Gå til innhold

Fullføring, og forbedring av karakterer/vitnemål.

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var desverre meget umotivert på slutten av vgs grunnet at jeg ikke hadde noen idè om hva jeg ville søke videre, noe jeg jeg angrer nå veldig på nå som jeg har blitt mer moden. Men gjort er gjort.

Jeg er 90 model og blir 21 i februar. Jeg tok et friår med jobb og backpacking og da ingen lesing eller privatistlesing. Jeg kom ut av vgs med et snitt på 3.3 i de fullførte fagene , men strøk i fy2 og R1 som vg3 fag. Hvis jeg tar disse fagene (eller andre fag med samme timeantall eller tilsvarende dekkende fag) vil jeg da komme i primærkvote?

Men vil dette hjelpe meg i det hele tatt. Jeg har nå hatt over et år på å tenke på hva jeg vil, og har fortsatt ikke bestemt meg, og vet dette ikke er uvanlig. Men etter mye grubling kunne jeg nå tenkt meg noe innenfor ingeniør, økonomi eller psykologi. Disse har da selvfølgelig mye høyere poenggrenser enn hva jeg kan skaffe selv med gode karakterer i de to gjenstående fagene.

Hvis jeg da prøver å forbedre samtlige fag (som da vil si intensiv lese over 15 fag over 1 år å få HØYE karakterer på egenhånd, som vil bli veldig hardt.) vil jeg da gå over i ordinær kvote?

Det vil jo da også si at poenggrensene til samtlige linjer vil stige med f.eks 4.5 til 5.5 som da blir nesten umulig.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? (ikke nevn rådgiver, for dette skal jeg gå til så fort som mulig)

Mvh Aleks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved forbedring av karakter vil du være i ordinærkvote, det samme gjelder eventuelle stp du tar på andre uni/høyskoler, + alderspoeng.

Primærvitnemål blir kun utstedt en gang, med unntak av ev endringer som følge av forbedring av karakter etter klage.

Se mer her: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/kvotar/forstegongsvitnemal-kvote/index.html

Dog kan det være litt usikkerhet da du mest sannsynlig IKKE har fått vitnemålet da du faktisk ikke har stått alle fagene?

Den letteste måten du eventuelt kan skaffe deg mest poeng er å ta et år i militæret, folkehøyskole eller finne deg restetorgplass tilsvarende 60 stp. Da vil du faktisk få 6 poeng ekstra (4 alderspoeng, + 2 ekstra poeng. Klarer du å stå på kan du helt sikkert klare å skaffe deg 90 stp på et år og dermed 7 poeng ekstra.

Ønsker du å ta økonomi kan jeg anbefale Handelshøyskolen BI, som samtidig ikke har altfor høye inntaktskrav på sine studier.

Lykke til!

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

hmm, var det jeg fryktet. Så da blir det jo nesten umulig å komme inn på en ingeniørlinje på NTNU f.eks, med tanke på at poenggrensene stiger såpass mye etter forbedring av karakterer som fører meg inn i ordinærkvote. Skulle ønske det var en bedre måte enn å jobbe 2-3 år med kun forbedring av fag fra vgs. Skulle gått ann å få en sjangse til å gå vg3 om igjen å sløyfe de gamle karakterene og fortsatt være på primær så langt man venter i maks 1-2 år.

Veldig irriterende at jeg har ødelagt så mye med å være umotivert i et år.

Lenke til kommentar

Men f.eks å flytte til trondheim og ta et årstudie i f.eks informatikk, vil det være lurt? (etter jeg har fullført manglende fag.) Har ikke veldig lyst til å bruke 1 år på militæret og folkehøgskole blir fort veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Den letteste måten du eventuelt kan skaffe deg mest poeng er å ta et år i militæret, folkehøyskole eller finne deg restetorgplass tilsvarende 60 stp. Da vil du faktisk få 6 poeng ekstra (4 alderspoeng, + 2 ekstra poeng. Klarer du å stå på kan du helt sikkert klare å skaffe deg 90 stp på et år og dermed 7 poeng ekstra.

Det hjelper ikke om du har over 60 studiepoeng, du får ikke uttelling for mer enn disse uansett. Maks 2 tilleggspoeng for utdanning.

Lenke til kommentar

Men f.eks å flytte til trondheim og ta et årstudie i f.eks informatikk, vil det være lurt? (etter jeg har fullført manglende fag.) Har ikke veldig lyst til å bruke 1 år på militæret og folkehøgskole blir fort veldig dyrt.

Det lureste hadde vært å meldt deg opp i et studie du kunne tenke deg å ta, samtidig som du tok opp fag som privatist. Da genererer du både alders- og utdanningspoeng mens snittet ditt øker. Informatikk er dog et ganske matterelatert studie, og dersom du strøk i R1 kan det være du synes dette er tøft å ta i tillegg til alle privatistfagene. Dersom du tar det etter du har økt snittet ditt, kan du vel heller bare søke deg inn på det studiet du ønsker? Anbefaler deg en titt på restetorget kanskje, evnt få 60 studiepoeng via en privatskole i løpet av skoleåret 2010/2011.

Lenke til kommentar

Det lureste hadde vært å meldt deg opp i et studie du kunne tenke deg å ta, samtidig som du tok opp fag som privatist. Da genererer du både alders- og utdanningspoeng mens snittet ditt øker. Informatikk er dog et ganske matterelatert studie, og dersom du strøk i R1 kan det være du synes dette er tøft å ta i tillegg til alle privatistfagene. Dersom du tar det etter du har økt snittet ditt, kan du vel heller bare søke deg inn på det studiet du ønsker? Anbefaler deg en titt på restetorget kanskje, evnt få 60 studiepoeng via en privatskole i løpet av skoleåret 2010/2011.

Men problemet er jo at jeg ikke har de 2 gjenværende fagene for fullført vitnemål, så selv om jeg hadde tatt et fag på restetorget så har jeg fortsatt ikke "GENS" før jeg har de to. Er det mulig og søke meg inn på restetorget å komme inn på en linje med en ordning at jeg består de 2 fagene som privatist mens skoleåret pågår? Lar dette seg gjøre på noen slags måte?

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke om du har over 60 studiepoeng, du får ikke uttelling for mer enn disse uansett. Maks 2 tilleggspoeng for utdanning.

Selvfølgelig! Beklager :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig! Beklager :)

Jeg tror han tilgir deg :D

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Ok så maks tilleggspoeng man kan få er som følger:

- Skolepoeng(snittet av fagene)

- Realfagspoeng max 4 poeng

60 stp = 2 søkepoeng. Og da kan man maks få 2 poeng.

- Militær (2poeng), folkehøgskole(2poeng) eller årstudium eller studiumer eller kurs.

- Alderspoeng 2 poeng hvert år fra fylte 20 til 23 år. max 8.

SÅ max totalt poeng man kan få blir da, si man har 4.0 i snitt.

40 + (alders)8 + (real)4 + 2(mil/folk/årstudium) = 54 søkepoeng. Totalt mulig ekstra poeng er da 14 poeng.

Stemmer dette?

Spm 2. kan jeg ta en haug med ekstra realfagsfag som privatist og bare stå på de å sanke realfagspoeng fram til 4poengsgrensa uten at dette kommer på snittet mitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...