanse på årsavgift (for 1 år på innbo+), samt egenandel på 1.000kr. For å få det mer "rettferdig"; kunne jeg økt fra 400 til 800, da blir tapene 400kr mindre per post (utenom de to øverste, de regner jeg ikke inn noe i, så der kan man minke med 800 i tap. om man vil ha det mer "rettferdig). Da vil jo innbo+ dekke mye mer enn elkjøp, som dekker de få artiklene. Det er veldig lite sannsynlig at man ødelegger såpass mye, såpass mange ganger, at dette lønner seg.. Det er statistisk umulig, vil jeg tro. Vil også tro at Elkjøp vil reagere, om alt du eier blir "stjelt" eller "ødelagt" så mye, da kan du sikkert bli tiltalt for svindel :-P Endret 24. august 2010 av DaButcher Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Det er noen fordeler med en slik trygghetsavtale enn med forsikring. Det er ingen egenandel. Forsikringer gjelder hele prdoduktet, som f.eks tilbehør som fulgte med. Ødelegger du fjernkontrollen, så får du ny, også flere ganger, og avtalen forsetter. Det er ingen verdifraskrivninger. Men har man en god innboforsikring, så vil det ikke være lønnsomt å dobbeltforsikre seg. Har man ikke noen innboforskring, og ikke har råd til å betale for et nytt produkt om man skulle være uheldig, så kan det være smart med en slik trygghetsavtale. Det ville vært kjedelig å kjøpt seg et flott speilreflekskamera for 6000, og om man klarte å ødelegge kameraet innen en uke. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg tok en enkel google "egenandel innbo", og i første post står det fra Gjensidige: Standard egenandel er 4000,-. Egenandel sykkel er 3000,-. Storebrand og IF var ikke noe bedre de heller. Du kan jo nevne det at de forsikringene som ikke har verdiavskrivinger før etter x år er svindyre. Som jeg skrev så kan du bruke trygghetsavtalen for å dekke egenandelen til innboforsikrinen hvis det er behov for å bruke innboforsikringen. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Det vil være en statistisk anomalitet å "tjene" på å ha elkjøp sine forsikringer, vs en innbo+. I de fleste tilfeller vil man tape, selv om man kanskje ødelegger et par produkter i året. Husk også å tenke: Hva har jeg ødelagt de 2 siste årene? Jeg personlig har ikke ødelagt en eneste ting. Noen ting har gått i stykker av seg selv, innenfor garanti, noen innenfor reklamasjon. Jeg har da fått penger tilbake fra leverandøren, for produkter som ikke er i prod lengre, jeg har fått nye produkter (identisk modell) for det som røk under garanti. Hadde jeg vært så klumsete at jeg ødela noe annet, så skal det fremdeles mye til for å "tjene" på å elkjøpforsikre mange ting. En annen negativ bifaktor ved å bruke en forsikring på hver ting, er at en slik mentalitet vil føre til et muligens for "lojalt" forhold med selgeren.. Dvs. plutselig kjøper du ting hos elkjøp - selv om de er dyrere andre steder - pga du tror du tjener på å ha forsikringene der..... Det bør være enkelt åsette dette opp i excel, jeg tok det bare på pcens kalkulator kjapt og gale. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg tok en enkel google "egenandel innbo", og i første post står det fra Gjensidige: Standard egenandel er 4000,-. Egenandel sykkel er 3000,-. Storebrand og IF var ikke noe bedre de heller. Du kan jo nevne det at de forsikringene som ikke har verdiavskrivinger før etter x år er svindyre. Som jeg skrev så kan du bruke trygghetsavtalen for å dekke egenandelen til innboforsikrinen hvis det er behov for å bruke innboforsikringen. Men uansett om det skulle koste 4000 egenandel, så vil det for de fleste være mer lønnsomt om man kjøper en tv for 12000. Men det blir uansett et mer tap om man skulle få et uhell med tv'en. Men om If eller andre selskaper begynner med avskrivninger fra første brukerår, så vil man få dekket mindre for hvert år. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hehe. Ingen hemmelighet at DU DaButcher ikke er noe fan av trygghetsavtaler. Kan hende du har penger nok på konto til å betale ut etterhvert om du skulle være så uheldig å ødelegge noe. Jeg derimot kan ikke skryte på meg en feit konto med masse penger til overs hver måned. Koster å være familiekar, og med 2 små destruktive gutter i hus så velger jeg å kjøpe meg trygghet. Noen velger å gjøre det, noen tar sjansen på at det går bra, eller de har penger nok til å betale nye produkter etterhvert. For det hele går ikke i et matematisk regnestykke. Det hele handler om trygghet. Hadde jeg puttet x kr på bok hver gang en selger hadde spurt meg om jeg ønsket å bruke x kr på trygghetsavtale, ja da hadde det kanskje svart seg i lengden. Men nå har det seg at jeg ikke velger å putte de pengene på bok. Jeg velger da heller å kjøpe TRYGGHET. For det er det det hele handler om. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hehe. Ingen hemmelighet at DU DaButcher ikke er noe fan av trygghetsavtaler. Kan hende du har penger nok på konto til å betale ut etterhvert om du skulle være så uheldig å ødelegge noe. Jeg derimot kan ikke skryte på meg en feit konto med masse penger til overs hver måned. Koster å være familiekar, og med 2 små destruktive gutter i hus så velger jeg å kjøpe meg trygghet. Noen velger å gjøre det, noen tar sjansen på at det går bra, eller de har penger nok til å betale nye produkter etterhvert. For det hele går ikke i et matematisk regnestykke. Det hele handler om trygghet. Hadde jeg puttet x kr på bok hver gang en selger hadde spurt meg om jeg ønsket å bruke x kr på trygghetsavtale, ja da hadde det kanskje svart seg i lengden. Men nå har det seg at jeg ikke velger å putte de pengene på bok. Jeg velger da heller å kjøpe TRYGGHET. For det er det det hele handler om. Nei, du kjøper deg ekstra utgifter. Om du kan velge trygghet A) som dekker alt du eier eller trygghet B) som dekker et par av tingene du eier og du med 99.9% sikkerhet vil tape penger på trygghet B) fremfor A), så kjøper du deg ikke trygghet.. Da kjøper du deg ekstrautgifter. Det vil være bedre å kjøpe en innbo+ (dette er noe i tillegg til den vanlige innboen, 1000kr egenandel, 3-400kr året). Den dekker også som sagt andre ting, som innbrudd i bod, sofaen din, etc. Det skal ikke mange produkter til hos elkjøp, før du har innbo+ dekket i mye mer enn 2 år. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Prøv å les tidligere poster. 1000 kr i egenandel på innboforsikringen er ikke vanlig. Dessuten er det verditap der så framt du ikke velger svindyre forsikringer. Jeg velger heller å kjøpe trygghet. At du ikke gjør det for bli din sak. Edit: endel innboforsikringer krever også at du må tegne tilleggsforsikringer på gjennstander som ofte tas med ut av huset. F.eks kamera. Dette fant jeg på finansportalen: Tilleggsdekninger Forsikringsselskapene tilbyr ulike tilleggsdekninger som supplement til sine vanlige innboforsikringer. Det er spesielt viktig å vurdere behovet for tilleggsdekning for verdigjenstander som ofte tas med utenfor hjemmet, men det gjelder også særlig verdifulle gjenstander. Gjenstander som kan forsikres som verdigjenstander gjennom tilleggsdekning, er bl.a.: * TV, foto- og videoutstyr. * Annet elektronisk utstyr som f.eks. bærbar PC. * Smykker, sølvtøy og ur. * Musikkutstyr/instrumenter. * Samlinger. * Kunst og antikviteter. * Bunader og pelsverk. * Sportsutstyr. Endret 24. august 2010 av Flodec Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Måelektronikk er stort sett lett erstattbart og faller i mine øyne ikke innenfor denne gruppen. Nåja, en mobiltelefon kan fort koste 4000 kroner, og er ikke noe alle har råd til å hoste opp i løpet av kort tid. Kompakte digitalkamera kan koste 4-5000 kroner, og speilrefleks enda mer. Et kamera som koster 10.000 kroner koster kanskje 7-800 kroner å forsikre for fire år. Og 10.000 er noe de færreste hoster opp uten å føle smerte i lommeboka... hvis man i det hele tatt har så mye penger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Måelektronikk er stort sett lett erstattbart og faller i mine øyne ikke innenfor denne gruppen. Nåja, en mobiltelefon kan fort koste 4000 kroner, og er ikke noe alle har råd til å hoste opp i løpet av kort tid. Kompakte digitalkamera kan koste 4-5000 kroner, og speilrefleks enda mer. Et kamera som koster 10.000 kroner koster kanskje 7-800 kroner å forsikre for fire år. Og 10.000 er noe de færreste hoster opp uten å føle smerte i lommeboka... hvis man i det hele tatt har så mye penger. Det kan du kanskje si, men så har man mer penger å legge til side om man ikke bruker mye på forsikringer. De fleste med jobb burde ha 10 000 i penger lagt til side, jeg hadde mer enn det selv når jeg studerte. Selvsagt føler man smerte i lommeboka om man må erstatte et speilrefleks til 10 000, men det er sjeldent noe man må gjøre (iogmed at de stort sett er dekt av reise+husforsikring) AtW Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Fakta om "idiotforsikring" (heter nå superforsikring?) Jeg vet ikke prisen, men de sier 10% av kjøpsprisen for 2 år(?) Dekker ikke uforsiktighet Jeg tror det er krav at du tegner ny forsikring på et ev. erstatningsprodukt(?) Nå kan jeg ha litt feile tall der, men det er vel ca. riktig. Nei, det er ikke ca riktig. Varierer selvsagt fra kjede til kjede, men den jeg jobber i har ca 10% av kjøpsprisen (mer for rimelige ting, mindre for dyrere ting) for fire år. Ingen egenandel, og ingen verdiavskrivning. Og jo, den dekker uforsiktighet. Det er det samme hvordan skaden oppsto, hvem som var skyld i det og hvor det skjedde. Reparasjon blir dekket uansett. Eventuelt nytt produkt (tilsvarende eller bedre) hvis produktet er totalskadet. Vis meg en innbo eller reiseforsikring som har like gode vilkår, og uten egenandel. Nei, det er absolutt ikke noe krav om å tegne ny forsikring på erstatningsproduktet. Det er noe man velger selv om man ønsker det, men de fleste gjør det fordi de fikk god bruk for det første gangen. Når det er sagt selger vi kun mobile ting der jeg jobber. Dette er det noe mer nyttig å forsikre enn stasjonære produkter som du har med i eksemplene dine. Og de fleste kjøper ikke forsikring for å bruke den, men for å ha en ekstra trygghet så man tør å ta produktet med seg i situasjoner hvor man ellers ville latt den ligge igjen hjemme. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Nei, det er absolutt ikke noe krav om å tegne ny forsikring på erstatningsproduktet. Det er noe man velger selv om man ønsker det, men de fleste gjør det fordi de fikk god bruk for det første gangen. Jeg vil tro det han mener er at om du kjøper forsikring for feks 3 år, og ødelegger etter en uke, så er forsikringen brukt opp, mao for at du fortsatt skal være forsikret må du betale en ny forsikring på det nye produktet (i tilfelle det er uklart, jeg aner ikke om det er tilfellet, det er bare min tolkning av uttalelsen hans) AtW Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Det kan du kanskje si, men så har man mer penger å legge til side om man ikke bruker mye på forsikringer. De fleste med jobb burde ha 10 000 i penger lagt til side, jeg hadde mer enn det selv når jeg studerte. Selvsagt føler man smerte i lommeboka om man må erstatte et speilrefleks til 10 000, men det er sjeldent noe man må gjøre (iogmed at de stort sett er dekt av reise+husforsikring) La oss si du har et kamera til 10.000 kroner som blir totalskadet etter et par-tre år. Med egenandel på 4000 kroner, pluss verdiavskrivning, så får du ikke mye igjen av innbo eller reiseforsikringen. Så er jo også spørsmålet om man er villig til å bruke disse 10.000 på en luksusgjenstand, fremfor å ha det som en buffer i tilfelle det må brukes på mer viktige uforutsette utgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå