Saplanj Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg har nettopp kjøpt meg en ny pc fra komplett: Gigabyte GA-P55-USB3 Intel Core? i7 Quad Processor i7-860 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Silver Power SP-SS650 650W PSU Tenkte jeg skulle overklokke pcn til 3.3ghz (og kanskje litt til om mulig) ved hjelp av denne guiden: http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-overclocking-guide-beginners.html Det jeg lurer på er; takler rammen min overklokkingen ? Det er ikke noe kjøleribber rundt rammen som det bruker å være på de fleste, jeg er redd for at de vil gå varm og fucke hele dritten. Lenke til kommentar
wim Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Kjøleribber på ram er stort sett bare en gimmic, i mange tilfeller vil de faktisk gi dårligere temperatur enn om det ikke hadde vært ribber der. Man kan fort "fange" luft i rommet mellom printkortet og ramkjøleren, denne luften kan bidra til å øke temperaturen mer enn den ville ha blitt om det ikke hadde vært kjøler på sticksa. Det er mulig at "Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9" fungerer dårlig ved overklokking (det er mulig de fungerer meget bra også, jeg har ingen erfaring med dem), men at dette skulle skyldes manglende kjøleribber er jeg noe skeptisk til Endret 13. august 2010 av wim Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) hei, du bare skrur ned multiplier på minnet, så frekvensen holder seg innenfor "ok" frekvenser. Før du OCer, kan du se i CPU-Z hvilke frekvenser brikkene støtter, med tilhørende CL og volt. Jeg har noen DDR3 PC8500, men profilene i minnebrikkene støtter faktisk over 600mhz (1200 effektive) på 1.5V, med ok CL.. (8-8-8-20). Dette fant jeg ut via CPU-Z faktisk :-) Det er ganske logisk sammenheng: Bus speed ( i mitt tilfelle 191 Mhz ) * Multiplier for RAM = effektiv hastighet. I CPU-Z vil du se effektiv hastighet / 2, så for meg ble det: 191 Mhz * 6 multiplier = 1146 1146 / 2 = 573 Jeg kan altså klokke enda lengre på de brikkene, før jeg går "out of spec". På mitt hK kunne jeg velge 6x, 10x eller auto multiplier på ram. Prosessoren min kjører 21x multiplier, tror din kjører det samme. 3.3 Ghz tror jeg kan være litt "stretch" på boxed kjøler, jeg tror du bør satse på 3.2. Prøv 3.2 med 1.3 i Vcore, jeg tror du skal klare å boote på det.. CPUen din støtter mye mer vcore, men kjøleren din takler ikke mye, om det er boxed kjøler. 3.2 Ghz blir altså: 3200 / 21 = 152 i bus speed 152 * 10 = 1520 / 2 = 760 (for raskt for dine minnebrikker), som betyr du må gå for 6x multiplieren: 152 * 6 = 912 / 2 = 456. Da bør du kunne kjøre hissigere CL. Du kan jo se i cpu-z om rammen din støtter raskere enn 1333 (husk at mhz'en der må du gange med 2). Om den ikke gjør det, kan man av og til strekke brikkene lengre, med volt og slikt, men da kan man fort skade maskinvare, om man er uforsiktig eller uerfaren. husk å stabilitetsteste samtidig som du overvåker temp etterpå.. CoreTemp og WPrime kan du bruke, eller intel sin burntest eller hva den het :-) Endret 16. august 2010 av DaButcher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå