Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for fest m/ alkohol?


H09I6AN

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal holde fest i morgen, og det er forventet

et par mindreårige i tillegg til myndige.

Men problemet er at jeg ikke vet hvorvidt de mindreårige

vil medbringe alkohol på festen eller ikke.

 

Hvordan vil jeg som er vert for festen komme i

konflikt med politiet om de møter på døra og finner

mindreårige som har inntatt alkohol?

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe å tvile på. Personen som holder festen, er ansvarlig for hva som skjer i festen.

 

Er ikke ulovlig for mindreårige å drikke, men det er ulovelig å gi dem alkohol. Så om en person har mindreårige på fest der alkohol flyter, må sørge for at folk ikke gir disse mindreårige noe å drikke.

 

§ 1-5. Aldersgrense.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

 

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

 

 

 

 

§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

 

Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.

 

Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.

 

Med engrossalg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk mot vederlag som ikke omfattes av første og annet ledd.

 

 

KILDE

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Du bør ikke la mindreårige komme på festen. Hvorfor skal du la de komme i det hele tatt???

 

Stakkars lille Ole som ikke fyller 18 før i september. Skal du nekte å la han komme på klassefesten hvor alle andre vil møte opp? Jeg ser for meg en særdeles trist kveld for Ole på gutterommet hvor han sitter for seg selv og ser på repriser av Kongen av Queens mens alle andre har det gøy.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Avidgamer bommer her. Lovsitatene er ikke treffende, det er ikke spørsmål om salg eller skjenking.

 

Ærligtalt, les det jeg hevet med bold.

 

Det er IKKE ulovlig for mindreårlige å drikke, men det er ulovlig å gi de alkohol. Om det er i ditt private hus, eller salg. Nå du holder fest, er det du som er bevillingshaver. Nå mindreårige FÅR alkohol av deg, er det skjenking.

 

Ring politiet om du ikke tror meg, eller det som står i loven...

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Avidgamer bommer her. Lovsitatene er ikke treffende, det er ikke spørsmål om salg eller skjenking.

 

Ærligtalt, les det jeg hevet med bold.

 

Det er IKKE ulovlig for mindreårlige å drikke, men det er ulovlig å gi de alkohol. Om det er i ditt private hus, eller salg. Nå du holder fest, er det du som er bevillingshaver. Nå mindreårige FÅR alkohol av deg, er det skjenking.

 

Ring politiet om du ikke tror meg, eller det som står i loven...

Om den mindreårlige tar med drikke selv, da er det vel ikke noe problem :thumbup: ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ro ned, dette er ikke noe å bekymre seg over. Med mindre festen gåt over stokk å stren kommer ikke purken, hvis dem gjør det gir dem blanke i å sjekke alderen på alle.

Lenke til kommentar

 

Ærligtalt, les det jeg hevet med bold.

 

Blir man "bevillingshaver" av å arrangere fest hjemme hos seg..?

 

Har dessverre ikke tid til å se nærmere på dette, men jeg tror hverken det er straffbart å tillate mindreårige å drikke på fest en selv arrangerer eller endog å gi mindreårige alkohol.

Lenke til kommentar

 

Ærligtalt, les det jeg hevet med bold.

 

Blir man "bevillingshaver" av å arrangere fest hjemme hos seg..?

 

Har dessverre ikke tid til å se nærmere på dette, men jeg tror hverken det er straffbart å tillate mindreårige å drikke på fest en selv arrangerer eller endog å gi mindreårige alkohol.

det er ulovlig å utlevere alkohol til mindreårige, ref alkoholloven § 1-5:

§ 1-5. Aldersgrense.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring

 

dog kan jeg ikke se noen plass at det er straffbart for en som har fest at noen under 18 drikker på festen så lenge ikke h*n har gitt alkoholen til de mindreårige.

Lenke til kommentar

Takker for mange fine svar :)

 

Her er det medbrakt drikke som teller. De vil ikke bli

servert noe alkohol fra vårt hold. Og antall gjester

er blitt for høyt til å gidde å gi noe alko-nekt.

 

Men har et off topic spørsmål i samme slengen:

Skal ut å fly i morra tidlig, og lurer på om det er

lov til å ha 0,5l brus i bagasjen på innenriksflyvninger?

Lenke til kommentar

Jamen da er saken grei, loven pålegger dere ikke å forhindre at mindreårige drikker på festen.

 

Stich it: Jeg er fullstendig klar over alkohollovens § 1-5, men er det "utlevering" å f.eks. servere et glass vin i en rent privat sammenkomst? Eller tar bestemmelsens utleveringsalternativ sikte på noe annet?

Lenke til kommentar

Alkoholloven gjelder innførsel, utførsel, og omsetning av alkoholholdig drikk (lovens § 1-2). Å føre kontroll med at mindreårige ikke drikker faller derfor i utgangspunktet utenfor loven. Det er ikke tillatt å overlate alkohol til mindreårige (§§ 1-5 og 8-8). Loven selv pålegger derimot ingen generell plikt til å gripe inn overfor mindreårige som har "eget" alkohol.

 

Alkoholforskriften § 4-4 pålegger en bevillingshaver å sørge for at gjester ikke nyter medbrakt. § 4-3 pålegger tilsvarende plikt til å sørge for at mindreårige ikke drikker alkohol andre gjester skjenkes. Bestemmelsene gjelder bare der det foreligger såkalt "skjenking", altså salg av alkohol for nytelse på stedet.

 

Foreligger det så skjenking? Spørsmålet må besvares med nei, obviously.

 

Så vi står igjen uten noen juridisk plikt til å holde mindreårige unna alkohol (så lenge man ikke selv gir dem det eller medvirker for å skaffe dem det). Om det foreligger noen moralsk plikt til dette er opp til den enkelte.

 

Merk dog at man har en alminnelig plikt til å rette seg etter politiets pålegg, og å ikke gjøre dette er straffbart (jfr. politiloven § 30 jfr § 5).

Lenke til kommentar

Sebbe: Ett stykk kjip nabo er stor nok grunn til at snuten kommer selv uten at festen er enorm.

 

Been there, seen that and done that.

 

Eneste som skjedde var følgende:

Politiet dunker på døra, jeg åpner og må si hvor mange som er inne, hvor lenge og mye vi har drukket også måtte jeg vise legg og si at jeg eide stedet. De skrev en liten notis i blokka si og ba oss skru ned bassen.

 

Festet ut natten uten større problemer:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...