Gå til innhold

Hjelp til valg av telezoom-linse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger hjelp til valg av telezoom-linse. Jeg har funnet tre alternativ som virker greie i forhold til hva jeg leter etter. Det er Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS for Canon, Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS og Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM.

Vil gjerne vite deres meninger, forslag og erfaringer. Jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag når det gjelder objektiver.

Har et Canon EOS 500D-kamera, og et Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II VC LD Aspherical (IF) for Canon fra før.

Hvorfor vil jeg kjøpe nytt objektiv? Vil gjerne ha større zoom-rekkevidde, til både fotografering av dyr og portretter av mennesker.

Takker for all hjelp.

- Gaute

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkefølgen er: Først Canon 70-200 f/4,toer'n er Canon 70-300 IS Og treeren er Canon 55-250 IS.

70-200 er så pass skarp at du kan "klippe ned" i bildet i etterkant og selv da matche 70-300IS på kvalitet,55-250 is er et meget godt budsjett teleobjektiv.

Når det gjelder tredjeparts objektiver må du nok oppi en 70-200 f2,8 for og få noe akseptabel kvalitet og fokushastighet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for et veldig hjelpsomt svar ! :)

Men er det ikke veldig viktig med IS på objektivet, spesielt på tele og hvis du tar en del håndholdte bilder? For i så fall er ikke Canon 70-200 f4 et alternativ, for med IS koster den over hva mitt budsjett tåler.

Men vil du uansett anbefale Canon 70-200 f4 uten IS fremfor et av de andre med IS?

Endret av gaute01
Lenke til kommentar

Takk for et veldig hjelpsomt svar ! :)

Men er det ikke veldig viktig med IS på objektivet, spesielt på tele og hvis du tar en del håndholdte bilder? For i så fall er ikke Canon 70-200 f4 et alternativ, for med IS koster den over hva mitt budsjett tåler.

Men vil du uansett anbefale Canon 70-200 f4 uten IS fremfor et av de andre med IS?

Til fotografering der du uansett trenger 1/200s lukkertid eller raskere (ting i fart) er 70-200mm f/4L totalt overlegen.

Til håndholdt fotografering der lyset er for dårlig til at du kan oppnå drøyt 1/200s er IS et must. Personlig verdsetter jeg muligheten til dette veldig godt.

Litt overtidsjobbing samt den lave dollarkursen i vinter gjorde at jeg slo til på 70-200mm f/4 IS fra BHPhotovideo.com. Det er et fantastisk flott objektiv, og når jeg nå vet at objektivet uten IS også yter tilsvarende optisk ville jeg valgt det kontra 70-300mm f/4-5.6. Husk at det er et blendertrinn bedre på 200mm (70-300mm går fra f/5 til f/5.6 før 200mm).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hei

Jeg trenger hjelp til valg av telezoom-linse. Jeg har funnet tre alternativ som virker greie i forhold til hva jeg leter etter. Det er Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS for Canon, Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS og Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM.

Vil gjerne vite deres meninger, forslag og erfaringer. Jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag når det gjelder objektiver.

Har et Canon EOS 500D-kamera, og et Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II VC LD Aspherical (IF) for Canon fra før.

Hvorfor vil jeg kjøpe nytt objektiv? Vil gjerne ha større zoom-rekkevidde, til både fotografering av dyr og portretter av mennesker.

Takker for all hjelp.

- Gaute

Hei, Jeg har selv 550D med Tamron 17-50, og Sigma 70-300 apo, Samtidig har jeg grundig fått prøvet ut både Tamron 55-200 og Tamron 18-200. Jeg er veldig godt fornøyd med Tamron 17-50, men ikke fullt så godt fornøyd med de andre. Jeg ble stående ved Sigma 70-300 apo som det beste av mine valgmuligheter for telezoom, Sigmaen er optisk meget bra med, dog med to unntak: lysstyrken er for dårlig og makrofunksjonen er efter min mening ikke brukbar, og objektivet er i tillegg tungt! (det er mao mye fint glass i det). Jeg ville prøvet å finne noe med bedre lysstyrke enn 4 om jeg skulle velge om igjen

Lenke til kommentar

Hei

Takker for all hjelp.

- Gaute

Hei, Jeg har selv 550D med Tamron 17-50, og Sigma 70-300 apo, Samtidig har jeg grundig fått prøvet ut både Tamron 55-200 og Tamron 18-200. Jeg er veldig godt fornøyd med Tamron 17-50, men ikke fullt så godt fornøyd med de andre. Jeg ble stående ved Sigma 70-300 apo som det beste av mine valgmuligheter for telezoom, Sigmaen er optisk meget bra med, dog med to unntak: lysstyrken er for dårlig og makrofunksjonen er efter min mening ikke brukbar, og objektivet er i tillegg tungt! (det er mao mye fint glass i det). Jeg ville prøvet å finne noe med bedre lysstyrke enn 4 om jeg skulle velge om igjen

Takk for hjelp. Tenker jeg kanskje går for bedre lystyrke på optikken da, selv om jeg må ofre IS'en.

Lenke til kommentar

Canon 70-200 f/4 koster ~5000 kr

Canon 70-200 f/4 IS koster ~8600 kr

IS koster altså ~3600 kr i dette tilfellet

Hadde man bare hatt stabilisering i kamerahuset.. :whistle:

Jeg er forsåvidt enig i prioriteringen Canon 70-200 f/4 fremfor Canon 70-300 IS siden prisforskjellen er liten og kvalitetsforskjellen stor. Men merk at det kun er i teleenden at det er forskjell på blendertall. I den vide enden er det 70mm f/4 IS vs 70 mm f/4. Men jeg ville ikke satt Canon 70-300 IS så høyt på lista. Den er langt i fra imponerende mellom 200 og 300 mm. Canon 55-250 IS gjør praktisk talt samme jobben, bare litt bedre i enden 200-250 mm. Når prisforskjellen er såpass stor ser jeg ikke gode nok grunner til å gå for Canon 70-300 IS. Stykket fra 55 til 70 mm er merkbart pluss i margen. Skal man virkelig spare penger så kan man gå ned til Sigma 70-300 uten IS, men da må man være obs på kvaliteten man får. Jeg vil altså si:

1. Canon 70-200 f/4 til ~5000 kr

2. Canon 55-250 f/4-5,6 til ~2000 kr

PS. Vær obs på at nr 1 veier ca dobbelt så mye som nr 2. Jeg synes 705 gram er helt overkommelig, men det er et lite moment å merke seg dersom man skal mye på fjellturer og vil reise lettest mulig. Jeg har et objektiv på 1400 gram og det går over min grense for fjellturer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hadde man bare hatt stabilisering i kamerahuset.. :whistle:

Du gir deg ikke,må bruke enhver anledning til og nevne hvor dumme vi er vi som ikke har kjøpt Pentax.

Ikke at det er noen feil med anbefalingene dine,det er bare så irriterende og lese den samme leksa hver gang.

Beklager OT.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager. Jeg er nok bare fortsatt irritert på Canon for at de har valgt den linja de har. Det var mye derfor jeg skiftet fra Canon for et par år siden og har ikke angret siden. Selv om Canon selvsagt har fordeler og fristelser som spesielt Canon EF 70-200 f/4. Prispolitikken deres på IS-objektivene er jeg ikke særlig glad i. Noe som kommer godt frem i dette tilfellet. Man kan jo kjøpe kamerahus for mindre enn prisdifferansen på IS og uten IS. Det synes jeg er for drøyt. Hadde prisforskjellen vært 500 kr hadde det vært en helt annen sak og jeg hadde sannsynligvis fortsatt hatt Canon.

Lenke til kommentar

Se selv målingene på disse objektivene på SLRgear: http://www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/11

Til tross for utbredt helting her på forumet er ikke 70-200/4 noe fremragende objektiv, og både 70-300 og 55-250 vil klare seg bra i sammenligningen, særlig med lavere pris og vekt og størrelse tatt i betraktning. Og så har de Den Pene Fargen™. Stabiliseringen i de to rimeligere objektivene vil antageligvis mer enn kompensere for det henholdsvis 2/3 og ene trinnet med lys 70-200 har til sin fordel (70-300 er ƒ/5 på 200mm).

Grunnen til at 70-200/4 IS koster mer enn 70-200/4 ikke-IS er ikke bare stabiliseringen. Det er et nyere og mer avansert objektiv med flere og mer avanserte optiske elementer, og det er værtettet, i tillegg til stabiliseringen. Og det er jaggu ikke mye i veien med prisen på det heller. Det koster under halvparten av 70-200/2.8 IS II, og det koster mindre enn Pentax 60-250/4 og Olympus 50-200/2.8-3.5. Lett og tilnærmet perfekt optisk er det også, ingenting å syte for.

TLDR: Det er ingenting i veien med 70-300 og 55-250, og minst én person på internettet (jeg) synes at 70-200/4 IS er en mye bedre deal enn det gamle 70-200/4, og det gamle 70-200/2.8 også, for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...