Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bruke tweetere eller ikke +litt mer

ThorRune

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde et 6' komponentsett fremme og 6' coax bak i gamlebilen. Så vraka jeg bilen, og kjøpte en liten 106 med bare plass til 5' fremme. Så jeg kjøpte 5' coax og satt i fremdeørene. Alt er Hertz av billigste sort drevet av 4x50w mosfet i stereoen. Fortsatt 6' coax i hattehylla.

Jeg lurer på om dere tror det er verdt bryet å sette inn tweeterne fra 6' komponentsettet sånn systemet er nå? Og bør jeg i så fall bruke delefilter på 5' coax-høyttalerne også, eller kun på tweeterne og la coaxene fortsatte å spille diskant?

Og så lurer jeg også på om jeg kanskje på en eller annen måte kan bruke de to 6'' komponenthøyttalerne til å bygge sub av? Da må jeg vel gjerne kjøpe en monoforsterker og no anderledes delefilter eller no, sub har jeg ingen som helst greie på, men er det en relevant tanke? Litt teit å ha de dyreste høyttalerne i skuffa, liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 6" elementene er ikke egnet til sub, så det kan du glemme.

Jeg ville byttet ut coaxene foran med et komponentsett i riktig størrelse, og solgt alt det du har nå, også de baki.

Så kjøper du deg en ok 4kanals forsterker, samt en 12 hertz sub. netonnet.no har 12" hertz til en latterlig billig penge ;)

Lenke til kommentar

Heh.. men jeg vil ikke bruke mer penger nå, det funker sånn det er. Glemmer subben da, 12" ville stjele hele bagasjerommet mitt, det er minimalt nok fra før :p

Men det med tweeterne da, vil det ha no for seg? Fant ikke komponentsett på 5,25" av samme serie, og da var jeg litt redd for lyd-mismatch, så nå er det engang dette jeg har =P

Lenke til kommentar

Da bruker du delefilteret og diskantene sammen med coaxene dine ;)

Den 12" hertz suben som netonnet har, til 490kr, trenger ikke store kassa, men det koster jo noen små kroner når du også må ha forsterker ;)

Åssen bil har du? Hvis du har mulighet til å få montert inn de 6" høyttalerene i dørene foran, så ville jeg gjort det, så får du litt mere fylde i lydbildet

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...