Mortal Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Høh? Femte Mosebok Kapittel 20 10 Når du rykker fram mot en by for å angripe den, skal du først tilby den fred. 11 Hvis folket i byen tar imot fredstilbudet og åpner portene for deg, skal de alle gjøre tvangsarbeid for deg. 12 Hvis de derimot ikke vil slutte fred, men føre krig med deg, skal du beleire byen. 13 Herren din Gud vil gi den i dine hender, og alle mennene der skal du hogge ned med sverd. 14 Men kvinnene, småbarna og husdyrene og alt annet bytte i byen kan du ta med deg. Du kan gjøre deg nytte av dette byttet som Herren din Gud lar deg ta fra dine fiender. 15 Slik skal du gå fram i alle byene som ligger langt borte fra deg og ikke tilhører folkene her. 16 Men i de byene som tilhører disse folkene og som Herren din Gud vil gi deg til eiendom, skal du ikke skåne en eneste skapning. 17 Du skal bannlyse hetittene, amorittene, kanaaneerne, perisittene, hevittene og jebusittene, slik som Herren din Gud har befalt deg. 18 Ellers kunne de lære dere å ta etter alle de avskyelige ting som de har gjort for sine guder, så dere synder mot Herren deres Gud. Du er ikke en god forelder om du lar barnet ditt, som 5-åring, henge ute i byen hele natta, røyke, gå på stoff o.l. En forelder må ofte snakke barnet sitt til rette... Her må jeg desverre si som deg. Høh? Hva har det med hva jeg skrev å gjøre? Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Her er jeg til en viss grad enig med deg. Det viktigste med skapelsesberetningen er at det var Gud som skapte verden. Dette godtar jeg at kan tolkes på mange måter. Men når det står svart på hvitt ting som at dersom du angriper en by og vinner skal du slakte ned alt og ikke spare noe liv så kan ikke det tolkes eller bortforklares på noen måte. Har også reagert på at det gamle testamentet er en smule blodig/uforsonlig. Bibelen består imidlertid av en samling skrifter ført på papiret av mennesker. Som sådann er/vil de være preget av tiden det er skrevet på. Siden mennesker er i stand til å lære av sine feil og mistolkninger, er det vel naturlig å ta innholdet i gamle tekster med en "en klype salt". Tror vel ikke observasjonene gir grunnlag for å trekke hele dens innhold i tvil. En grei parallell er vel det norske lovverket. Det blir (heldigvis) oppdatert underveis. Hadde det ikke det, hadde vel blodhevn vært et lovlig virkemiddel den dag i dag. Dette gjør at hvis en kristen ikke tar avstand fra Bibelen ser jeg nesten på ham som en ond person. Det vil jo nesten måtte føre til at man tar avstand fra hele Bibelen. Da ser jeg ikke lenger hvordan man kan være kristen. Siden det er fra bibelen man tar sin kunskap om Jesus. Tja og ha.. Så hvis noe er feil så er alt feil? Et av hovedbudskapene til han luringen (enten du tror på ham som no mer enn et vanlig menneske eller ikke) var at man ikke skal ta alle regler/påbud/skrifter for gitt, men bruke hodet. Problemstillinger bør sees i en sammenheng. Man bør ikke lese seg blind på regler og påbud. Dette er noe jeg føler at noen kristne gjør mye. De plukker kun det beste og sier "Se hvor god Gud er". Dersom man skal gi en gud æren for alt det gode i skaperverket må man også gi ham skylden for alt det vonde. Er litt enig i at noen kristne er litt "på tuppa". Noen blir kanskje litt ensidige i sin overbevisning, men å si: "hvis jeg skal takke noen for alt som går bra i livet mitt, så skal vedkommende #¤%&¤ ta meg stå til rette for alt som går galt også"... blir litt "over-the-top" i motsatt retning. Det blir litt som å klandre ens foreldre for envher uting som skjer oss i løpet av livet. Noe har kanskje med utgangspunktet du fikk å gjøre, men langt i fra allt. Hvorfor? Det var vel det med fri vilje da.. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Meget bra post b-urn. Men anngående Bibelen vs. lovverket så åpner lovverket selv for at forandringer kan gjøres. I Bibelen står det at dersom noen forandrer på det som står der skal Gud sende alle de lidelser det står om i den over den personen. I følge noen(få i dag heldigvis) er alt som står i Bibelen Guds ord nøyaktig og har blitt skrevet akkurat slik han ville. Så enten aksepterer du alt eller ingenting i følge dem. Et av hovedbudskapene til han luringen (enten du tror på ham som no mer enn et vanlig menneske eller ikke) var at man ikke skal ta alle regler/påbud/skrifter for gitt, men bruke hodet. Problemstillinger bør sees i en sammenheng. Man bør ikke lese seg blind på regler og påbud. Sa han det? Kult. Han høres nesten ut som Siddhartha Gautama, mannen som ble Buddha. Er litt enig i at noen kristne er litt "på tuppa". Noen blir kanskje litt ensidige i sin overbevisning, men å si: "hvis jeg skal takke noen for alt som går bra i livet mitt, så skal vedkommende #¤%&¤ ta meg stå til rette for alt som går galt også"... blir litt "over-the-top" i motsatt retning. Ikke bare "noen", men Gud selv. Som selv sier han skapte alt. Derfor er det han som har skapt en verden med naturkatastrofer o.l. Er det ikke han vi da må takke for naturkatastrofene? Siden han gav oss fri vilje kan vi jo ikke gi ham ansvaret for våre selvpåførte lidelser. Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Hvorfor jeg ikke tror: Jeg er ikke svak! Alle religiøse mennesker er svake. Lenke til kommentar
olais Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg. Mulig det er sånn og mulig det er sånn.... :-? Lenke til kommentar
The President Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Grunnen til min tro: Jeg har alltid trodd at Gud finnes, helt fra jeg var liten gutt. Men har (nesten) aldri trodd at jeg er en kristen forde! Sånn jeg så på det, så nytter det ikke hva du tror på. Da du bryter bud, hører på satan rock og ellers oppfører deg ganske ikke sånn som du skal ifølge bibelen, så vil du brenne i he|vete i evig tid! For flere år siden var jeg innom et kristent møte, for å hente en kammerat. Jeg kom inn akkurat i avslutningen, og det jeg hørte taleren sa var: For så høyt har Gud elsket verden, at han gav sin sønn, for at HVER DEN SOM TROR PÅ HAM ikke skal gå fortapt, men ha evig liv!!!!!..... and that's it.... så enkelt er det! Er det noe man skal ta bokstavelig i bibelen så er det nettop det! Selvfølgelig har jeg jo forrandret meg etter dette, prøver å være snill gutt osv.... Men folk rundt meg har ikke merket noen forskjell, og mange fikk sjokk da jeg sa at jeg var kristen. Vi er alle syndere å får ikke gjordt noe med det, men vi har en sjangs til å bli reddet ifra den sjebnen som venter, ved å ta imot jesus! Så for alle som tror, men alikevel ikke tror. Bare aksepter at det er sant, og livet vil forrandre seg! Føler også jeg må si noe om alt dere sier om å ikke tro, nekter å i det hele tatt akseptere at andre tror osv..... Det er andre krefter i verden en Guds kjærlighet som har innflytelse på oss mennesker...... litt utenom: alle som ikke liker den nye metallica plata.... Den må høres mange ganger, for å kunne virkelig nyyyyytes... Å den ER bra Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 ...og det jeg hørte taleren sa var: For så høyt har Gud elsket verden, at han gav sin sønn, for at HVER DEN SOM TROR PÅ HAM ikke skal gå fortapt, men ha evig liv!!!!!..... and that's it.... så enkelt er det! Er det noe man skal ta bokstavelig i bibelen så er det nettop det! Det er vel og bra for deg at du kan tro på det sånn helt uten videre, og jeg skal ikke nekte for at jeg hadde fått et bedre liv som troende. Men hvordan kan jeg "tro" på noe helt uten videre? Helt uten å ha fått det bevist. Eller i det minste litt dokumentert? Hvis noen hadde sagt til deg "det bare er sånn", tror du det da? Eller har Gud gitt deg også troen? Da henger jeg meg på Mortal og spør om ikke Gud vil ha oss... Han har jo ikke gitt meg noe. litt utenom: alle som ikke liker den nye metallica plata.... Den må høres mange ganger, for å kunne virkelig nyyyyytes... Å den ER bra Vel.. Ikke i hvis du spør meg. Metallica har tapt seg så sykt, og etter "the black album" har det bare gått nedover! Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 ...og det jeg hørte taleren sa var: For så høyt har Gud elsket verden, at han gav sin sønn, for at HVER DEN SOM TROR PÅ HAM ikke skal gå fortapt, men ha evig liv!!!!!..... and that's it.... så enkelt er det! Er det noe man skal ta bokstavelig i bibelen så er det nettop det! Det er vel og bra for deg at du kan tro på det sånn helt uten videre, og jeg skal ikke nekte for at jeg hadde fått et bedre liv som troende. Men hvordan kan jeg "tro" på noe helt uten videre? Helt uten å ha fått det bevist. Eller i det minste litt dokumentert? Hvis noen hadde sagt til deg "det bare er sånn", tror du det da? Eller har Gud gitt deg også troen? Det er en gave å tro, står det i Bibelen... Det spørsmålet du stiller er vanskelig. For ikke-kristne, så kan det helt sikkert virke som om vi bare tror for å tro, for å si det sånn. Hvis noen sier "det bare er sånn" til meg, så kan det godt være jeg tror det er slik. Spørs hvem som sier det til meg. Er det Jesus, så tror jeg ham. Er det George W. Bush, tror jeg ham antakelig ikke. Blei litt difust, dette her, men det får så være... Da henger jeg meg på Mortal og spør om ikke Gud vil ha oss... Han har jo ikke gitt meg noe.Han har gitt deg livet, enten du vil eller ikke! Fra en barnesang: "Jesus elsker alle barna"... Gud er vår Far, vi er hans barn. Han vil ha deg, men vil du ha ham? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Det spørsmålet du stiller er vanskelig. For ikke-kristne, så kan det helt sikkert virke som om vi bare tror for å tro, for å si det sånn. Hvis noen sier "det bare er sånn" til meg, så kan det godt være jeg tror det er slik. Spørs hvem som sier det til meg. Er det Jesus, så tror jeg ham. Er det George W. Bush, tror jeg ham antakelig ikke. Jeg har etterhvert begynt å forstå.. nei, det vil fremdeles være litt sterkt å si, men jeg vet at for mange er det helt naturlig å tro. Jeg skjønner det ikke, skal jeg være ærlig, men slik er det vel bare. Hva er det som får deg, zZzZz, til å tro? Hvordan kan du det? Har du fått det bevist at han finnes? Han har gitt deg livet, enten du vil eller ikke!Gud er vår Far, vi er hans barn. Han vil ha deg, men vil du ha ham? Hehe... For deg er det vel helt sikkert så lett som det. Og jeg vet at du ikke kan se det fra min stilling, for det vil vel være å synde, elns, men jeg tror ikke. Jeg tror rett og slett ikke at det finnes noen slags "guder". Så det vil si at jeg IKKE tror at han har gitt meg livet. Det vil også si at jeg ikke tror at det finnes noen der ute som "vil ha meg", så å spørre meg om jeg "vil ha ham" er et spørsmål som ikke kan besvares, rett og slett fordi han ikke finnes for meg. Jeg vil også tro. Urettferdig av Gud at jeg ikke har fått troen, slik som Tunefish. Men så er jo ikke Gud spesielt rettferdig av seg, på tross av at han er allmektig, altvitende og evig god. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hm... mange ting som har blitt tatt opp tidligere her, men pytt sann... kan jo gjenta meg selv litt... Toolshed: Gud er en rettferdig Gud. Om vi til tider føler at verden er urettferdig og at det skjer ting i verden som ikke er rettferdig betyr ikke at Gud ikke er rettferdig. Gud ER faktisk rettferdighet, på samme måte som han ER kjærlighet. Hans kjærlighet har vi allerede fått erfare fullt ut i Jesus Kristus. Hans rettferdighet får vi neppe erfare fullt ut før dommens dag da all rettferdighet skal gjøres åpenlyst. Og om du tror at Gud ikke "vil ha deg" så tar du feil. Gud elsker alle mennesker like høyt og ønsker å være sammen med dem alle. Hvis du innerst i hjertet ønsker å ha troen som jeg har, slik som du skrev, så må du bli kjent med Jesus rett og slett! Og hvordan blir du det? Ved å lese om han i evangeliet! Gjør du det, og gjerne også ber Gud om å gi deg troen, da kan jeg love deg at Han svarer! Han ønsker å ha kontakt med deg mye mer enn du ønsker å ha kontakt med ham! Det erfarer jeg selv også som kristen. Jeg leser forøvrig at diskusjonen har begynt å gå over på spørsmålet om skapelsen, og hvordan denne utartet seg. Dette har jeg også skrevet mye om tidligere, men jeg kan jo nevne det viktigste en gang til. Noen kristne tror at man kan (og skal) lese skapelsesberetning bokstavelig, mens andre godtar at den også kan leses symbolsk. Personlig har jeg vært innom begge muligheter, og ser ingen problemer med noen av delene, rett og slett fordi budskapet er det samme: Herren Gud skapte himmel og jord og alt i dem. Om Han gjorde det på 7 dager eller noen millioner år er sannelig ikke godt å si... vi har ikke funnet svaret enda, og gjør det kanskje ikke før Han forteller det selv en dag.... Ellers så var det noen som kommenterte at ikke alt i Bibelen kunne være symbolsk, for da ville jo alt være relativt og umulig å forholde seg til! Jeg må si jeg nikket litt på hodet da ja... At symbolisme ble mye brukt på den tiden er jo så, men budskapet evangeliet formidler er jo likevel (i hovedsak) tydelig. Når Jesus sier at du skal elske din neste som deg selv, så mener han faktisk dette helt bokstavelig, selv om han selvsagt samtidig er fullt klar over at vi mennesker i vår nåværende tilstand ikke er i stand til å følge dette budet fullt ut. Men budskapet står likevel klart fast. Hm... ble ganske oppstykket dette her... men sånn går det når dere ikke holder dere til tema! Hm... klokka r 4 om natta nå, så burde nok hoppe i bingen. Nattnatt. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Toolshed: Gud er en rettferdig Gud. Om vi til tider føler at verden er urettferdig og at det skjer ting i verden som ikke er rettferdig betyr ikke at Gud ikke er rettferdig. Gud ER faktisk rettferdighet, på samme måte som han ER kjærlighet. Hans kjærlighet har vi allerede fått erfare fullt ut i Jesus Kristus. Hans rettferdighet får vi neppe erfare fullt ut før dommens dag da all rettferdighet skal gjøres åpenlyst. Om jeg har forstått bibelen rett skal jeg og Toolshed dømmes til evig fortapelse fordi vi ikke tror og det er umulig for et menneske å ikke synde på noen måte. Hva er det da vi har gjort for å ikke fortjene å tro? Lenke til kommentar
The President Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Det er vel og bra for deg at du kan tro på det sånn helt uten videre, og jeg skal ikke nekte for at jeg hadde fått et bedre liv som troende. Men hvordan kan jeg "tro" på noe helt uten videre? Helt uten å ha fått det bevist. Eller i det minste litt dokumentert? Hvis noen hadde sagt til deg "det bare er sånn", tror du det da? Eller har Gud gitt deg også troen? En av måtene du kan få troen, altså bli frelst, er å oppsøke kristne forsamlinger, møter osv..... Troen blir gitt gjennom evangeliet, og dersom du hører det bli forkjynt så er sjansen stor for at du blir frelst! Dersom du virkelig VIL, så er det iallefall ikke vanskelig! I mine øyne virker alt helt meningsløst uten en Gud, at alt sammen bare er en tillfeldighet, at det at jeg sitter her å skriver nå, bare er en tillfeldighet, kan ikke stemme. Verden er altfor utrolig, og mennesket for fantastisk, til at det bare kan ha "skjedd".... mener jeg. Derfor tror jeg(men det har lissom alltid vært sånn). Har mange venner ol. som mener akkurat det samme, men de ser ikke at Gud er oppi det hele, Gud er jo god, og verden i dag ser ikke akkurat ut som om den er styrt av en god Gud!?! Det forstår jeg veldig godt, jeg tviler jo av og til jeg og, alle gjør vel egentlig det, men det er ingenting å tvile på. Dersom man har lest litt i bibelen, og ikke er en helt "lost" kristen, så vet man at alle kriger, all elendighet, sultkatastrofer, jordskjelv osv osv.... Faktisk er tegn på at Jesus snart kommer igjen, han sa det selv til disiplene sine! Selvfølgelig gjør jo ikke dette det lettere å se Gud, for det er jo han som setter i gang alt dette, og da er han jo ikke god? Det vi gjør feil, er at vi "skylder" på Gud, alt er hans feil. Og forsåvidt er det kanskje det, men veit vi grunnen? Nei! Altså skal vi ikke sette spørsmålstegn ved hvorfor Gud gjør det sånn eller sånn. Vi skal bare være tolmodige å vente..... Jesus kommer snart igjen, å da få vi alle svarene!!!!! Har prøvd å diskutere med folk her før, om dette, men det nytter som regel ikke..... Iallefall ikke når man bare siter her å skriver! Alt er mye lettere ansikt til ansikt....... Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Om jeg har forstått bibelen rett skal jeg og Toolshed dømmes til evig fortapelse fordi vi ikke tror og det er umulig for et menneske å ikke synde på noen måte. Hva er det da vi har gjort for å ikke fortjene å tro? Først må jeg bare si at det blir feil å si at vi fortjener troen. Vi fortjener ikke noe som helst. Troen er som sagt en gave, en ufortjent gave, på samme måte som frelsen. Det du kanskje egentlig spør om er hvorfor noen tror mens andre ikke tror? Dette spørsmålet, samt spørsmålet om hva et menneske egentlig kan bidra med for å komme til tro, er noe jeg tenker svært mye på og som er noe av det vanskeligste å skjønne fullt ut tror jeg. Men som jeg skrev tidligere så tror jeg den beste (om ikke eneste?) måten å komme til tro på er å bli kjent med Gud slik vi kjenner ham i mennesket Jesus Kristus. Det er nemlig Ånden som skaper troen i oss i det vi møter evangeliet. Så om du virkelig ønsker å bli kjent med Gud, så les Bibelen, da først og fremst NT... Be gjerne også en liten bønn til Gud om at du ønsker å bli kjent med Ham. Da skal jeg love deg at Han vil være der for deg. Det har Han selv lovet. Så mitt tips til deg må være: Ta deg tid til å bli kjent med Ham. Og ikke minst, vær helhjertet og oppriktig i din søken, og si gjerne høyt eller inni deg: Kom Jesus, jeg vil bli kjent med deg! Det er nemlig de ordene han bare går og venter på å høre! Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hvorfor jeg ikke tror: Jeg er ikke svak! Alle religiøse mennesker er svake. Har du noen som helst begrunnelse? Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Om jeg har forstått bibelen rett skal jeg og Toolshed dømmes til evig fortapelse fordi vi ikke tror og det er umulig for et menneske å ikke synde på noen måte. Hva er det da vi har gjort for å ikke fortjene å tro? Først må jeg bare si at det blir feil å si at vi fortjener troen. Vi fortjener ikke noe som helst. Troen er som sagt en gave, en ufortjent gave, på samme måte som frelsen. Det du kanskje egentlig spør om er hvorfor noen tror mens andre ikke tror? Dette spørsmålet, samt spørsmålet om hva et menneske egentlig kan bidra med for å komme til tro, er noe jeg tenker svært mye på og som er noe av det vanskeligste å skjønne fullt ut tror jeg. Men som jeg skrev tidligere så tror jeg den beste (om ikke eneste?) måten å komme til tro på er å bli kjent med Gud slik vi kjenner ham i mennesket Jesus Kristus. Det er nemlig Ånden som skaper troen i oss i det vi møter evangeliet. Så om du virkelig ønsker å bli kjent med Gud, så les Bibelen, da først og fremst NT... Be gjerne også en liten bønn til Gud om at du ønsker å bli kjent med Ham. Da skal jeg love deg at Han vil være der for deg. Det har Han selv lovet. Så mitt tips til deg må være: Ta deg tid til å bli kjent med Ham. Og ikke minst, vær helhjertet og oppriktig i din søken, og si gjerne høyt eller inni deg: Kom Jesus, jeg vil bli kjent med deg! Det er nemlig de ordene han bare går og venter på å høre! God post. Svært god post. ... Troen er som sagt en ufortjent gave. Vi syndet, men ble ufortjent tilgitt da Jesus døde på korset, ikke fordi Han selv hadde syndet, men fordi ikke vi hadde følgt Guds bud. Det gjelder ikke bare Adam og Eva som hadde syndet som mange tror, men det gjelder deg, ja, du som leser dette nå! Jesus døde for DEG! Fantastisk, men på en måte trist å tenke på at et medmenneske har dødd for meg. Jeg ville sagt at det kristne liv er en gave i seg selv. Nå tenker jeg ikke på Gudstjenester, men på leirer, man treffer nye folk, opplever mye fint. Skal selv til YMCA/YWCA Europe festival i Praha i august, og det er et fint eksempel på hva kristne kan få oppleve. Må understreke det med NT. Ikke les hele, men velg ut deler av det, det "beste". Spør folk om hva man bør få med seg. Les kanskje et lite vers hver dag før du legger deg. Det gjør jeg. Jeg leser En helt overkommelig bibel av Knut Tveitereid. Boka koster 98 kr, og inneholder et kort bibelvers og noe attått, for hver dag i året. Anbefaler den boka. Det er en fin måte å lese litt Bibel på. :wink: Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg ville sagt at det kristne liv er en gave i seg selv. Nå tenker jeg ikke på Gudstjenester, men på leirer, man treffer nye folk, opplever mye fint. Skal selv til YMCA/YWCA Europe festival i Praha i august, og det er et fint eksempel på hva kristne kan få oppleve. Så hjertens enig...Må understreke det med NT. Ikke les hele, men velg ut deler av det, det "beste". Spør folk om hva man bør få med seg. Les kanskje et lite vers hver dag før du legger deg. Det gjør jeg. Jeg leser En helt overkommelig bibel av Knut Tveitereid. Boka koster 98 kr, og inneholder et kort bibelvers og noe attått, for hver dag i året. Anbefaler den boka. Det er en fin måte å lese litt Bibel på. :wink:Har den boka, og den er svært god. Tveitereid har hoppet over alle ættetavler og sånt som er "såååå" interessant for "nykomlinger" i Bibelen. Dessuten har han noen gode (og til tider temmelig morsomme) kommentarer til de bibelversene han slenger ut... Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Må understreke det med NT. Ikke les hele, men velg ut deler av det, det "beste". Spør folk om hva man bør få med seg. Les kanskje et lite vers hver dag før du legger deg. Det gjør jeg. Jeg leser En helt overkommelig bibel av Knut Tveitereid. Boka koster 98 kr, og inneholder et kort bibelvers og noe attått, for hver dag i året. Anbefaler den boka. Det er en fin måte å lese litt Bibel på. :wink:Har den boka, og den er svært god. Tveitereid har hoppet over alle ættetavler og sånt som er "såååå" interessant for "nykomlinger" i Bibelen. Dessuten har han noen gode (og til tider temmelig morsomme) kommentarer til de bibelversene han slenger ut... Den boka, den er bra den! Brukt den flere ganger til kristent bruk, sånt som små bibelord, til PowerPoint osv. Brukt den f. eks. her, i forbindelse med en menighetsweekend. Bildet er det samme som er på forsiden av boka. Slik ser boka ut... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Hva med det som står i Bibelen om at den som forandrer på den skal lide under alle dens lidelser? Hvordan kan man da basere seg på en bok skrevet i synd? Det du kanskje egentlig spør om er hvorfor noen tror mens andre ikke tror? Det er det jeg spør om ja. Og hvis man ikke kan gjøre seg fortjent til det, hvorfor tror da ikke alle? Så mitt tips til deg må være: Ta deg tid til å bli kjent med Ham. Og ikke minst, vær helhjertet og oppriktig i din søken, og si gjerne høyt eller inni deg: Kom Jesus, jeg vil bli kjent med deg! Det er nemlig de ordene han bare går og venter på å høre! Jeg er oppriktig i min søken. Jeg leser om alle verdens religioner og ser ikke en eneste grunn til at kristendommen er mer rett enn noen annen religion. Å si "Kom Jesus, jeg vil bli kjent med deg!" og mene det betyr at jeg allerede må tro på ham hvis jeg skal være oppriktig i min søken. Da tror jeg jo allerede. Så først må jeg bli overbevst om at han finnes. Deretter kan jeg oppriktig be ham komme inn i mitt hjerte. Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hva med det som står i Bibelen om at den som forandrer på den skal lide under alle dens lidelser? Nei, nå skal du høre. Vi forandrer ikke på den, vi bruker den som et bilde på noe. :wink: Hvordan kan man da basere seg på en bok skrevet i synd? ??? Fordyp deg. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Greit. Dere tar det som står der billedlig. Er med på den. Men har ikke Knut Tveitereid forandret på Bibelen da? Jeg kan ikke huske hvor i bibelen det står det der, men jeg er ganske sikker på at det gjør det. Kanskje det er ironi? :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå