Gå til innhold

Retromoro: Deilig, dyrt og dødt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ønsker cartridges hjertelig velkommen såfremt prisen ikke skyter i været. Husker godt at SNES-spill kostet 6-700 kroner per stykk på midten av 90-tallet. Uten å ha sjekket inflasjonen nærmere vil jeg anta det vil tilsi godt over tusenlappen per spill i dagens kroner og øre.

 

Det greie med de kassettene var jo også at piratkopiering ikke var like enkelt som det i dag er på f.eks xbox.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke overskrivinger et problem på enheter som kun skal skrives til en gang (om vi ser bort fra saves)

 

I tillegg kommer krympingen til å stagnere om ikke så lenge. Muligens rundt 25 nm for flash og rundt 16 nm for prosessorer og GPU. Det finnes selvsagt andre retninger utviklingen vil gå etter det, men "melkekua" krymping har vart i over 40 år og er nå snart tom.

 

Jeg tipper 64 GB MLC NAND til SSD-bruk koster i råvarepris (flashbrikkene) rundt 250 kr om 5 år. I følge moores lov med 18 måneders sykluser burde det koster rundt 130 kr om 5 år, men så langt ned tror jeg ikke det vil gå på grunn av stagneringa.

 

Nå er 34 nm normalt. Å krympe blir dyrere og dyrere, og som simen1 skriver, vi holder på å møte veggen når det gjelder krymping. Nand minne kommer nok aldri til å bli billigere enn optiske medier.

 

Legger til: Nå snakker vi overskuelig fremtid, "solid state" lagring har store fordeler og det blir spennende å se hve de(jeg :innocent: ) finner på.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Husker godt at SNES-spill kostet 6-700 kroner per stykk på midten av 90-tallet. Uten å ha sjekket inflasjonen nærmere vil jeg anta det vil tilsi godt over tusenlappen per spill i dagens kroner og øre.

Ca 800-950 2009-kroner :) Fortsatt ganske utrolig, for et spill.

 

For ikke å snakke om at de fleste jeg kjenner hadde langt mindre penger til overs for slike formål. Det kom aldri på tale at foreldrene mine skulle subsidiere noe som helst slikt. De hadde rett og slett ikke råd. Hver jul ønsket vi oss en Sega Mega Drive, og hver jul ble vi like skuffet.

 

Men, i det minste så slapp vi det problemet som ofte var med NES-cartridges. De ladet ikke hver gang de heller, så av og til måtte vi til med å blåse og greier. Sånn sett var det greit at vi ikke måtte gjennom noen form for renseprosess av konsollen. Det hadde vært bra surt om vi hadde klart å spare opp penger til et cartridge, bare for å oppleve at socketen på konsollen var dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg savner gønner og Super Scope til dagens spillemaskiner. Gitar er morro, men det er bestandig like artig (med noen års mellomrom) å dra frem Atarien min og drepe noen computervirus. Bare så synd at den pistolen er så og si ubrukelig på LCD. Man får jo pistol i dag også, men "alle" hadde jo dette på NES tiden.

 

DuckHunt.jpg Hønf hønf hønf.

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig originalt og komplett Super Mario Bros. 3 til tross for at jeg ikke har noen NES å spille på :)

 

Men det er ikke bare nostalgi. ROM-cartridger både på 80/90-tallet og i dag har klar fordel når det gjelder loading og responstid i forhold til spinnende disker. Loading var for meg som var vant til NES og SNES et ukjent fenomen på konsoll før PSX kom på markedet.

 

Verst synes jeg dette har slått ut når det gjelder DS vs PSP. Sistnevnte både bråker og har meget lange loadetider og er var for støt pga UMD-formatet. Hadde Sony visst at flash ville bli så billig i dag når de designet PSP tidlig på 2000-tallet tipper jeg de ville valgt et cartridge-format i stedet. Jeg vil tippe man nå kan utvikle meget billig, enkel flashlignende teknologi til dette formålet da formatet ikke trenger takle overskrivinger.

 

 

Men uansett er nok bare et spørsmål om tid før nedlasting har tatt over for alle fysiske formater.

Lenke til kommentar

Hmm... flash minnebrikker med spill som er støttet på både konsoll og PC hadde vært noe.

 

ser for meg at med en gang en kjører av spillet så detekter den hva konsol det er og starter spillet etter det... men det blir nok bare en drøm med tanke på alle mulighetene pirater hadde fått -_-

Lenke til kommentar

Hmmm, må innrømme at pc-spill levert på CF-kort hadde vært en fin idé. DVD-spillere idag bråker så mye når de spinner, samt at det er "tungvindt" å åpne kabinettdekselet og DVD-skuffen for å putte inn DVD'n. Plassmessig er det også en fordel å kunne ha en liten stabel med CF-kort fremfor store klumpete DVD-plater som får hakk i seg så fort.

 

Glad for at cartrige-formatet døde, for det var horrible priser på spill på den tiden. Men spillprisene har begynt å krabbe litt oppover igjen i det siste, sett flere butikker som prøver å ta 699 for et PS3-spill. Ikke at jeg kjøper til den prisen da

Lenke til kommentar

Angående C64GS sin korte levetid så tror jeg at det i hovedsak skyldes at teknologien var gammeldags (8bit) og på vei ut i 1990. At det var lite nye titler som kom ut på cartridge skyldes nok igjen at de fleste store software-husene var på vei å forlate 8bit verden til fordel for 16bit. Hadde C64GS kommet ut ca 3 år tidligere så hadde den nok gjort det betraktelig bedre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...