Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Win7, 64-bit, kontinuerlig 100% CPU


Anbefalte innlegg

Hei,

etter å ha sikkerhetskopiert alt viktig på maskinen min og deretter ha formatert den, installerte jeg Windows 7 Enterprise (64-bit), kjørte Windows Update til det var fullført, installerte Microsoft Security Essentials og et par andre programmer.

Det fungerte greit i ca 10min.

 

Jeg oppdaget at en del av MSE kalt MsMpEng.exe tok 100% av CPU - og at maskinen gikk rasende treigt hele tida. RAM var ikke problemet. Jeg antok at MSE dreiv med søking, men etter et par timer innså jeg at dette ikke kom til å ta slutt. Det kan jo ikke ta SÅ langt tid å søke gjennom et par GB (kun Windows, egentlig).

 

Etter å ha feilsøkt endel vha Google og diverse forum, fant jeg ut at endel folk har problemer med MSE og Win Defender, fordi programmene søker gjennom sin egen filstruktur i en evig løkke. Ved å utelukke disse filbanene skulle problemet ta slutt. Det gjorde det ikke. Jeg sjekket dessuten at Win Defender var disablet, mens MSE var enablet.

 

En annen "kjent løsning" (på dette "kjente problemet") ifølge en lang rekke internettforum, var å disable HD Audio Device. Det hjalp heller ikke.

 

Siste løsning var å avinstallere MSE - kun for å sjekke om det hjalp. Det hjalp ikke.

 

Så sitter jeg her - med en clean Win7 install - som står i IDLE (ingen programmer åpne), og jeg ser nå at Task Manager og Performance Monitor tar 50% hver av CPU - totalt 100%. Da begynner jeg å lukte lunta.

 

Etter mer søking fant jeg dette innlegget, som jeg har litt tro på: http://www.sevenforums.com/681473-post44.html

Det foreslår at at hele problemet ligger i Win7 sitt strømbehandlingssystem, og at systemet antakelig selv begrenser CPU til 5% av kapasiteten, for å spare strøm (!) og at dette er grunnen til at et hvilket som helst program vil kunne ende opp med 100% av CPU (i virkeligheten, 100% av 5%).

Dette høres ut som et sannsynlig scenario.

Men fortsatt er ikke problemet løst. Jeg har nå gått gjennom alt av strøminnstillinger i kontrollpanelet, trippelsjekket alt, og jeg har ennå samme problem.

 

 

Mine spørsmål:

  • Er det noen flere her som har hatt dette problemet, og som har klart å løse det med andre triks enn de jeg har prøvd?
  • Er det noen som vet (eller tror de vet) hvordan jeg kan løse problemet?
  • Tror dere jeg må inn i BIOS for å fikse det?

 

I tilfelle dere ønsker mer info, dette er PCen:

Dell Latitude E6400

Intel Core2 Duo P9500 @2.53GHz

4GB RAM, 230GB HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje unødvendig å si det, men: har du installert de nødvendige drivere & utilities fra Dell for denne spesifikke maskinen? Eventuelt også oppdatert BIOS? (Selv om det fungerte fint med XP/Vista kan det være nødvendig å oppdatere for Win7.)

 

For å følge med på hva hardwaren driver med kan jeg anbefale noen småprogrammer fra www.cpuid.com ; CPU-Z, PC Wizard, og HW Monitor

Lenke til kommentar

Det ser ut til å stemme på en såkalt prikk.

I Performance Monitor ser jeg 100% CPU Usage, men jeg ser også 8% Maximum Frequency.

Problemet er altså knyttet til selve maskina (Dell Latitude E6400), ikke programvaren som jeg har installert...men på den annen side, maskina har fungert greit i 2 år inntil jeg oppdaterte til Win7 (som alle anbefalte).

 

Jeg så ikke ut til å være den eneste her i verden med dette problemet. Etter å ha lest gjennom 6 sider med innlegg har jeg ennå ikke funnet "løsningen" ;) ...fortsetter å lese videre i tråden og håper løsningen kommer før side 666.

 

Det er kanskje unødvendig å si det, men: har du installert de nødvendige drivere & utilities fra Dell for denne spesifikke maskinen? Eventuelt også oppdatert BIOS? (Selv om det fungerte fint med XP/Vista kan det være nødvendig å oppdatere for Win7.)

 

For å følge med på hva hardwaren driver med kan jeg anbefale noen småprogrammer fra www.cpuid.com ; CPU-Z, PC Wizard, og HW Monitor

Jepp, har ihvertfall oppdatert BIOS m.m. uten framgang. Jeg lastet opprinnelig ned alle 14 driverne, men er faktisk ennå ikke ferdig med å installere alle, ettersom det gjerne tar én time per driver...

Foreløpig har jeg installert 8 av dem. Bl.a. BIOS, lyddriver og skjermdriver. Usikker på hva som er det viktigste, men hittil har jeg ingen framgang.

 

Takk for innspill begge to.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, begge to - nå sitter jeg og ser på at Dell skifter ut hovedkort, vifte og CPU på maskinen...det var et kjent problem med E6400 (og E6500).

 

Løsningen var i første omgang å oppdatere BIOS og skru av "Intel Speed Step", men når det ikke hjelper pleier de å skifte endel hardware-komponenter. De fleste komponentene, egentlig.

Jeg gratulerer meg selv med ny PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...