Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.arbeidsmandsforbundet.no/images/sider/Tariffavtaler/Vektere%202011.pdf

 

Er det dette som er tariffen? Så hvis jeg ut som lærling så får jeg 40% av 150,77kr timen? Altså ca 9000 kr utbetalt i måneden?

 

Gir natt bedre lønn? Hvordan er tillegget når man jobber natt? Må man ha et vist timeantall i måneden før man får tillegg? Eller kommer tillegget for natt fra dag 1?

Lenke til kommentar

http://www.arbeidsmandsforbundet.no/images/sider/Tariffavtaler/Vektere%202011.pdf

 

Er det dette som er tariffen? Så hvis jeg ut som lærling så får jeg 40% av 150,77kr timen? Altså ca 9000 kr utbetalt i måneden?

 

Gir natt bedre lønn? Hvordan er tillegget når man jobber natt? Må man ha et vist timeantall i måneden før man får tillegg? Eller kommer tillegget for natt fra dag 1?

 

Hei!

Du får såklart tillegg ifra første vakt, du får 50% av tilleggs satsende. Det vil si 25 kr / t for natt og 45 for helg, eller omvendt, husker ikke, så 50% av det. Det du ikke opparbeider i lærlingtid er ansiennitet, noe som i bunn og grunne er ganske dårlig :3

Lenke til kommentar

Aha da er det oppklart. Så da er det jo mulig å tjene litt penger som lærling også. Bor selfølgelig hjemme enda, så utgiftene er ikke de store!

 

Jobber jeg natt og ei uke på, og ei uke av så har jeg en jobb i fri uken, for en litt ekstra inntekt.

 

Jepp! Selv om fagbrevet bare gir den en sliten 5'er extra i timen, er iallefall min oppfattning at det veier ganske tungt hos dine medvektere mm.Kan hende det bare er lokalt, men sånn er det iallefall her, og det er jo ikke en dum ting :-) Lykke til!

Lenke til kommentar

Husk at det er fult mulig å ta fagbrev uten å gå to år med elendig lønn og kjede livet av seg i alle slags elendige jobber du er nødt til å "prøve" som lærling..

 

Andbefaler sterkt at du gjør noe annet til du er atten, og så eventuelt får deg jobb som vekter med full lønn..

 

De jeg har snakket med som har vært lærling i securitas har beskrevet det som 2 år med jobb der det aldri skjer noe som helst, og en jobb som ikke krever noe som helst.. med drittlønn, uten ansenitet og det du får igjen er skarve 5 kroner ekstra i timen..

 

Helt seriøst.. det er lite annet som vil utvikle deg mindre som person enn det en lærlingplass som vekter vil gjøre..

 

Gjør noe annet.. hva som helst.

Lenke til kommentar

Tullball, Lærling i vekterfaget var det veldig mye kjekt og lærerikt i bransjen å få med seg,lønnen er ikke topp som lærling, men hey, tenk slik : betalt utdanning.

Selvfølgelig var ikke alt like kjekt, men mye av tiden var bra! og uansett om ikke alt var like spennende så var det erfaring på hvordan den tjenesten fungerte. Fikk også jobbet en hel god del alene, hvor man kanskje lærer best av egen erfaring. Enkelte frivillig vakter var også betalt som helt vanlig vekter, så om var villig til jobbe litt ekstra og si ja til ting, så danket det plutselig noen ekstra tusen på lønnen.

Og personen oppforbi prater nok uten erfaring, da du nok garantert vil få nok utfordringer til å utvikle deg mer en nok.

 

OBS: Det finnes muligens kontrakter som gjør at du eks. havner på flyplass i 2 år, dette kan nok kanskje bli noe ensformig, men de jeg var lærling i sammen med var nesten alle på mange ulike tjenester i løp av lærlingtiden sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og personen oppforbi prater nok uten erfaring, da du nok garantert vil få nok utfordringer til å utvikle deg mer en nok.

 

 

Har jobbet deltid og litt heltid her og der som vekter.. alt ifra asylmottak og pasientvakt til høyskoler og offentlige bygg i oslo og bergen.. Tidenes kjedeligste jobb, hvor man ikke utvikler seg stort i det hele tatt (med få unntak såklart)

 

Men såklart, smaken er som baken.. det er bedre enn å stå i kassa på rimi.

 

Og at jeg kjedet livet av meg betyr jo ikke at det gjelder alle.. Men til folk som ikke helt har peiling og syns det høres kult ut å bli lærling som vekter, så kan eg ikkje få advart nok..

Lenke til kommentar

Jeg har vært lærling i Forsvaret, men mener selv at lærling i privat vaktselskap vil være bortkastet tid og fortjeneste med tanke på det man får igjen for de to årene per dags dato.

 

Det første året mitt som lærling i Forsvaret var ordinær førstegangstjeneste, noe som jeg måtte ha gått uansett. Jeg hadde rundt 13000 kr brutto mitt siste år som lærling, men da fikk jeg bo gratis på befalsmesse, samtidig som jeg fikk spise gratis i kantinemessa. I tillegg til dette hadde jeg gratis tannlege, fikk sponset førerkort og lederstilling. Ettersom det var offentlig stilling sparte de heller ikke på natt- og helgetilleggene eller overtidsbetaling. Som lærling i privat vaktselskap får du bare 50% av tilleggene. Det spares på absolutt alt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er uniformene til hvert selskap? Noen som har bilder av Nokas, securitas og G4S for eksempel?

 

Består uniformen i hovedsak av en svat bukse med refleks på, og en skjorte med slips?

 

Hva med jakker, navy gensere og andre klær? Får man utdelt det også?

 

Det er ulike uniformer til ulike tjenestegrener, men refleksbukse (nokas = blå, securitas = grå, g4s = blå) og skjorte (nokas = lyseblå/hvit, securitas = grå, g4s = hvit) + slips er nokså vanlig. Ellers får man tildelt nato/V-genser etter hvilket behov man skulle ha. Mer serviceorienterte grener vil som oftest ha penere klær, dressbukse begynner å bli vanlig på senter o.l. Bilder finner du på google :-).

Lenke til kommentar

Og personen oppforbi prater nok uten erfaring, da du nok garantert vil få nok utfordringer til å utvikle deg mer en nok.

 

 

Har jobbet deltid og litt heltid her og der som vekter.. alt ifra asylmottak og pasientvakt til høyskoler og offentlige bygg i oslo og bergen.. Tidenes kjedeligste jobb, hvor man ikke utvikler seg stort i det hele tatt (med få unntak såklart)

 

Men såklart, smaken er som baken.. det er bedre enn å stå i kassa på rimi.

 

Og at jeg kjedet livet av meg betyr jo ikke at det gjelder alle.. Men til folk som ikke helt har peiling og syns det høres kult ut å bli lærling som vekter, så kan eg ikkje få advart nok..

Jeg mener man utvikler seg mye som person ved å jobbe som vekter, men er enig i håpløsheten bundet rundt lærlingtid. Jobb heller 5(?) år med full lønn og ta en prøve.

 

Jeg har hørt om flere vektere her i Oslo som har type julebordoppdrag som "dørvakter".

Det er vel typisk hoteller som ofte bruker en vekter til slikt, det er tross alt den eneste sesongen man trenger tilstedeværelse/vakthold stort sett hele tiden. De samme hotellene bruker sikkert de respektive selskapene i form av mobiltjeneste til vanlig.

Endret av fjell0ter
Lenke til kommentar

I nokas nå så har vi blå bukse med refleks, Vekterstøvler, kontornato(blå), arbeidsnato(blå), skjorte i lys blå, mørkt blått slips, jakke med reflekser og merker i samme blåfarge som buksa, svart lue, svarte skinnhansker. Men nå skal vi bytte uniform til noe sånt grått heslig opplegg, får se hvordan det blir... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...