Gå til innhold

Hvorfor tror du(ikke)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, er seriøst. flere av mine ikke kristne venner har blitt helbredet når jeg har bedt for de.

Greit nok, men å legge hånda på hodet å sånt, hørtes VELDIG kristent ut. Er ikke helt normalt. Missforstå ikke, jeg er kristen og synes ikke det driver er negativt, men hørtes litt uvanlig ut.

Lenke til kommentar

Bra at du slenger deg med.

Bibelen og vitenskapen har stort sett alltid gått hånd i hånd. Nesten alle forskere og historikere er ikke i tvil om at kristendommen stemmer.

HAHAHAHA

Jeg ser at det går ann.

Faktum er jo det at svært mange vitenskapsfolk er kristne, og mange av disse har blitt kristne når de har prøvd å motbevise kristendommen.

Faktum er jo også det at det rett og slett ikke går an å motbevise kristendommen. Enten du vil eller ikke. det går nok ikke an. Det er ingen som har klart det hittil, ihvertfall.

Bare prøv... :yes:

Lenke til kommentar
Faktum er jo det at svært mange vitenskapsfolk er kristne, og mange av disse har blitt kristne når de har prøvd å motbevise kristendommen.

Faktum er jo også det at det rett og slett ikke går an å motbevise kristendommen. Enten du vil eller ikke. det går nok ikke an. Det er ingen som har klart det hittil, ihvertfall.

INGEN har klart det! Det er helt sant det zZzZz sier!

Lenke til kommentar

FAKTA er at kristendommen, og så langt jeg vet, KUN kristendommen har holdt tilbake vitenskap og forskning i lang lang tid. Man kunne bli hengt og verre ting for å betvile at jorden var flat og skapt av Gud. Man bevegde seg også litt langt ut på tynn is hvis man tvilte på at Adam ble tryllet frem av intet og Eva av et ribbein.

Kaskaso: Jeg skjønner hva du mener, og er litt enig med det du sier. Men måten du sier det på hører vel ikke helt hjemme i denne diskusjonen.

Jeg tror at de fleste "mirakler" som skjer ved hjelp av healing i vår tid kan forklares ved to måter. Det ene er rett og slett svindel. Og de som ikke er enig, vel.. Dere er ikke realister i det hele tatt. Man VET at det forekommer svindel og lureri i disse "sirkusene".

Det andre er placebo. Så der fikk du den, zilch.

En ting til: Kristne beveger seg litt på tynn is når de sier at "skapelsen" foregikk på mindre enn 6 (7) dager, og at evolusjonsteorien er sann.

Det siste jeg ville si er, John Abrahamsen: I følge Luther må du tro på trosbekjennelsen for å kunne kalle deg kristen. Det er ikke nok å tro at der finnes en gud et sted.

Du må tro at Jesus, den hellige ånd og guden er/var samme person, at Jesus samtidig er sin egen sønn, og at han, sønnen (Gud) gav sitt liv (dvs. sønnen sitt, som er seg selv) for å redde folket så de kunne komme opp til Gud (far, sønn og seg selv).

Ps, Zilch: Har du tatt det navnet fra albumet (zilch) av Ribozyme ?

Lenke til kommentar
Jeg tror at de fleste "mirakler" som skjer ved hjelp av healing i vår tid kan forklares ved to måter. Det ene er rett og slett svindel. Og de som ikke er enig, vel.. Dere er ikke realister i det hele tatt. Man VET at det forekommer svindel og lureri i disse "sirkusene".

Healing er ikke kristnent! Det har ingenting med kristendommen å gjøre! Kun Gud, Jesus og Den Hellige Ånd kan tilgi/gjøre friskt igjen.

Har dårlig tid, og kommenterer resten senere.

Lenke til kommentar
FAKTA er at kristendommen, og så langt jeg vet, KUN kristendommen har holdt tilbake vitenskap og forskning i lang lang tid. Man kunne bli hengt og verre ting for å betvile at jorden var flat og skapt av Gud.
Jeg prøver aldri å forsvare at kristne brant "hekser" på bål før, det er det liten vits i. Men det at vi mennesker synder, behøver ikke å bety at det ikke finnes noe *der oppe*.
En ting til: Kristne beveger seg litt på tynn is når de sier at "skapelsen" foregikk på mindre enn 6 (7) dager, og at evolusjonsteorien er sann.
Som jeg har sagt i utallige tråder, så står det en eller annen plass i Bibelen at en time for Ham kan være 1000 år for oss, eller noe sånt, og at svært mye av det som står i Bibelen er omtalt i bilder.

Som tidligere sagt, hovedpoenget med Skapelsesberetningen(e) er ikke å formidle nøyaktig når og hvordan jorda ble skapt. Nei, hovedbudskapet er hvem som skapte jorda...

Det siste jeg ville si er, John Abrahamsen: I følge Luther må du tro på trosbekjennelsen for å kunne kalle deg kristen. Det er ikke nok å tro at der finnes en gud et sted.

Du må tro at Jesus, den hellige ånd og guden er/var samme person, at Jesus samtidig er sin egen sønn, og at han, sønnen (Gud) gav sitt liv (dvs. sønnen sitt, som er seg selv) for å redde folket så de kunne komme opp til Gud (far, sønn og seg selv).

Det at du, Toolshed, en ikke-kristen, ikke forstår dette, er ingen sensasjon, for det er svært få kristne som i det hele tatt forstår hvordan dette går til. Men slik er det bare...
Lenke til kommentar

Bare prøv... :yes:

Hva er poenget med å bevise/avvise en tro?

Som mange vitenskapsfolk har blitt kristne finnes det mange som har blitt "avkristnet". Latterlig argument.

Lenke til kommentar
Kaskaso: Det var usaklig.. Ingen drap eller noe annet uetisk kan godttas, ikke i noens navn. Å bruke religion som unnskyldning for drap, ville vore helt galt. Man kan jo ta korstogene som ett grusomt eksempel...

Poenget var at du har "møtt" gud/jesus/kjerringa med staven/busemann/<putt inn det du vil her> i dine tanker. Det kan ikke motbevises eller bevises, så det er nytteløst å ha en diskusjon om personlige opplevelser.

Jeg feide over prinsesse Mette-marit i natt!

Kan du motbevise det?

Lenke til kommentar
:roll:  

Hvis du allerede er så forutinntatt, at du ikke gidder å argumentere saklig, kan du like godt la vær. :grumpy:

Bedre å være forutinntatt enn å være bitt av en massepsykose. Noe religion i høyeste grad er.

Selvstendige tanker har aldri vært religionens sterke side!

Lenke til kommentar
Bedre å være forutinntatt enn å være bitt av en massepsykose. Noe religion i høyeste grad er.

Selvstendige tanker har aldri vært religionens sterke side!

Har aldri vært, men kan godt bli. :D

Hvis religion er massepsykose, så er demokrati (i praksis) det også. Men det fungerer jo.. sånn noenlunde i hvertfall.

Lenke til kommentar

Men, kaskaso, du vet dette like godt som meg.

Alle "beviser" de kristne kan komme opp med, så har vitenskapen motbeviser til tusen som KNUSER de kristnes argumenter.

Det eneste som er umulig å motbevise er

"Ja, men jeg føler Den Heilage Ande i kroppen min. Den forteller meg at Gud og Jesus elsker meg og venter på meg i himmelen. Alt jeg må gjøre er å tro og kanskje forkynne Guds ord litt".

Lenke til kommentar

Alle "beviser" de kristne kan komme opp med, så har vitenskapen motbeviser til tusen som KNUSER de kristnes argumenter.

Det eneste som er umulig å motbevise er

"Ja, men jeg føler Den Heilage Ande i kroppen min. Den forteller meg at Gud og Jesus elsker meg og venter på meg i himmelen. Alt jeg må gjøre er å tro og kanskje forkynne Guds ord litt".

Tja.. knuser og knuser... :shrug:

blind tro, enten den er religiøs eller vitenskapelig basert, kan være veldig farlig.

Vitenskapen kan eksempelvis IKKE bevise/motbevise:

- eksistensen av gud

- om vi har en sjel

- hvordan universet oppstod eller om det i det hele tatt har oppstått

- gjenfødelse

Merk! Mangelen på bevis er ikke det samme som bevis for det motsatte.

Lenke til kommentar
Selvsagt... Dette er ting som verken kan bevises eller motbevises per dags dato.

Men jeg har en tro på at vi kommer til å klare å bevise/motbevise flere av punktene med tiden.

Helt enig, jeg så for eksempel en dokumentar om det likkledet jesus angivelig skal ha ligget i( det med ansiktsavtrykket hans brent inn).

Det var nå bevist at klede ikke kom fra nærheten av år 40 eller når jesus angivelig døde. Men allikevell var det ingen av de kristne som godtok det.

Trikset med å være kristen, er at hvis man ikke kan forklare noe, så sier man bare: "Gud er allmektig, hans veier er uransakelige." og liknende.

De sier også alltid " Jeg kan ikke forklare det, du må slippe JEsus inn for å forstå"

Utenom så vil jeg si at det er flere av de kristne i denne diskusjonen som er flinke til å snakke for seg. Dumt at det kommer andre kristne, slike som zilch med helbredelse handa. Det fikk meg fort til å innse at de fleste kristne ikke er såpass normale som for eks. Tunefish.

Healing er det dummeste jeg vet.

Lenke til kommentar
Helt enig, jeg så for eksempel en dokumentar om det likkledet jesus angivelig skal ha ligget i( det med ansiktsavtrykket hans brent inn).

Det var nå bevist at klede ikke kom fra nærheten av år 40 eller når jesus angivelig døde. Men allikevell var det ingen av de kristne som godtok det.

Trikset med å være kristen, er at hvis man ikke kan forklare noe, så sier man bare: "Gud er allmektig, hans veier er uransakelige." og liknende.

De sier også alltid " Jeg kan ikke forklare det, du må slippe JEsus inn for å forstå"

Jeg har ingen problemer med å godta at likkledet ikke er det Jesus ble svøpt i. Flertallet av kristne har for lengst godtatt at likkledet ikke er Jesus'.

Ikke alle vil si det du sa.

Lenke til kommentar

Det som var morsomt når det gjaldt det likkledet, var at ett av argumentene de brukte var at det fortsatt var rødt blod etter Jesus.

De hadde bare ikke tenkt på at alt blod blir svart etter liten tid...

Så det er nok ikke akkurat et "bevis", nei...

Men la oss ikke dvele ved beviser. Jeg kan ikke motbevise guden deres, og ingen kan bevise hans eksistens.

Lenke til kommentar

Guden deres skapte Adam og Eva utav henholdsvis ingenting og et ribbein i Edens hage.

Syndefloden. Greit nok har det regnet ganske mye en gang, men det får være grenser for overdrivelse.

At de kristne har funnet likkledet til deres guds sønn.

Ehh.. Kom med noen forslag på hvorfor guden din finnes, da. Jeg, som ikke-troende, har litt problemer med å komme på noen gode argumenter for deres guds eksistens.

Lenke til kommentar
Har aldri vært, men kan godt bli. :D

Hvis religion er massepsykose, så er demokrati (i praksis) det også. Men det fungerer jo.. sånn noenlunde i hvertfall.

Demokrati er den formen for styring som man finner mest hensiktsfull når det gjelder respekt for individer. Kommer du opp med en bedre form for styring så gi meg et vink.

Når du også finner en annen form for gud som gir deg bedre våte drømmer behold dem for deg selv.

Forskjellen er at demokrati skal styre relasjoner mellom forskjellige individer, noe religionen løser med at alle skal være hjernevasket slik at de gjør de samme tingene.

Tenk før du svarer, på forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...