Republic3D Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hei, Jeg bygget meg en ny PC for noen uker tilbake og den har fungert 100% bortsett fra en irriterende ting. Når en av (usikker på hvilken) harddiskene ikke har vært i bruk på en stund, tar det noen sekunder før den starter, for eksempel ved åpning av programmer eller ved filoverføringer. Den venter i tre-fire sekunder før jeg hører en svak "harddisk-lyd" og alt fortsetter. Jeg får forresten kun 5.9 i "score" på systemdisken min (Raptor 10,000 rpm), mens alle andre komponenter får 7.3 eller høyere. Maskinvare: Amd Phenom II X6 1055T Cpu Asus Motherboard Raptor 150GB 10,000 rpm HDD Samsung Spinpoint 1TB 7,200 HDD Geforce GTX275 896 mb GPU Windows 7 Home Premium 64-bit engelsk Noen som har forslag om hva det kan være? Er det en slags strømspare funksjon eller noe sånt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Noen som har forslag om hva det kan være? Er det en slags strømspare funksjon eller noe sånt? Det kan det godt være. Se etter i kontrollpanelet, under Power Settings, eller Options eller hva det nå heter. Du kan velge en av flere 'power plans' og innenfor hver plan kan du endre settings etter eget behov. Hvis det står 'Turn off disks after 20 minutes', så er det kanskje noe du vil endre på. Setter du 'Never', så vil diskene aldri spinne ned. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hei, Jeg bygget meg en ny PC for noen uker tilbake og den har fungert 100% bortsett fra en irriterende ting. Når en av (usikker på hvilken) harddiskene ikke har vært i bruk på en stund, tar det noen sekunder før den starter, for eksempel ved åpning av programmer eller ved filoverføringer. Den venter i tre-fire sekunder før jeg hører en svak "harddisk-lyd" og alt fortsetter. Jeg får forresten kun 5.9 i "score" på systemdisken min (Raptor 10,000 rpm), mens alle andre komponenter får 7.3 eller høyere. Maskinvare: Amd Phenom II X6 1055T Cpu Asus Motherboard Raptor 150GB 10,000 rpm HDD Samsung Spinpoint 1TB 7,200 HDD Geforce GTX275 896 mb GPU Windows 7 Home Premium 64-bit engelsk Noen som har forslag om hva det kan være? Er det en slags strømspare funksjon eller noe sånt? 5,9 på raptor høres riktig ut. Du kan sjekke instillingene i Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Strømalternativer\Rediger planinnstillinger\ Endre avanserte strøm instillinger. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Alright! Takk for tipsene. Harddisken sto til å skru av etter 20 minutter, så jeg satte den til 70 minutter. Vi får se om det hjelper. Btw, Raptor disken kakler som et marsvin på speed under load. Ifølge broren min som også har Win 7 64-bit så bråker den ikke så ille hos han. Hvorfor er det slik? Endret 13. august 2010 av Wildbill Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Btw, Raptor disken kakler som et marsvin på speed under load. Ifølge broren min som også har Win 7 64-bit så bråker den ikke så ille hos han. Hvorfor er det slik? Vel, jeg har lite greie på marsvin ... Kanskje mekaniske vibrasjoner fra disken forsterkes av metallplatene i kabinettet? Det finnes en tråd her et sted som viser hvordan du kan "henge opp" disker i 3" O-ringer som du får kjøpt i en rørleggerbutikk. Jeg kan love deg at det demper kabinett-overførte vibrasjoner! Hos meg fungerte den vanlige innfestingen bra så lenge jeg bare hadde en disk, men da jeg satte inn en til begynte jeg å høre en lavfrekvent "summing" (som gjerne oppstår når man har to disker som er nesten like, men ikke 100%), og det ble for mye for meg. Men o-ringmetoden hører jeg ikke lenger noe til diskene. Men det kan jo hende disken din er i ferd med å riste seg selv i filler ... Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Hehe.. det er ikke vibrasjonene eller roteringen som lager støy.. det er kaklingen.. jeg vet ikke noen bedre måte å beskrive det på. Begge diskene ligger i gummi o-ringer. Kabinettet er ikke akkurat støydempet, så det har vel noe å si. Det er et Cooler Master HAF kabinett. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Alright! Takk for tipsene. Harddisken sto til å skru av etter 20 minutter, så jeg satte den til 70 minutter. Vi får se om det hjelper. Btw, Raptor disken kakler som et marsvin på speed under load. Ifølge broren min som også har Win 7 64-bit så bråker den ikke så ille hos han. Hvorfor er det slik? Kjører du regelmessig defragmentering? Fragmentert disk kakler ofte mer. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Okay det kan hende forklarer noe. Tror PC'n min er satt til å defragmentere og gjøre annet forefallende arbeid om natten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå