Gå til innhold

Bestille fra utlandet - Mange pakker til under 200NOK?

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon hvor jeg skal handle en god del forkjellige varer fra nettbutikken Dealextreme. Nå tenkte jeg at jeg ville unngå denne tollen / momsen som kommer dersom prisen på varene i hver forsendelse kommer over 200NOK.

De siste varene jeg har fått fra Dealextreme hadde en verdi over 200NOK. Derimot hadde Dealextereme skrevet på pakka at verdien var 200HKD (HongKong Dollar), noe som da er i underkant av 200NOK, og dermed slapp jeg betale noe på denne pakka. Jeg vil så absolutt unngå at mine pakker blir sendt i retur til avsender fordi butikken lyver på verdi.

Er det på noen måte ulovlig at jeg bestiller 25 forkjellige pakker fra samme nettbutikk, akkurat samtidig, hvor hver enkelt pakke har under 200NOK i verdi? Hver enkelt gjenstand i disse pakkene har ikke veldig høy verdi, og deremed vil hver eneste pakke alltid komme direkte under 200 kroners grensa.

Noen som har fått problemer ved å gjøre ting på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være noe problem nei. Har gjort det samme fra play.com selv tidligere. Det er faktisk det de baserer seg på for ay norske kunder skal bestille fra dem ;)

Det jeg derimot har hørt er at posten har drevet å returnert alt av pakker fra DX p.g.a. store problemer med lyving om verdien på pakker. - det kan sikkert noen andre bekrefte evt.

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, de pleier tilpasse pakkene slik ja. Jeg kunne jo evt også tatt kontakt med Dealextreme å høre hvordan de forholder seg til denne mer eller mindre absurde grensa vi har her i landet.

Det du nevner om DX og retur av pakker er helt korrekt. Det ser deimot ut til at det er ordnet nå iflg den artikkelen jeg linker til, så akkurat det er jeg ikke bekymret for.

Uansett er det godt å høre at det fungerer uten problemer hos Play.com. Noen andre som har erfaringer med å bestille flere pakker fra Dealextreme, og gjerne andre butikker i utlandet?

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar

Husk at det ikke er en selvfølge at to(eller flere) bestillinger fra en nettbutikk blir sendt i separate forsendelser. Det er ikke unormalt(og ofte en fordel, bortsett fra i 200kr-regelen) å sende alt som skal til en mottaker samlet.

Så skal du basere deg på separate pakker pr bestilling så bør du sørge for å være sikker på at DX faktisk gjør dette, og at du ikke får en overraskelse senere :)

Lenke til kommentar

Aha, takk for tipset @nomore. =)

Jeg tenkte jeg skulle ta kontakt med DX, men jeg finner faktisk ikke ut åssen jeg kommer i kontakt med dem gjennom deres nettsider. Litt snodig egentlig, men jeg får lete litt videre i kveld tenker jeg.

Om noen tenker at det er håpløst at jeg vil unngå å betale moms / toll på varene mine på denne måten som jeg nevner i tråden kan jeg skrive rett ut at det er fordi jeg er lei denne 200 kroners grensa. Denne har stått uberørt siden 1975, og jeg synes det er så grusomt sløvt at ikke noen har tatt tak i det enda. For å si det kort å greit, det gjør ikke meg noe å ha litt mer arbeid under bestillinga dersom jeg kan spare flere tusen kroner på det i lengden.

Lenke til kommentar

Jeg er irritert på den jeg også. Men samtidig så forstår jeg den. I dagen samfunn så hadde detaljehandelen gått på en real smell om den hadde blitt økt til 1000kr f.eks. Det er nemlig fint lite jeg hadde handlet lokalt om så var tilfellet. Ja det er teit, men jeg forstår begrunnelsen (vern av arbeidsplasser).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vill ikke anbefale dealextreme.com. Har bare hatt dårlige erfaringer, det norske tollvesenetet er overhodet ikke begeistret for dealextreme. Siden dealextreme ikke skriver rett innhold/ verdi på pakkene. Jeg måtte betale ekstra tollbehandling siden det stod feil info. Så betal heller litt ekstra hær i Norge for de varene du skal kjøpe. Det blir fort like dyrt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tollvesenet bruker egene valutakurser som de selv oppdaterer, hvis jeg ikke tar feil blir de oppdatert en gang i uka. Satsene kan bli funnet på www.tollvesenet.no. Om du bestiller med litt mellomrom skal de normalt gå som separate pakker.

Om det er mulighet for å sende det som gave så gjør det, da har du inntill 1000 kr å gå på før du må ut med tollgebyr

Lenke til kommentar

Det er faktisk det de baserer seg på for ay norske kunder skal bestille fra dem ;)

Det er det dummeste jeg har hørt...

Du, det er mye enklere å bruke 500 kr. på play.com når du vet at det ikke tilkommer 25% mva + tollbehandlingsgebyr ...

Play.com er ikke uvitende om den norske "200-kronersregelen".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt noe av det dummeste jeg har lest her. Play.com har selvfølgelig ikke gratis frakt... Det er jo ikke sånn at de betaler postgang for og være snille. Frakt er bare inkludert i prisen, sånn at det ikke er noe "ekstra utgift" iforhold til pris på varen. Og at du da i og med betaler frakt for hver enkelt vare så skulle det selvfølgelig bare mangle at det blir sendt hver for seg og...

Det skjønner du også, ikkesant? Fint :)

Lenke til kommentar

Fortsatt noe av det dummeste jeg har lest her. Play.com har selvfølgelig ikke gratis frakt... Det er jo ikke sånn at de betaler postgang for og være snille. Frakt er bare inkludert i prisen, sånn at det ikke er noe "ekstra utgift" iforhold til pris på varen. Og at du da i og med betaler frakt for hver enkelt vare så skulle det selvfølgelig bare mangle at det blir sendt hver for seg og...

Det skjønner du også, ikkesant? Fint :)

Sa jeg at de hadde gratis frakt? Nei. Jeg poengterte at de sender alle pakker individuellt for så ofte som mulig å komme under 200kr grensa. Og det er DET de baserer seg på for å selge til norske kunder.

Frakt på 3 varer individuellt eller frakt på 3 samlet + mva på alt og fortollingsbegyr?

Jeg vet hva jeg hadde valgt!

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er at du også betaler frakt på hver enkelt film. Hadde du bestilt 20 filmer og de hadde kommet i en forsendelse, så skulle du også betalt mindre pr film. (den endelige fraktprisen satt til side). De sender ikke i enkelt forsendelser for å være snille. Du betaler frakt pr film, og da blir også filmen sendt hver for seg. Om grensen inn til Norge hadde vært på 10 000,- så hadde de fortsatt kommet hver for seg.

Lenke til kommentar

Om grensen hadde vært annerledes, hadde folk handlet anderledes/andre steder.

De gjør det ikke for å være snille nei, men de gjør seg konkurransedyktige, frakt pr. vare eller ei. Når produktene som kjøpes blir billigere enn alternativene (som oftest å kjøpe lokalt) har det lite å si om man betaler frakt pr vare eller ei.

Du kan kanskje spare litt på å finne andre utenlandske webshops som er billigere p.g.a. de samler frakt, men da må du selv ta jobben med å kalkulere hva verdien blir på pakken, hva tollvesenet finner for gode å beregne kursen på den dagen pakken kommer til lageret deres og hva du evt. må betale i m.v.a. og fortollingsgebyr. Play eliminere hele den jobben for deg på varer som koster under 200kr.

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig lønner Play.com seg fordi de er mye billigere enn andre steder... Det er en litt annen diskusjon.

Men utsagnet ditt "Det er faktisk det de baserer seg på for at norske kunder skal bestille fra dem" henger ikke på greip. De som bor i England,Scottland, Tyskland osv. får også separate pakker. Så de har ikke tenkt "Stakkars normenn som bare har 200,- grense. Jaja, vi får sende det separat til de sånn at de handler her de og". Det var bare det jeg ville avkrefte. De blir som sagt sendt hver for seg uansett fordi du betaler frakt for hver av filmene.

Ha en ellers god kveld :)

Endret av Sinnapels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...