Gå til innhold

BK: Makro av øyenstikker


Larsenio

Anbefalte innlegg

Heisann, prøver meg på en kategori jeg ikke har trent så mye på...

(Som dere ser :whistle: )

Men jeg hiver inn noen bilder jeg tok, liggende på grusen og prøvde å bruke meg selv som skygge for sollyset som var veldig skarpt.

 

Har ikke et dedikert makroobjektiv, men en gammel Vivitar 2x macro-focusing converter. Brukte den i kombinasjon med mitt mest lyssterke objektiv, 50mm f/1.7. Dybdeskarpheten blir jo -for å si det mildt- noooe tynnere så jeg blendet ned på alle.

 

post-179066-1281734356,8685_thumb.jpg

1/40 sek lukker med stabilt sideleie og

ISO 200.

 

 

post-179066-1281734703,8534_thumb.jpg

1/125 sek lukker

f/6.3

ISO 200

 

 

 

post-179066-1281734890,2431_thumb.jpg

1/100 sek lukker

f/5.6

ISO 200

 

Hva syns dere om disse?

 

 

Edit: redigerte det til en serie og må inrømme at jeg vet om at der er litt støvkorn (mest sansynlig pga converteren) som jeg ikke har fått fjernet...

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, men disse falt ikke helt i smak. Den steinete bakgrunnen virker rotete, og er ikke riktig element for et slikt insekt. Noe er rart med utsnittet, klarer ikke helt å sette fingeren på det, men det skurrer. På bilde 2 kan man se fasettene på øynene, det liker jeg. Ellers er lys og dof nevt litt opp i tråden. Men nå må du stikke til skogs å ta bilder av dyrene i sitt rette element! :)

Lenke til kommentar

KSolfjeld, okei, tar kritikken til meg og ser at det er for smalt fokus og rotete bakgrunn :roll:

Skal prøve å huske på insektenes naturlige fauna neste gang!

 

 

MacJARed, tusen takk for.. vel... mye skryt i ett svar :!:

 

 

En plass må man begynne og jeg er akkurat nå innstilt på å trene på flere fotofelt for å kunne ha bredest mulig erfaring :yes:

Lenke til kommentar

Jeg syns det øverst var skikkelig stilig. Hvordan bakgrunnen kan virke rotete på det er for meg et mysterie. Og et insekts naturlige fauna er akkurat der du ser den. Nytter ikke å ta bildet i skogen om insektet man ser ligger på grusen. Man kan jo selvfølgelig si at man vil se et annet bilde enn det som vises.

 

Har ikke så mye å si om bildet bortsett fra det. Egentlig hadde det nok holdt å si "Pent".

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg syns det øverst var skikkelig stilig. Hvordan bakgrunnen kan virke rotete på det er for meg et mysterie. Og et insekts naturlige fauna er akkurat der du ser den. Nytter ikke å ta bildet i skogen om insektet man ser ligger på grusen. Man kan jo selvfølgelig si at man vil se et annet bilde enn det som vises.

 

Har ikke så mye å si om bildet bortsett fra det. Egentlig hadde det nok holdt å si "Pent".

..Eller man kan ligge i hengekøya å vente på at insektet man vil ta bilde av lander på stortåa. Nytter ikke å ta bilde i skogen om insektet man ser ligger i grusen? Faktisk er det mye mere av denne typen dyr i skogen, gjerne rundt myrvann og små vann. Så det skal mye til for at man ikke skal klare å finne et levende eksemlar, og få tatt bilde av det. Jeg ser insekter i grusen/asfalten/vinduskarmen støtt og stadig. Bilder har jeg tatt av dem også, men synes likevel slike bilder tatt i naturen er bedre. Forventer selvfølgelig ikke at andre skal føle det samme.

Lenke til kommentar

Joda, forstår at du syns at andre bilder av samme type insekt er bedre, og det er greit nok det. Jeg har også sett andre bilder av øyenstikkere som jeg syntes var gode. Men det var jo ikke de andre bildene som ble bedt om kritikk på her. Tenk deg om. La oss si at du legger ut et landskapsbilde i bildekritikken. Så kommer jeg og sier at "Bildet ditt ville vært mye bedre om det viste noe annet enn det du viser her, om du f.eks. tok det i Troms istedenfor der du har tatt det." Litt satt på spissen.

Lenke til kommentar

Joda, forstår at du syns at andre bilder av samme type insekt er bedre, og det er greit nok det. Jeg har også sett andre bilder av øyenstikkere som jeg syntes var gode. Men det var jo ikke de andre bildene som ble bedt om kritikk på her. Tenk deg om. La oss si at du legger ut et landskapsbilde i bildekritikken. Så kommer jeg og sier at "Bildet ditt ville vært mye bedre om det viste noe annet enn det du viser her, om du f.eks. tok det i Troms istedenfor der du har tatt det." Litt satt på spissen.

Men så sa jeg faktisk min mening om de aktuelle bildene. Jeg sa bl.a. at jeg ikke likte bakgrunnen. Det står jeg ved.

Lenke til kommentar

Joda. Av oss to var det du som ga kritikk. Ingen tvil om det. Jeg sa egentlig fint lite om bildene bortsett fra at jeg likte det ene. Og jeg ser nå at det blir feil å pirke på dine meninger, skal ikke gjenta seg. På de andre to syns jeg også bakgrunnen er forstyrrende. Men de bildene likte jeg egentlig ikke i det hele tatt, uten at jeg klarer å beskrive hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...