Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Årner seg muligens nå.

 

Men si meg, hvorfor bruker ikke mobile vektere hunder? Må da være en trygghet det?

 

Edit: etter litt googling og slik ser jeg de har det i de større byene. Her hvor jeg bor har jeg aldri sett noe slikt, eller opplevd det på min utplasseringsperiode.

 

 

Hei.

Jeg jobber hos Nokas Security.

 

Angående uniform:

Du får det du trenger. Genser,Jakke,bukse og skjorte.

Akkurat nå holder vi på å endre uniform så den kommer til å bestå av en jakke,skjorte/m slips og bukse.

Du kommer til å få utdelt sko og belte i tillegg.

 

Hundetjeneste:

Mobilvekter har lov til å bruke hund men for å kunne bruke de i tjenesten må den være godkjent og trent til denne typen tjeneste og båndet må være kort slik at Vekter har full kontroll over hunden.

 

 

 

Mvh Doctor M.

Endret av Doctor Mowinckel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat fått den nye uniformen i hus. Genser + bukse.

 

Samboeren synes det ser ut som en vaktmesteruniform, jeg heller mer mot treningstøy eller grilldress. Den ser ikke ut! Stoffet på genseren er også håpløst. Syntetisk og litt gjennomsiktig, føles billig ut.

Fargen er mørk og det er ett grått parti med Nokas-logo på det ene buksebenet. På genseren er det en stripe i samme farge som går på oversiden av håndleddet, over nakken og over til det andre håndleddet igjen. Nokas-logo inni partiet.

Uniformen er skikkelig sjuskete og uprofesjonell, den som har designet denne må ha vært blind.

 

 

EDIT: Han jobber på alarmstasjonen, aner ikke hva ute-vektere vil få.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Syns den nye uniformen til NOKAS ser veldig bra ut jeg, spesielt alarm-montørene har fått tøffe bukser og uniform generelt. Den er jo veldig moderne og ser litt mer serviceinnstilt og sivil ut.

 

Har dessverre kun sett utevekternes uniformer, mulig at de som sitter på sentraler har en litt annerledes en.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Jeg synes at den nye uniformen ser bedre ut. Selvfølgelig mangler den litt autoritet men det får nok bare være. Den kunne ha vært værre(Signal grønn jakke med rosa bukser hadde vell tatt seg ut?).

 

Jeg har da hørt at refleksene skal være inne i stoffet ved anklene på buksene. Jeg kommer da til å savne refleks stripen som ga litt automatisk autoritet.

Lenke til kommentar

Ja.

 

Ansatte i utested som har eget vakthold, og som har søkt om videreføring av dette, trenger kun ordensvakter med godkjent ordensvaktkurs for aktuelt politidistrikt, fram til 1. april 2012.

 

Ansatte i vaktselskap som leies ut som ordensvakter til utesteder må allerede ha vekterkurs del 1, 2 og 3 + ordensvaktkurs.

 

Fra 1. april 2012 utgår eget vakthold fullstendig, og det vil kreves at vakthold gjøres igjennom et offentlig godkjent vaktselskap, av vektere.

 

Relevante lovtekster og forskrifter:

LOV 2001-01-05 nr 01: Lov om vaktvirksomhet (vaktvirksomhetsloven)

http://lovdata.no/all/hl-20010105-001.html

LOV 2009-06-19 nr 85: Lov om endringer i lov om vaktvirksomhet

http://lovdata.no/all/hl-20090619-085.html

FOR 2011-03-28 nr 337: Forskrift om vaktvirksomhet (vaktvirksomhetsforskriften)

http://lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110328-0337.html

 

Å tolke seg fram til, og forstå hva endringene medfører er vanskelig. Vi gikk igjennom dette grundig i dag, som en del av vekterkurs del 3.

 

Et komplett vekterkurs + ordensvaktkurs kommer i dag på ca. 25 tusen. Det forventes at det blir enda dyrere når de nye oppleggene for opplæring er på plass.

 

Om du vil fortsette som dørvakt, så undersøk hva din arbeidsgiver har til planer fremover.

Lenke til kommentar

"SWAT-støvler" sier ikke så mye da. Merke?

 

Kan anbefale Adidas GSG 9.2. Utrolig gode og lette støvler, føles nesten som joggesko på beina.

 

Ellers liker jeg Forsvarets marsjstøvler, produsert av Alfa. Disse med noen gode innleggssåler og skikkelige raggsokker er konge, sommer som vinter. Må være skikkelig inngått da.

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar

Får du ikke utdelt på jobben?

 

SWAT tror jeg er et dårlig merke, skoene koster svært lite og det er helt ukjent for alle som ikke har vært innom provakt.no som jeg tror er den eneste som tar dette inn i hele Norge.

 

EDIT: Vi tenkte på helt forskjellige sko! Jeg tenkte merket: http://www.provakt.no/categories/Sko-og-St%C3%B8vler/St%C3%B8vler/

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Får du ikke utdelt på jobben?

 

SWAT tror jeg er et dårlig merke, skoene koster svært lite og det er helt ukjent for alle som ikke har vært innom provakt.no som jeg tror er den eneste som tar dette inn i hele Norge.

 

EDIT: Vi tenkte på helt forskjellige sko! Jeg tenkte merket: http://www.provakt.no/categories/Sko-og-St%C3%B8vler/St%C3%B8vler/

 

 

Dei skoene frå provakt eg tenkte på :)

Har du erfaring med glidelås på siden av støvlene?

Lenke til kommentar

Lykke til med autoritet i en eneste vekteruniform, Mowinckel. Du har ingen makt og basically ingen respekt. Akkurat sånn som oss andre. Det vekteruniformen til NOKAS har nå derimot, er mye mer service og litt mindre "sikkerhet". :)

 

For all del ikke misforstå meg. Jeg tenkte på at folk må forstå at vi er vektere og ikke vaskehjelpere.

 

Jeg har fått en del bemerkninger på jobb når jeg har vært og snakket med kundene våre om at vi ser mer ut som vaskehjelper og vaktmestere enn vektere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...