Webhjelp Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Løst, takk for alle hjelp! Endret 13. august 2010 av Webhjelp Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Her kan være et lurt sted å surfe litt rundt etter idéer, tips og triks. Sånn rett fra hofta tviler jeg på at det blir en stabil nok løsning å bruke et mikrofonstativ som "base" for en kran. Kommer selvfølgelig an på hvor stort kamera du skal ha på enden av kranen, men jeg ville ikke satset på noe større enn en GoPro. Du må også modifisere stativet betydelig for å få til en alfa-omega funksjon, nemlig at kameraet holdes i vater uavhengig av helningen på kranen. Jeg tror det er lettere å modifisere litt større emner enn et mic-stativ, dessuten er jeg sikker på at det vil gjøre kranen mer stabil. Det vil jo selvfølgelig gjøre riggen mer bulky, men så ligger det jo også i en krans natur å være big and bulky Lykke til! (PS, selv har jeg bygd en kran på 7,2m som tåler et par-tre kilo i enden, og som kan pan/tiltes via mekaniske kabler.) Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Jeg skal kun bruke et lite kamera på kranen, kranen skal ikke brukes ofte, men en liten stund. Men visst jeg fester noe tungt i andre enden på kranen, skulle det vel gå? Vi har en kameramann som skal sitte og holde i enden på stativet, og veive kameraet rundt. Har ikke tid til å bygge et stort, høyteknologisk kamerakran, jeg har kun en dag på meg.. Men dette er kameraet jeg skal bruke: Altså ikke så stort. Går det an? Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Alt går an. Men det krever tilstrekkelig kunnskap, materialer og tid. Jeg tror ikke du skal ha spesielt høye forventninger til resultatet dersom du kun skal bruke én dag på å bygge en kran basert på et mic-stativ... Hvis du kun teiper kameraet til kran-armen og sveiver rundt får du jo en viss bevegelse, men ikke regn med at den spesielt myk og fin, og tenk også på at hvis du da peker kranen oppover filmer kameraet også oppover i skyene! Skal du lage noe litt mer avansert må du lage mekanismen som sørger for at kameraet holdes vannrett uavhengig av helningen på kranen. Se litt på denne hjemmelagde kranen for å prøv å skjønne mekanismen. Cluet er at de to stengene over hverandre fungerer som et parallellogram, slik at den loddrette stangen helt fremme alltid er loddrett. En plate med kamera på festet i denne vil derfor alltid være vannrett. Ønsker du å peke kranen høyt til værs, men samtidig peke ned på noen, og deretter senke kranen mens du holder samme objekt i bildet må du ha en funksjon som lar deg justere tilten. Sjekk denne for eksempel på hvordan noen har laget det. Ønsker du å kunne panorere kameraet i tillegg (nødvendig hvis du vil bevege kranen sideveis, men holde samme objekt i bildet) må du ha en mekanisme som sørger for det og, som f.eks. her. (Forøvrig den siste der jeg har basert kranen jeg bygde på.) Håper dette er til hjelp, men merk at det ikke er gjort i en håndvendig å bygge en funskjonell kran med mindre du vet hva du driver med. Anbefaler derfor at du leter etter "oppskrifter" på nettet, eller studerer kraner bygd av andre (som jeg gjorde) og tenker på hvilke alternative deler du kan få tak på som kan passe. Clas Ohlson, Biltema og andre jernvarekjeder er lure steder å oppsøke. Lykke til! Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Skjønner ikke helt vitsen med å fjerne spørsmålet bare fordi du har fått svar. Det kan jo tenkes at flere har samme spørsmål, hvis alle hadde gjort det hadde det vært et heller dårlig forum. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå