Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vanntrening gjennom grunnmur - muren ødelagt?

Anbefalte innlegg

I dag oppdaget jeg at dreneringen min har "gått tett" og at det har stått vann mot en liten del av en lecavegg, sannsynligvis i lenger tid. Murpussen på innsiden er porøs og merkbart fuktig 20-30 ca bort og 5-10 opp. På utsiden har det rast ned en del jord fra en fjellskrent, så jeg har en fin dyp søledam som må fjernes, men det er heldigvis ikke kjeller, så det er ikke så dypt. Spørsmålet er hvordan muren tåler dette. Det er vel ikke akkurat så mye jeg får gjort med muren regner jeg med, men vil den bli bra igjen om den får tørke, og jeg får fikset dreneringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heldigvis ingen fare for frost nå, og jeg ser ingen skader verken utvendig eller innvendig. Jeg har fått gravd vekk en snau kubikk gjørme i dag, og lar det stå åpent og tørke en stund før jeg fyller på med grus.

En ganske god medvirkende årsak til vannet er nok at nedløpet fra takrenna var ødelagt i bunnen, så det har spydd ut vann på stedet. Det er nå lagt i rør bort fra huset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når dreneringen er i orden igjen, vil dette tørke opp over tid. Hadde samme problem selv, med en ca 50 år gammel, og ca 50 cm tykk, kjellermur hos meg, og det tok laaaang tid før muren var tørr etter at drenering var byttet. Pussen på innerveggene løsnet, så noe bombuss måtte pigges bort, og veggene pusses over på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...