Laka Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Om 14 dager får jeg endelig ADSL, fra Telenor. Pakken jeg har bestilt er 1024 / 256 med ubegrenset nedlasting. I den forbindelse lurer jeg på hva som er den mest effektive og kostnadsfrie måten å dele denne oppkoblingen på mellom flere maskiner. Den billigste måten for meg vil nok være å sette op en smoothwall maskin m/ to nettverkskort som kjører DHCP. Har ikke ruter. Vil det være den beste måten for meg? Mvh, Lasse A. Karlsen Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Om 14 dager får jeg endelig ADSL, fra Telenor. Pakken jeg har bestilt er 1024 / 256 med ubegrenset nedlasting.I den forbindelse lurer jeg på hva som er den mest effektive og kostnadsfrie måten å dele denne oppkoblingen på mellom flere maskiner. Den billigste måten for meg vil nok være å sette op en smoothwall maskin m/ to nettverkskort som kjører DHCP. Har ikke ruter. Vil det være den beste måten for meg? Mvh, Lasse A. Karlsen Det må da finnest billigere alternativer enn Telenor ? 749 kr/mnd for 1024/256 er jo DYRT Tilbake til topic... en billig router er vel det beste alternativet til Telenor, eventuellt en pc med software routing. Lenke til kommentar
Noxious Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg hadde Telenor ADSL før, og brukte en SMC 7004VBR ruter, den kosta rundt 700kr på komplett.no da jeg kjøpte den. Fungerte supert den. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Problemet er at jeg ikke har ruter. Men Smoothwall fungerer jo som en ruter, så hva er problemet med å bruke den? Unskyld meg hvis dere ikke vet no om Smoothwall. Mvh, Lasse A. Karlsen Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Problemet er at jeg ikke har ruter. Men Smoothwall fungerer jo som en ruter, så hva er problemet med å bruke den? Unskyld meg hvis dere ikke vet no om Smoothwall. Mvh, Lasse A. Karlsen Hvorfor spør du da ? Støtter Smothwall telenors ppoe oppkobling (hvorfor må de bruke det tullet der ?) så er det vel ingen grunn til å ikke bruke det ? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Så vidt jeg vet har ClarcConnect mer instillingsmuligheter, og er mer avansert. Den har blandt annet muligheten for å innstalre en del ekstra "moduler" via apt-get. På den andre siden krever den litt mer maskin. Den lar seg ikke innstlaere om du har mindre en 32Mb ram. Smoothwall på den andre siden gjør den jobben den er laget for. Men rutere er jo ikke spesielt dyre nå da, om du ikke har en Pc ledig. For 300-400,- får du en grei ruter hos komplett. Altså spørs hva du vil med den. Har du en ledig gammal pc og bare vil ha den raskt opp, og egentlig ikke gjøre så mye mer med den er Smoothwall fin. Har du en litt raskere pc og gjerne vil kunne ha litt mer "utviklingsmuligheter" så er Clarconnect bedre. Og om du ikke har en gammel pc stående så er det greiest å kjøpe en ruter hos komplett. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Problemet er at jeg ikke har ruter. Men Smoothwall fungerer jo som en ruter, så hva er problemet med å bruke den? Unskyld meg hvis dere ikke vet no om Smoothwall. Smoothwall fungerer utmerket som router mot Telenor ADSL, en meget bra løsning til en rimelig penge hvis man har en passende PC og kjøre den på. P75 eller bedre er mitt tips i så fall. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Problemet er at jeg ikke har ruter. Men Smoothwall fungerer jo som en ruter, så hva er problemet med å bruke den? Unskyld meg hvis dere ikke vet no om Smoothwall. Smoothwall fungerer utmerket som router mot Telenor ADSL, en meget bra løsning til en rimelig penge hvis man har en passende PC og kjøre den på. P75 eller bedre er mitt tips i så fall. Har en helt fin maskin som jeg kan kjøre opp smoothwall på Setter jeg ikke bare rød til å motta ip / dns osv fra PPPoe? Trenger ikke å spesifisere noe annet, enn å enable PPPoe? Mvh, Lasse A. Karlsen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Har en helt fin maskin som jeg kan kjøre opp smoothwall på Setter jeg ikke bare rød til å motta ip / dns osv fra PPPoe? Trenger ikke å spesifisere noe annet, enn å enable PPPoe? Ja, også setter du opp dialup-profilen med PPPoE og husk @online.no etter brukernavnet. Dette er fritt etter hukomelsen men jeg er ganske sikker på at det er sånn nogenlunde korrekt. Lenke til kommentar
simmy Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Win2k srv med Winroute 4.2 eller no er også genialt. Men bugger til tider. Harru switch/hub så erre bare å plugge adsl kabelen i uplinken så erru på nett. Enkel og grei løsning. Eneste Winroute bugger på er når du skal vise liste over servere, f.eks i cs, wolfenstein eller whatever. Da må Winroute Engine restartes så funker det igjen. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Har en helt fin maskin som jeg kan kjøre opp smoothwall på Setter jeg ikke bare rød til å motta ip / dns osv fra PPPoe? Trenger ikke å spesifisere noe annet, enn å enable PPPoe? Ja, også setter du opp dialup-profilen med PPPoE og husk @online.no etter brukernavnet. Dette er fritt etter hukomelsen men jeg er ganske sikker på at det er sånn nogenlunde korrekt. Hvilken DialUp profil? Hvilket brukernavn? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Win2k srv med Winroute 4.2 eller no er også genialt. Men bugger til tider. Harru switch/hub så erre bare å plugge adsl kabelen i uplinken så erru på nett. Dette hørtes da svært lite enkelt ut og fryktelig dyrt ut igrunn..... Og det funker helt sikkert ikke på P75 maskiner Lenke til kommentar
Laka Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Hvilken DialUp profil? Hvilket brukernavn? Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Støtter Smothwall telenors ppoe oppkobling (hvorfor må de bruke det tullet der ?)... Smoothwall støtter den ja, forsåvidt er det ganske enkelt å mekke støtte for det. Tele*or bruker jo pppoe fordi de vil at folk skal logge seg av og på etter hver bruk. Av en eller annen imperialistisk grunn. Tror jeg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Hvilken DialUp profil? Hvilket brukernavn? Telenor bruker PPPoE som lager en "oppringt" forbindelse over ADSL og krever akuratt som andre slike et brukernavn og passord for og logge seg på. Profilen setter du opp i webgrensesnittet til SW. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Tele*or bruker jo pppoe fordi de vil at folk skal logge seg av og på etter hver bruk. Av en eller annen imperialistisk grunn. Tror jeg. Det brukes fordi det glir rett inn i kundebehandlingsystemet for oppringtekunder til Online. Da slipper man og endre systemet nå som endel av kundene går over til ADSL, det er hvertfall den forklaringen som jeg har sett folk fra TN har brukt. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Slutt å stresse med SmoothWall og ClarkConnect og whatnot... sett opp en burk med 2 nettverkskort og en dønn stabil Linux-distro, som f.eks. Debian, bruk RP-PPPoE til å kolbe til ADSLen, bygg kernelen med NAT, legg inn og & lær deg iptables, og voila! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Slutt å stresse med SmoothWall og ClarkConnect og whatnot... Og så kan jo du forklare hva ditt forslag gjør som ingen av de to nevnte distoene gjør? Smoothwall er ekstremt stabil med oppetider på mange måneder i de tider jeg brukte den med ISDN. Lenke til kommentar
Centronic Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Du kan vel evt kjøpe en billig switch og legge inn raspppoe på den ene maskinen. Men da er vel ulempen at den ene maskinen må være på får at internetten skal fungere. Koble adsl modemet inn i uplink porten på switchen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Du kan vel evt kjøpe en billig switch og legge inn raspppoe på den ene maskinen. De gangene jeg har brukt ICS syntes jeg ikke at løsningen var spesielt stabil sammenlignet med smoothwall o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå