Gå til innhold

Sandsvei's logg! (Now with pics)


Anbefalte innlegg

Ohoy,

 

Hadde vært morsomt å fyre inn en liten logg her sammen med resten av folket. Har vell trent litt av å på i 4 år, men ganske kontinuerlig og seriøst det siste året i forhold til de tidligere.

 

Jeg er rimelig fersk i både benk, mark og bøy. Jeg begynte ikke med disse øvelsene før i vår(rundt mai/juni).

 

1RM Benk: 140kg

5RM Bøy: 130kg

1RM Mark: 190kg

 

Aldri prøvd maksløft i bøy da jeg ikke har noen spotter som jeg stoler på at kan hjelpe meg om det skulle gå ille.

 

Vekt: 94-95(BF rundt 12%)

Høyde: 184

 

Mer kommer :)

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sterk å sterk, jeg syns selv jeg ikke er sterk i forhold til vekta, men takk likevel :)

 

Angående benken så trente jeg mye veldig mye manualpress i skrå og flatbenk før jeg begynte med benk. Overgangen var skikkelig "ille" og måtte trene med 10-12 reps på 60-70 i en god mnd før jeg begynte å nærme meg 100x5. Etterhvert fikk jeg teknikken inn(altså mye spenst i kroppen når man skal løfte og ikke minst balanse) og deretter begynte jeg med max løft. 120x1, 130x1, 135x1 og 140x1 er de max løftene jeg har forsøkt i benk så langt. 130 og 135 løftene gjorde jeg kort tid etter hverandre da jeg trener bryst to ganger uken. 140 løftet er veldig ferskt og ble gjort på mandagen som var forrige uke :)

 

Angående mark og bøy så har jeg egentlig ikke prioritert de så veldig. Har vært utrolig dårlig på å trene ben i hele treningsperioden. Bøyen har jeg ikke økt noe særlig den siste mnd, og syns 130kg var forjævelig tungt :p Kan nevne at jeg ikke gikk lengre ned enn 90 grader vinkel.

 

Marken har gått fremover forsåvidt. Mye teknikk å hente inn på den ennå, sammen med bøy. Men jeg er god for 190kg som jeg løftet for en 3 ukers tid siden. Ellers så har jeg løftet litt rundt 140x5 og 160x5, kommer veldig an på dagsformen :)

 

Kan også nevne at siden jeg har trent disse øvelsene på såpass kort tid så er det ganske vanlig at man øker raskt i starten for å så stagnere mer å mer. Hvor mye jeg kan hente på benk det neste halvåret vet jeg ikke, men håper på å klare 150 før jul ihvertfall :)

 

 

 

Litt om treningsprogramet mitt og øvelsene:

 

Mandag: Bryst, skuldre og triceps

 

Benkpress: 4x5

Dips: 3x7-8

Stående flyes med kabel: 3x8

 

Franskpress: 2x7-8

Pulldown: 2x7-8

 

Sidehev: 3x8

Foroverbøyd sidehev: 3x8

 

Tirsdag: Rygg og biceps

 

Stangroing: 3x9

Chins: 3x9

Nedtrekk med smalt grep: 3x9

 

Hammercurl: 3x7

 

Onsdag: Mage og ben

 

Diverse mageøvelser som varierer,

 

Knebøy: 4x5

Benpress: 3x8

Leggpress: 3x15

 

Torsdag: Samme som mandag

 

Fredag: Samme som tirsdag

 

Lørdag: Fri

 

Søndag: Korsrygg/ben og mage

 

Markløft: 5x5

Leggpress: 3x15

 

Diverse mage øvelser som varierer.

 

 

Etter bryst, biceps, og triceps øvelser bruker jeg ofte å tøye litt. Skal prøver med tøying i en periode fremover og se om det kan gi meg noe.

 

Er vell ca slik uken min ser ut :) Merker at jeg kan bli overtrent til tider, og da tar jeg gjerne en uke's pause. Dette er som oftest etter 6-7 uker.

 

Av kosttilskudd så bruker jeg kreatin, maltodextrin, proteinpulver, MYE omega 3 og andre sunne fettsyrer, colostrum og c-vitamin. Kostholdet består ellers veldig mye av havregryn, egg, kjøtt(kylling, biff og kjøttdeig) meieriprodukter og litt frukt. Er skikkelig dårlig på grønnsaker, så der blir det skjerpings på mot våren da jeg skal på min første deff.

 

Jeg er forresten 20 år, blir 21 i oktober.

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar

Bryst økta i dag var småtung, kjørte 7 rep på 110kg, 7 repp på 105 og 5 rep på 105 som siste sett. Blei ikke noe 5 reps sett i dag bortsett fra på det siste, følte for å kjøre litt lettere enn vanlig.

 

Dips gikk greit, 9 rep med 20kg hengende under.

 

På triceps kjørte jeg diverse kabel øvelser da jeg ikke følte for noe franskpress.

 

På skuldre blei det 2 sett med 16kg manualer i sidehev og 2 sett med 12kg manualer i foroverbøyd sidehev.

Lenke til kommentar

Hehe, mja :p Jeg vil ikke skryte å påstå at den effekten kreatin skal gi har gitt meg så enormt mye. Har aldri tenkt over det egentlig, har alltid brukt det. Men det er jo ganske godt dokumentert, så godt mulig at det gir meg ekstra lille kicket. Men kreatin vil jo aldri ha noen effekt med mindre man har et godt kosthold på plass.

 

Proteinpulver er alpfa-omega for meg slik at jeg kan få i meg alle proteinene jeg trenger, pluss at det er tids sparende og veldig enkelt. Maltodextrin er jo karbohydrater, altså maisstivelse, så det sier jo seg selv hva man bruker det til. :) Enklere å få i seg 100g av det enn 100g ris.

 

Mesteparten av de andre kosttilskuddene får jeg gratis av min mor som eier en helsekost, så bare å proppe i seg det man får :)

Lenke til kommentar

Rygg og biceps i dag,

 

Stangroing: 80kgx9, 90kgx9 og 95kgx9

 

Chins: 3 sett med kroppsvekt, første settet 9 rep, andre 9 rep og siste bare 6 rep :O

 

Så var det 3 sett med nedtrekk på slutten, vekta husker jeg ikke.

 

2 hammercurls med 24kg manualer, 2 sett bicep med kabler(sånn stang man drar opp)

 

Helt grei økt :)

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nytt treningsopplegg,

 

Samme øvelsene på de forskjellige dagene. Men trenger kun kroppen 1 gang i uken nå fremover, og stort sett bare 5-6 rep på alle øvelsene bortsett fra på legger, mage og armer. Men i gjengjeld trener jeg med mer vekt.

 

Ny rek i knebøyen og gjorde det greit bra på benpress her om dagen. 140x5 i knebøy og 360x5 i benpress.

 

Markløft i dag ! :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Kjedelig at jeg aldri klarer å holde loggen i gang :p Jeg har hadd en grei økning den siste tiden, men også klart å lagt på meg en del fett. Så om alt er planlagt så blir det en deff fra Januar og utover, etterfulgt av lean gains. Vil prøve å holde fett% relativ lav så jeg slipper og være en jojo.

 

Tenkte jeg skulle legge ut bilder, før/under/etter deff. Har lagt ut en bilde her, som jeg er nå. Som dere sikkert ser er det en del fett rundt midjen som må bort! Er nok en del vann også, spiser enorme mengder salt og fikk målt et ikke så fint blodtrykk her om dagen. Så livsstils endring må til :w00t:

 

Har forøvrig kuttet ut markløft, og knebøy. Føler ikke de øvelsene gir meg noe særlig utbytte. I benk har jeg et ferkst maksløft på 165, og i går ble det løftet 120x12,120x10 og 110x10.

post-135084-0-08973300-1322910798_thumb.jpg

Endret av Sandsvei
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At markløft og knebøy, de to største øvelsene du kan gjøre ikke gir deg noe utbytte? Da gjør du i så fall noe kraftig galt. Om du ønsker maksimalt potensiale fra de største muskelgruppene i kroppen din, og dermed også de som stimulerer mest til resultater over hele kroppen, så bør du ikke gi de opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har trent i 6 år med og uten mark/knebøy og nå begynner vekten å bli så store at faren for skader også øker betraktelig når jeg skal kjøre tung mark/bøy. Man trenger ikke baseøvelser for å vokse, det er gammelt svada.

 

Det ville helt sikkert vært positivt for utviklingen min videre å kjøre disse tunge øvelsene, men personlig føler jeg ikke det er verdt det mtp skader og slitasje. Jeg har god fremgang uten de. :)

Lenke til kommentar

Mine svake punkter er åpenbart kne og rygg. Kneet har allerede skade i menisk, og rygg er et utsatt svakhet i familien. Det er som oftest ikke benken som ødelegger folk, det er marken, og av og til bøyen. Ryker ei skulder så kan dette i 9/10 tilfeller bli bra, men ryker ryggen er du rett å slett fucked resten av livet. Samme gjelder vell for kneet. Jeg var kanskje ikke flink nok til å forklare dette i posten, men jeg trodde ikke det ville bli noen diskusjon ut av akkurat dette :tease:

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar

Det er en fare for å kræsje på veien til senteret også, men den risken tar man. Du burde absolutt fortsette med baseøvelsene, de er det viktigste i programmet! :) Hvis du ikke tror teknikken er bra nok for de tunge vektene, kan du jo bare øve med lave vekter. Er teknikken bra, er det jo ingen fare.. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er jeg 3 uker i deffen min, og man kan se forskjeller. Gleder meg til den neste mnd og sluttresultatet!

 

Det jeg har gjort er å kutte drastisk ned på saltinntaket, og spiser stort sett rein mat. Kylling,ris,indrefile, bønner ol.

 

Trener 6 dager i uken, med stort sett samme styrkemengde og øvelser som før deff, men hver dag har 30min på sykkel.

 

So far, so good :)

post-135084-0-74871400-1327835372_thumb.jpg

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...