Gå til innhold

Hjelp til overklokking av Phenom II X6 1090T

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg en Phenom II X6 1090T prosessor og tenkte jeg skulle prøve meg litt på overklokking. Forøvrig maskinvare er:

Hovedkort: Asus Crosshair IV Formula

Kjøler: Corsair H50

Ram: Corsair Dominator GT (4x2GB) 1600 Mhz (7-7-7-20)

Skjermkort: 2xPower Color Radeon HD5850 PCS+ 1GB

Har alt dette i et Obsidian 800D kabinett som holder alt kjølig :)

Dette er det jeg lurer på:

1. Har prøvd meg på litt klokking og har kommet meg opp på 4 Ghz, men var ikke stabil under stresstest med OCCT Perestroika. Og jeg synes vCore var alt for høy. Sjekket i div program(HwMonitor, CPUID og AMD Overdrive). vCore lå på 1.42 idle og 1.5 på load. Prøvde å stille den slik at den hadde en stabil vVore.

På Extreme Tweaker taben i BIOS, så har jeg satt CPU load-line calibration og CPU/NB load-line calibration til AUTO. CPU Spread Spectrum og PCIE Spread Spectrum står på enablad.

Er dette lurt å ha på? Vet ikke hva de forskjellige der gjør?

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan få satt en Voltage som ikke varierer så mye i denne biosen. CPU & NB Voltage MOde står på OFFSET, CPU Offset Voltage og CPU/NB Offset Voltage står på AUTO. Er det der hvor det står AUTO at jeg skal skrive inn f.eks 1.4? Har prøvd dette, men som sagt den varierer veldig selv om dette er gjort.

Trenger råd fra noen som kan dette med den BIOSEN og CPUen. Har lyst til å få til en bra overklokk, men vil ikke risikere å ødelegge noen ved å tukle for mye med spenninger.:)

Hvilke temperaturer bør jeg passe på å ha på AMD cpuer? Dette er min første AMD prosessor og har hørt at de ikke har samme grenser som INTEL sine.

Setter pris på all hjelp og beklager lang post, men ville bare forklare grundig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru på CPU load-line calibration og CPU/NB load-line calibration.

Blås opp NBvolt og Ht volt(kjører selv 1,3 på begge, men om du klokker via multi og ikke klokker NBspeed og HT speed så trenger du ikke skru de så høyt).

Sann erfaringsmessig så trenger de fleste 1090 og 1055 et sted mellom 1.40 og 1.45vcore for og bli helt prime stabile på 4Ghz.

Skal du klokke minnet ditt så er det CPU/NB volt og dram volt som må oppgjusteres.

Cpuen skal tåle rundt 60-65 grader sies det, men ingen program som måler helt riktig, men bruker Asus Probe sin cpu temp som utgangspunkt da den er høyest for og være på den sikre siden.

Den offset greia er bare og skru av og få den til og vise normale verdier da det er mye lettere og forholde seg til.

kan også vær greit og nevne at noen av de Crosshair IV korta har dårlig kontakt over nb som igjen fører til høye tempraturer.

Vet ikke hva som er maks, men bør vel holde seg 70 grader utfra det jeg har lest.

Satser på det her hjelper noe og ellers så er "google your friend"!

Lenke til kommentar

Klokker via multi. Føler det er det som er tryggest. Hva vil du anbefale å sette NB volt og HT volt til da. Holder det med 1.1 eller 1.2?

Har sjekket den kontakten over NB og den er i orden så jeg har ikke så høye temp der. Er på jobb akkurat nå, men skal få testet dette når jeg kommer hjem.

Jeg vet at googel's your friend, men iblant kan det være vanskelig å finne frem der også.

har du peiling på deet med cpu og pcie spread spectrum? har ikke funnet ut hva disse gjør.

Lenke til kommentar

Tja... tryggest er det vel kanskje, men du får en kjappere pc ved og overklokke via fsb og samtidig øke HT og NB speed(får raskere komuniksjon mellom komponentene dine).

cpu og pcie spread spectrum har jeg ikke satt meg så mye inni, men skal du klokke langt så må de skrues av. på 4ghz så kan det bare vær default. Har noe med elketromagnetisk forstyrrelse å gjør.

EDIT:

Ang volten så er det ingen fasit på hva som virker på ditt system så du må bare prøve og øke til du får det stabilt.

Spread-spectrum clock generation (SSCG) is used in the design of synchronous digital systems, especially those containing microprocessors, to reduce the spectral density of the electromagnetic interference (EMI) that these systems generate.

A synchronous digital system is one that is driven by a clock signal and because of its periodic nature, has an unavoidably narrow frequency spectrum. In fact, a perfect clock signal would have all its energy concentrated at a single frequency and its harmonics, and would therefore radiate energy with an infinite spectral density.

Practical synchronous digital systems radiate electromagnetic energy on a number of narrow bands spread on the clock frequency and its harmonics, resulting in a frequency spectrum that, at certain frequencies, can exceed the regulatory limits for electromagnetic interference (e.g. those of the FCC in the United States, JEITA in Japan and the IEC in Europe).

To avoid this problem, which is of great commercial importance to manufacturers, spread-spectrum clocking is used. This consists of using one of the methods described in the telecommunications section in order to reduce the peak radiated energy.

The technique therefore reshapes the system's electromagnetic emissions to comply with the electromagnetic compatibility (EMC) regulations. It is a popular technique because it can be used to gain regulatory approval with only a simple modification to the equipment.

Many personal computers have a BIOS setting to turn spread-spectrum clocking on or off. See external links on the bottom of this article.

It is important to note that this method does not reduce the peak electrical or magnetic field strength emitted by the system, nor the total energy, and therefore does not make the system any less likely to interfere with sensitive equipment such as TV and radio receivers.

It works because the EMI receivers used by EMC testing laboratories divide the electromagnetic spectrum into frequency bands approximately 120 kHz wide. If the system under test were to radiate all of its energy at one frequency, then this energy would fall into a single frequency band of the receiver, which would register a large peak at that frequency.

Spread-spectrum clocking distributes the energy so that it falls into a large number of the receiver's frequency bands, without putting enough energy into any one band to exceed the statutory limits.

Even more problematic, the existence of spread spectrum clock generation in PCs may substantially increase the radiated EMI. For this reason, the FCC certification testing is done with the spread spectrum function enabled, but the preferred BIOS settings for actual use typically turn off the spread spectrum feature. Thus, the PC may emit up to 20 dB higher EMI than permitted by the FCC Part 15 rules.

This loophole exists because the BIOS writers include the ability to disable spread spectrum clock generation as a user setting, thereby defeating the object of the EMI regulations.

Wikipedia.

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Klokker via multi. Føler det er det som er tryggest. Hva vil du anbefale å sette NB volt og HT volt til da. Holder det med 1.1 eller 1.2?

...

For det første, aldri bruk auto på noe som helst, spesiellt ikke på volt. Når det kommer til NB volt og HT volt så er det akkurat som alle andre volts, du setter dem til det laveste som er stabilt!

Lenke til kommentar

Ja ok. Takker for alle svar. Har fått klokket til 4 GHz stabilt nå. Måtte ha 1.2 på NB og HT volt og 1,45 på vCore for at det skulle holde seg stabilt.

Det er mye å lære når man skal drive med overklokking, men det er ganske så morsomt når du ser resultater. :D

Kommer nok ikke til å klokke den noe mer nå i første omgang. Da burde jeg nok investere i ett high end vannkjølingssett for å holde den kjølig. Men er fornøyd med ytelsen til H50 kjøleren til nå.

Endret av hyped
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...