Gå til innhold

"Ja til radio", hva innebærer dette konseptet?

Anbefalte innlegg

Carlgutt: Sånn er lobbyismens sanne ansikt.

Malvado: Det er derfor dette med at DAB har bedre lydkvalitet og flere kanaler blir en sannhet med store modifikasjoner. Jo flere kanaler man kjører gjennom en multiplex, jo dårligere blir lydkvaliteten. Derfor vil DAB i praksis skjelden ha bedre lydkvalitet enn FM radio.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en titt på mobiltelefonen din og den hendige "FM chippen" , denne vil være 100% bortkastet med en gang DAB tar over 100% her i Norge.

Innen det opprinnelige slukketidspunktet for FM i Norge, i 2014, så har nok de fleste uansett fått en ny mobiltelefon.

Selv bruker jeg ikke FM-radio hjemme lengre, ei heller DAB. Jeg får inn radio via internett, og de radiosendingene jeg ikke kan høre direkte abonnerer jeg på som podcast. Innen 2014 har nok denne typen IP-radio og podcaster blitt så bra at man kan glemme hele greia med FM og DAB. Jeg tror IP-radio blir framtiden, etterhvert som bygger ut stadig flere trådløse internettsoner. Selv framtidens biler vil kommunisere seg i mellom vi IP-nett i en ikke alt for fjern framtid, bl.a for å unngå trafikkorker og kollisjoner. Og det vil da være en smal sak å utvikle et IP-nettverk for radiooverføring, kanskje med et slags bittorrentnettverk fra bil til bil der nærmeste trådløssender er et stykke unna..

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...