Gå til innhold

Hvilke teleobjektiv skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på et godt teleobjektiv til mitt canon 50d. Har sett på følgende alternativ:

1. Canon 70-200 f4 (uten bildestabilisator)

2. Canon 70-200 f4 (med bildestabilisator)

3. Sigma 70-200 f2,8

Jeg har i første omgang tenkt på første alternativ på grunn av veldig gode kritikker på optisk ytelse i forhold til pris. Dessuten har bildestabiliseringa til canon kanskje ikke fått de beste kritikker? Leser i testene at det greit kan brukes uten stativ, selvfølgelig opp til ei grense. Etter hvert planlegger jeg fullformat og da tenker jeg at bildene uansett tåler betydelig høyere iso uten at det går ut over bildekvaliteten. Har dere noen anbefalinger til meg?

Jeg ønsker å bruke telelinsa til naturfotografering generelt, deriblant landskap og nærbilder av planter og dyr. Portrett er også meget aktuelt med denne linsa for meg. Sportsfotografering er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du lest at det er dårlig IS på Canon 70-200? Den er knallbra!

Canon f/4 vs Sigma f/2.8 er det mange tråder om på forumet - byggekvalitet og kvalitetssikring er noe du får med Canon.

Vil anbefale alternativ 1 eller 2. Hvis du har bruk før et ekstra stopp med lysstyrke, uten å ville betale for Canons alternativ vil Sigma kunne være et godt valg.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å bruke telelinsa til naturfotografering generelt, deriblant landskap og nærbilder av planter og dyr. Portrett er også meget aktuelt med denne linsa for meg. Sportsfotografering er ikke aktuelt.

Jeg har brukt en Canon 70-200 f/4 L (uten IS) i noen år nå, bl.a. til natur, portretter og generelt mye forskjellig fotografering. Byggekvalitet og skarphet er, som det står skrevet utallige steder her, upåklagelig. Imidlertid er en av de største fordelene at objektivet er så lett, kompakt og letthåndterlig at det alltid er med i bagen.

Jeg har i grunnen ikke savnet verken det ene blendertrinnet eller den ekstra kiloen som 2.8'ene bidrar med. ;)

- Mellomulv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...