Illus Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 God morgen godtfolk! Har en Acer Aspire 9410Z der harddisken gikk fubar her om dagen. Kontaktet acer support og forklarte problemet med at hdd var død og spurte om jeg kunne få en cd med Vista Home Premium OEMAct. Fikk svar med 20+ linjer om hvordan man skal ta recovery av hdd selv om jeg tydelig forklarte at dette ikke var mulig. Nederst i mailen stod det også følgende: "Om ikke dette hjelper deg med problemet ditt, ta kontakt med oss på telefon 800 84 880 så kan vi bestille en CD for deg. Denne koster 580 kr,- +mva." Hallo ?? 720 spenn (og sikkert 200 spenn ekstra i porto og bryderigebyr) ?? Hvilken planet kommer disse folka fra ? Jeg lurer derfor på følgende: 1) Er det noen fra Acer her som vil hjelpe til med å rette litt på inntrykket og sende meg en cd gratis ? 2) Er det noen med tilsvarende bærbar som kan brenne ut en recovery cd til meg ? 3) Er det noen som har en cd med OEMAct vista'en på og som jeg kan få låne eller som kan sende meg en kopi ? Takker for all hjelp. Worst case får jeg bare kjøpe ny lisens på windows 7.. Det blir like dyrt som å få vista cd'en fra Acer.... *oppgitt* Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Bruker du garanti/reklamasjon og sender den inn vil du jo får den tilbake med operativsystem installert uten kostnader for deg mht windows. Er det selvforskyldt at disken er ødelagt vil du vel få dele og reprasjonskostnader på akkurat dette. Men fremdeles vil Acer OEM Operativsystem bli lagt tilbake til deg uten ekstra kostdnad for lisenser (iom at det er Acer OEM som følger med maskin). Lenke til kommentar
Illus Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 Bruker du garanti/reklamasjon og sender den inn vil du jo får den tilbake med operativsystem installert uten kostnader for deg mht windows. Er det selvforskyldt at disken er ødelagt vil du vel få dele og reprasjonskostnader på akkurat dette. Men fremdeles vil Acer OEM Operativsystem bli lagt tilbake til deg uten ekstra kostdnad for lisenser (iom at det er Acer OEM som følger med maskin). Takk for det, men ny disk er innkjøpt og jeg er usikker på om det er reklamasjon igjen på denne. Kjøpt inn i 2007. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Om den er kjøpt 1.1.2007 vil den i dag vere 3 år, 7 månader og 14 dagar frå kjøpsdato. Ein PC er absolutt meint å vare lenger enn 2 år, så du skal kunne reklamere på denne utan problem. Lisensnøkkelen din står klistra på undersida av maskina di, du kan installere frå alle Vista Home Premium OEM-plater, og bruke denne nøkkelen. Om du kjenner nokon som har ei Vista Home Premium-plate (uansett type), spør om å få låne den, og prøv. Det verste som skjer er at det ikkje går. Vista og Windows 7 skal visstnok installere rett type lisens/versjon ved å finne ut kva lisensnøkkelen din er knytta til, så ved å skrive inn den kan det vere det fungerar med Retail-plater òg. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 MTBF på disker i dag er vel 50k+ timer. Iom at det er 8760 timer i et år, så vil man jo anta at disken skal ha "vesentlig lengere levetid" og derfor ha 5 års reklamasjon. Derfor, send inn kassa med original krønsja disk og forlang nytt system og full recovery av alt innpå disken. Forøvrig som et personlig notat i margen; dette gir meg bare *enda* en grunn til at "Måtte-Acer-gå-konkurs-og-bli-fjernet-fra-denne-jord" fortsatt ligger i aftenbønnen min Lenke til kommentar
Illus Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Jeg vil i første omgang unngå å levere til service da jeg sikkert må betale til-porto på dette samt at jeg har dårlig erfaring med at en slik "service" kan gå både vinter og våtter og du vet aldri hva du får tilbake. Her i huset tar man servicen selv Som nevnt.. er ute etter en barmhjertig samaritan som kan sende meg en iso/cd.. irriterer meg grønn over at jeg ikke brente ut en recovery cd, men det har aldri vært noe problem å få ettersendt dette hos leverandører som f.eks. dell. Endret 14. august 2010 av Illus Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hadde jeg hatt det du ønsket deg så skulle jeg gjerne hjulpet deg. Eneste aberet er at min Acer Extensa med Vista HP kom med Vista Business installert, dette til tross for at lisensen under maskinen klart og tydelig forkynner at den er lisensiert for Vista HP. Jeg mailet og ringte Acer support for å få tilsendt recoverymedia og fikse dette selv uten at jeg kom lenger enn det du kom... Endte opp med samme løsning som du har foreslått; Windows 7. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå