Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er det som gjør sminke attraktivt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med vi snakker om moderat sminke og ikke disse barbie dukkene.

Sminke kan jo fremheve kinnben osv som gir god symmetri, og det er egentlig symmetri som gjør deg "pen" eller "ikke fullt så pen" i andres øyne. Mennesker ser automatisk etter god symmetri enten det er ansikt eller kropp.

Endret av YojimboVII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med vi snakker om moderat sminke og ikke disse barbie dukkene.

Sminke kan jo fremheve kinnben osv som gir god symmetri, og det er egentlig symmetri som gjør deg "pen" eller "ikke fullt så pen" i andres øyne. Mennesker ser automatisk etter god symmetri enten det er ansikt eller kropp.

Dette stemmer.

Det er også derfor overvektige mennesker ikke er like attraktive som slankere mennesker, rett og slett pga symmetrien i ansiktet blir påvirket (og selvfølgelig kroppen) av fettet.

Lenke til kommentar

Når jeg ser kvinner med foundation tenker jeg; Under det unaturlige tjukke laget med kremete dritt, befinner det seg en fjortenåring med kvisete og fæl hud.

Og skal jeg være helt ærlig; Rufsete hår og kviser er noe jeg tenner mer på enn pent rett hår og sminke som får min litauiske medarbeider til å se ut som en fireåring UTEN sminke, og hun bruker sminke, mye.

Lenke til kommentar

Dette stemmer.

Det er også derfor overvektige mennesker ikke er like attraktive som slankere mennesker, rett og slett pga symmetrien i ansiktet blir påvirket (og selvfølgelig kroppen) av fettet.

Nja, dette er faktisk mer en kultursak enn noe annet , for eksempel for et par hundre år siden ble vi langt mer tiltrukket av fete / overvektige kvinner nettop fordi dette var et tegn på velstand og fruktbarhet.

Spesielt i noen områder i afrika er overvekt en veldig ettertraktet egenskap.

Når det gjelder sminke så fremhever den som sagt friskhetstegn, noe som sannsynligvis får noe i vår programmering til å "klikke" :

Røde lepper.

Røde kinn.

Fremhevede øyner.

Foundation som skjuler visse ujevnheter og evt rynker.

Sminke kan gjøre mye rart ;)

Lenke til kommentar

Har man anstrengt seg, vært i frisk luft eller hatt seg er resultatet ofte røde kinn. En dame som nettopp har hatt seg, er opphisset, eller sunn bør fremstå attraktiv, og der har rouge sin opprinnelse.

Ungdommelighet har alltid vært ettertraktet: foundation og pudder gir en glatt, fin hud, og man ser yngre og friskere ut, i teorien (brunkrem har ikke samme funksjon, sjortisjenter der ute).

Det eksotiske er alltid tiltrekkende, derfor faller brun hun i smak hos nordiske menn (ikke egentlig, de fleste kulturer liker egentlig kvinner med lys hud, men moteverdenene tror noe annet), derfor har solpudder, brunkrem og selvbruningskremer blitt populære.

Røde lepper tyder på blodtilstrømning, slik som etter opphissende aktiviteter, derfor er leppestift i bruk.

Øynene er noe av det første vi ser hos et menneske vi møter, og tette vipper og mørke bryn rammer inn øynene; vips, maskara og linere.

Bladibladibla, vi lengter etter det perfekte, hele tiden, og kvinner er nok litt for flinke til å dømme hverandre, mer enn menn dømmer dem.

Flere typer sminke er oppfunnet for å fremheve feminine, naturlig tiltrekkende trekk, det jeg ikke skjønner er lilla sminke (blåveis? Sexy much?), gule øyenskygger, lipgloss (hei, jeg ser ut som om jeg sikler!) og neglelakk. Det kan ikke finnes en naturlig forklaring på hvorfor fargede negler skal fremstå tiltrekkende, det burde jo vært et tegn på sykdom.

Lenke til kommentar

Dette stemmer.

Nja, dette er faktisk mer en kultursak enn noe annet , for eksempel for et par hundre år siden ble vi langt mer tiltrukket av fete / overvektige kvinner nettop fordi dette var et tegn på velstand og fruktbarhet.

Spesielt i noen områder i afrika er overvekt en veldig ettertraktet egenskap.

Stemmer det. Men det er uansett ikke å fornekte at symmetri er attraktivt, og lav fettprosent skaper større symmetri.

Lenke til kommentar

Bare en liten formuleringssak.. Vi synes da ikke sminken i seg selv er attraktiv, men personen bak sminken, (kanskje) pga sminken. Sminke har potensiale til å fremstille folk som penere enn de er uten sminke, og derfor velger de å bruke sminke. Akkurat hva med deres nye ansikt som er tiltrekkende for oss andre vet jeg ikke, men mye har vel blitt foreslått i tråden, som røde lepper/kinn, større øyne, skjule kviser etc.

Tror også Marir har veldig rett. Sminke kan gi økt selvtillit som igjen kan gi økt utstråling osv. Slikt er jo kanskje langt viktigere enn utseende i seg selv. Men det er en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar

Jeg misliker at jenter bruker sminke til vanlig.

Begge venninnene mine bruker liten og ingen sminke.

Jente nummer 1, bruker ingenting. Ho retter håret da. Og bruker neglelakk noen få ganger

Jente nummer 2 bruker kun mascara(?) og neglelakk noenganger.

Det var faen meg en sjokk å se dem på juleballet

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...