AfterGlow Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Vil vi ses igjen? Les mer Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg har en tro på at vi vil se cartridges igjen i fremtiden, flash faller raskere i pris enn optiske media (har jeg inntrykk av), i tillegg til at vi slipper problemer med ripete media og har potensiale for høyere hastigheter. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Og loading time fra helvette! Enn om det kommer en type "strippa" SSD med spill på? Sånn typ, cardridge Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg ser heller at vi får compact flash, det er billig, utbredt, har et perfekt format, og kommer i hastigheter som konkurerer med billigere ssder. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Ikke sant. Har troa på at det er MYE kjappere og blir bedre mottatt av brukerne Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Og man kan vel gjerne også skrive til CF, så da kanskje savegames kunne blitt lagret på kortet... Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248355&view=findpost&p=16052302 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Nå er vel ikke overskrivinger et problem på enheter som kun skal skrives til en gang (om vi ser bort fra saves) Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Ønsker cartridges hjertelig velkommen såfremt prisen ikke skyter i været. Husker godt at SNES-spill kostet 6-700 kroner per stykk på midten av 90-tallet. Uten å ha sjekket inflasjonen nærmere vil jeg anta det vil tilsi godt over tusenlappen per spill i dagens kroner og øre. Det greie med de kassettene var jo også at piratkopiering ikke var like enkelt som det i dag er på f.eks xbox. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Husker godt at SNES-spill kostet 6-700 kroner per stykk på midten av 90-tallet. Uten å ha sjekket inflasjonen nærmere vil jeg anta det vil tilsi godt over tusenlappen per spill i dagens kroner og øre. Ca 800-950 2009-kroner Fortsatt ganske utrolig, for et spill. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Nå er vel ikke overskrivinger et problem på enheter som kun skal skrives til en gang (om vi ser bort fra saves) I tillegg kommer krympingen til å stagnere om ikke så lenge. Muligens rundt 25 nm for flash og rundt 16 nm for prosessorer og GPU. Det finnes selvsagt andre retninger utviklingen vil gå etter det, men "melkekua" krymping har vart i over 40 år og er nå snart tom. Jeg tipper 64 GB MLC NAND til SSD-bruk koster i råvarepris (flashbrikkene) rundt 250 kr om 5 år. I følge moores lov med 18 måneders sykluser burde det koster rundt 130 kr om 5 år, men så langt ned tror jeg ikke det vil gå på grunn av stagneringa. Nå er 34 nm normalt. Å krympe blir dyrere og dyrere, og som simen1 skriver, vi holder på å møte veggen når det gjelder krymping. Nand minne kommer nok aldri til å bli billigere enn optiske medier. Legger til: Nå snakker vi overskuelig fremtid, "solid state" lagring har store fordeler og det blir spennende å se hve de(jeg ) finner på. Endret 13. august 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Husker godt at SNES-spill kostet 6-700 kroner per stykk på midten av 90-tallet. Uten å ha sjekket inflasjonen nærmere vil jeg anta det vil tilsi godt over tusenlappen per spill i dagens kroner og øre. Ca 800-950 2009-kroner Fortsatt ganske utrolig, for et spill. For ikke å snakke om at de fleste jeg kjenner hadde langt mindre penger til overs for slike formål. Det kom aldri på tale at foreldrene mine skulle subsidiere noe som helst slikt. De hadde rett og slett ikke råd. Hver jul ønsket vi oss en Sega Mega Drive, og hver jul ble vi like skuffet. Men, i det minste så slapp vi det problemet som ofte var med NES-cartridges. De ladet ikke hver gang de heller, så av og til måtte vi til med å blåse og greier. Sånn sett var det greit at vi ikke måtte gjennom noen form for renseprosess av konsollen. Det hadde vært bra surt om vi hadde klart å spare opp penger til et cartridge, bare for å oppleve at socketen på konsollen var dårlig. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Jeg savner gønner og Super Scope til dagens spillemaskiner. Gitar er morro, men det er bestandig like artig (med noen års mellomrom) å dra frem Atarien min og drepe noen computervirus. Bare så synd at den pistolen er så og si ubrukelig på LCD. Man får jo pistol i dag også, men "alle" hadde jo dette på NES tiden. Hønf hønf hønf. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Kjøpte nylig originalt og komplett Super Mario Bros. 3 til tross for at jeg ikke har noen NES å spille på Men det er ikke bare nostalgi. ROM-cartridger både på 80/90-tallet og i dag har klar fordel når det gjelder loading og responstid i forhold til spinnende disker. Loading var for meg som var vant til NES og SNES et ukjent fenomen på konsoll før PSX kom på markedet. Verst synes jeg dette har slått ut når det gjelder DS vs PSP. Sistnevnte både bråker og har meget lange loadetider og er var for støt pga UMD-formatet. Hadde Sony visst at flash ville bli så billig i dag når de designet PSP tidlig på 2000-tallet tipper jeg de ville valgt et cartridge-format i stedet. Jeg vil tippe man nå kan utvikle meget billig, enkel flashlignende teknologi til dette formålet da formatet ikke trenger takle overskrivinger. Men uansett er nok bare et spørsmål om tid før nedlasting har tatt over for alle fysiske formater. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Flash baserte "cartrigdes" eller "minnekort" blir nok det vi vil se snart. Spesielt innen håndholdte. Nintendo DS bruker vel noe slik? Endret 14. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
offen Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hmm... flash minnebrikker med spill som er støttet på både konsoll og PC hadde vært noe. ser for meg at med en gang en kjører av spillet så detekter den hva konsol det er og starter spillet etter det... men det blir nok bare en drøm med tanke på alle mulighetene pirater hadde fått -_- Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hmmm, må innrømme at pc-spill levert på CF-kort hadde vært en fin idé. DVD-spillere idag bråker så mye når de spinner, samt at det er "tungvindt" å åpne kabinettdekselet og DVD-skuffen for å putte inn DVD'n. Plassmessig er det også en fordel å kunne ha en liten stabel med CF-kort fremfor store klumpete DVD-plater som får hakk i seg så fort. Glad for at cartrige-formatet døde, for det var horrible priser på spill på den tiden. Men spillprisene har begynt å krabbe litt oppover igjen i det siste, sett flere butikker som prøver å ta 699 for et PS3-spill. Ikke at jeg kjøper til den prisen da Lenke til kommentar
johncl Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Angående C64GS sin korte levetid så tror jeg at det i hovedsak skyldes at teknologien var gammeldags (8bit) og på vei ut i 1990. At det var lite nye titler som kom ut på cartridge skyldes nok igjen at de fleste store software-husene var på vei å forlate 8bit verden til fordel for 16bit. Hadde C64GS kommet ut ca 3 år tidligere så hadde den nok gjort det betraktelig bedre. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 i 1990 var Amiga 500, 1200 osv gjeldende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg