Gå til innhold

Hva kan man bli med telemontør fagbrev?

snufte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å gå forurs for ingeniør, også ta f.eks kommunikasjonsingeniør ved Høgskolen i Bergen. Da får du nok en kontorjobb etterpå :). Jeg har selv tatt forkurs, og det kan anbefales.

Jeg har fagbrev som elektrikker og går elektroingeniør, så du har en del muligheter. Selv om du har fagbrev, betyr ikke det at du må holde på med det resten av livet. NTNU tar inn studenter som har tatt forkurs, eller du kan ta fagskolen. Fagskolen krever kun fagbrev.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Det hørtes jo meget spennende ut.

Nei, vil jo helst ikke holde på med dette resten av livet. Jeg har bare valgt en utdanning som dette fordi jeg ikke visste hva jeg ville etter vgs.

Jeg har hørt av mange at så lenge jeg har fagbrev, så åpner mulighetene seg.

Men, det er søren ikke lett å finne ut av hva man kan gjøre videre.

Håper mest på noe innenfor IT.

Lenke til kommentar

Vil bare komme med en liten anekdote.

Lederen for utdanningen Kommunikasjonsingeniør (studiet er bare 6 år gammelt, og finnes kun på Høgskolen i Bergen) begynte selv som Telemontør i Telenor.

Han gikk så videre med forkurs i Bergen, så Høgskoleingeniør i Bergen, og så 2 år på NTNU og ble sivilingeniør (som nå heter Master), så tok han doktorgrad i Oslo. Nå er han professor på HiB. Og alt betalt av Telenor selv. Joda, dette var perioden der Telenor hadde 100% monopol og tjente mer penger enn de kunne bruke opp.

Men selv om du idag mest sannsynlig ikke vil kunne få hele studiet betalt så sier det litt om hvilke muligheter du har som telemontør også.

Etter Bachelor (Høgskoleingeniør) som Kommunikasjonsingeniør så kan du også ta Master (Sivilingeniør), og de to årene ekstra med studielån har du tjent inn igjen allerede første året i jobb.

Endret av IvyMike
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mange fine muligheter.

Hva skal til for at jeg får Gruppe L sertifikat med fagbrev som telemontør?

skal prøve meg på en liten spansk en inad bedriften på å få gruppe L.

Da har jeg fin bakgrunn, om jeg får det:)

Du må ha tverrfaglig eksamen fra VG2 elektrofag (eller hva det nå heter i dag) også må du være lærling en gitt tid. Er usikker på hvor lenge det er for telemontører, men jeg regner med at det er 1,5 - 2,5 år (argumenter med at svakstrøm er en del av elektrikerfaget, og at du har kompetanse der, slik at tiden blir kortere enn 2,5 år) . I løpet av den tiden må du også avlegge VG3 eksamen.

Så det kan ta litt tid, men det er absolutt verdt det med tanke framtidige jobber. Da har du en del mer å velge i.

@trådstarter:

Du kan ikke regne med å havne på kontoret med det samme. Bare se i din egen bedrift, jeg tipper at de som sitter på kontoret har minst 10 års erfaring som montør (og har sikkert noe mer utdannelse) eller så kommer dem fra høgskole og er ingeniører.

Du må i alle fall være tålmodig hvis du vil inn på et kontor.

Når det er sagt, så er ikke nødvendigvis en kontor jobb noe å trakte etter. Har selv havnet i en stilling som gir meg en del kontorarbeid. Det er faktisk slitsomt. Spesielt når man er den eneste innen for mitt fag i bedriften.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Mange fine muligheter.

Jeg er utdannet telemontør, og begynte på gr. L nå i sommer :)

Læretiden er 2,5 år. Tviler på at du får kortere tid enn dette, da mitt fagbrev gjorde at jeg fikk rabatt fra ordinært 4 år læretid til 2,5 år. Du må gå skole ved siden av, men det ordner opplæringskontoret ditt.

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar

Mange fine muligheter.

Læretiden er 2,5 år. Tviler på at du får kortere tid enn dette, da mitt fagbrev gjorde at jeg fikk rabatt fra ordinært 4 år læretid til 2,5 år. Du må gå skole ved siden av, men det ordner opplæringskontoret ditt.

4 år?!. Det gjelder kun hvis du ikke har VG2/VK1. Alt du trenger å gjøre er å avlegge en privatisteksamen. Det er jamgodt med å ha gått skolen.

Egentlig burde man kunne nedforhandle fra 2,5 år også. Brannvarsling og tele/datasystemer er også en betydelig del av gruppe L.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Mange fine muligheter.

4 år?!. Det gjelder kun hvis du ikke har VG2/VK1. Alt du trenger å gjøre er å avlegge en privatisteksamen. Det er jamgodt med å ha gått skolen.

Egentlig burde man kunne nedforhandle fra 2,5 år også. Brannvarsling og tele/datasystemer er også en betydelig del av gruppe L.

Jeg gikk på skole, GK elektrofag, VK1 elektronikk og VK2 serviceelektronikk. (Heter vel VG1, 2 og 3 nå). Men uansett, fikk beskjed om at læretiden EGENTLIG ville bli 4 år, men ble kuttet ned til 2,5 år etter de fagene OG fagbrevet jeg har. Er mulig det er annerledes andre steder?

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...