Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.

Anbefalte innlegg

Man skal kunne stole på folk som håndhever lover og sikkerhet. Jeg opplyste bare om at man skal være oppmerksom på vektere fordi de har samme rang som en butikktyv eller har potensialet til det.

Kan ikke du slutte å være et troll? Du har spredd eder og galle i denne tråden siden august i fjor, Så en vekter i USA ble tatt for tyveri på en flyplass. Det betyr ikke at alle vektere automatisk stjeler, eller at de har samme "rang" som en butikktyv. Samfunnet i dag ville knekt sammen uten vektere. De jobber med verditransport, sikkerhet på flyplasser, og en god del andre oppgaver som er nødvendige for at vi som samfunn skal gå rundt. Dette gjør de for luselønn og yrket blir sett på som et lavstatusyrke. At det finnes uærlige vektere er det ingen tvil om, men du finner også leger som jukser med forskningsresultater, byråkrater som tar imot bestikkelser og håndtverkere som jobber svart. Du finner uærlige mennesker i alle klasser i samfunnet i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest om flere situasjoner i Norge hvor politiansatte har gjort langt verre ting, og du gidder å ta opp at en flyplassvekter på andre siden av jordkloden har gjort en ugjerning?

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article497639.ece - Neeeei, politiet i Norge er katastorfalt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=501073 - Sivilt ansatte i politiet lekte politi. Er det ikke vektere som er lekepoliti? :p

Ja, du ser sikkert poenget mitt.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Du leker Don Quijote, du slåss mot vindmøller! Det er jo ingen som påstår at vektere er helgener. På samme måte som at noen politifolk er korrupte eller på annen måte bryter loven de skal håndheve, forretningsadvokater driver med innsidehandel og førskolelærere er pedofile, vil det selvfølgelig finnes vektere som stjeler fra de butikkene hvor de skal forhindre tyveri. Og så? Vi er mennesker alle sammen, og vi gjør feil, det finnes sorte får i enhver flokk, og det er det jo ingen som benekter!

Så, hvorfor er det så viktig å påpeke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det jeg prøver å påpeke nå er å henvise at tyveri problemet er ikke bare forårsaket av tyver, men også vektere. Det finnes masse små-tyver, og noen vekter-tyver. Små-tyvene forårsaker små skader, men alle tilsammen gjør at det blir store skader i lengden. Mens en vekter gjør kjempeskader når han holder på.

Den ene vekteren som stjal mobiltelefoner for 1,3 millioner kroner, kan sikkert dekke opp for over 500 små-tyver som stjeler sjokolader. Så hvis vi ser så går det faktisk opp, problemet er dermed gjensidig, det er forårsaket av begge sider.

Lenke til kommentar

Hvitsnippkriminelle "stjeler" for maange millioner i året. Med de er vel så pent kledd at du ikke bryr deg?

Vekterkriminalitet i en sånn skala blir alltid oppdaga, det gjør ikke de som tar sjokolader. Derfor er det mer svinn generelt på sånne typer naskerier.

Vi har også sagt at det finns kriminelle i alle samfunnssjikter. Så hvorfor fortsetter du i det uendelige? Det eneste du oppnår er at hele forumet får inn me teskje at du har hatt en dårlig opplevelse med en vekter, noe som i de fleste tilfeller er din egen skyld.

Jeg rapporterer deg fordi jeg er lei av maset ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Greit, da setter vi inn høygiret;

1,300,000kr for alle de mobilene

1,300,000kr : 10kr (verdien til en sjokolade) = hele 130,000 butikk tyver som kan stjele 1 stk sjokolade hver i hele Norge.

Bare EN vekter forårsaket skader som tilsvarer skadeverk som er forårsaket av 130,000 forskjellige butikktyver. Han ene vekteren tilsvarer 130,000 butikktyver noe som er 3% av Norges befolkning. Dette er høye tall, så må vi ikke glemme alle de mørketallene noe som får prosenten til å øke igjen.

Jeg har lisens til bringe sannheten til debatt.

Vektere er hyklerske de stjeler like mye som en simpel butikktyv. Nei jeg har aldri hatt problemer med vektere.

Det er viktig å holde saken konkret.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Men hvorfor sammenligner du i det hele tatt? Vektere arresterer jo ikke butikktyver, de bare skriver den generelle delen av anmeldelsen for kunden fordi vektere har bedre kunnskaper om hvordan man fyller ut en anmeldelse. Det er kiosken som anmelder, ikke vaktselskapet.

Siden du er så jævla interessert er det rart du ikke fikk med deg interessante tall som blir offentliggjort hver jul, der avisene skriver hvor mye vi (alle i samfunnet) stjeler i juletida. Jeg er nesten bombesikker på at vektere står for <0,1% av det svinnet. Her snakker vi milliardbeløp.

Videre vil jeg påpeke at ettersom det ble en sak av dine 1,3millioner telefonpenger ble vekteren tatt. Da er pengene kommet til rette igjen. Sjokoladenaskerier blir aldri etterforsket, dermed er 130.000 sjokoladekroner borte i dragsuget.

Vil dessuten ikke en lur person bli vekter for å stjele? KOntra å stjele bukser på carlings for 799kr stk med sjangse for å bli tatt hver gang? Kontroversielt men sant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Wow Tricell, jeg trodde du hadde sluttet med vekterhat propagandaen din jeg.

Hvorfor mener du at vektere er lavrangs? Jeg er bare nysgjerrig.

(ikke vekter selv).

Jeg skal stoppe nå, jeg fikk frem poenget og slo hull på det "coveret" som eksisterte. Altså for å få bukt med tyveri problemet så må begge sider renses (tyver og vektere) for at problemet skal forsvinne.

Men det er en detalj vi må diskutere litt nærmere.

Hvor i all verden kan du finne i mine innlegg at jeg har uttrykt at jeg hater vektere og beskriver dem som et lav status yrke? kom gjerne med flere konkrete eksempler fra 2011.

Edit: kontroll id 572.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvorfor akkurat kun 2011?

Mener å huske du skrev noe sånt i 2010 nemlig.

Denne diskusjonen har et helt annet tema og anledning. Den diskusjonen tilbake til sommeren ifjor er ferdig diskutert, og den har aldeles ingen forbindelse med nåværende diskusjon. det blir bare usaklig å rote frem fragmenter fra gamle utdaterte diskusjoner, for å så bruke de igjen i en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så du tror ikke ditt ståsted til vekter som yrke ikke har noen påvirkning på hvordan du legger frem dine påstander og argumenter?

Nei, først diskuterte jeg objektivt, jeg kom bare med generelle påstander som ikke var konkrete. men så gikk jeg ned i dybden å begynte å bli konkret, involverte mørketall osv, dette kan tolkes som subjektiv diskusjon, men det er ikke det. Men jeg kan ikke se at noen eksempler er blitt tilgjengelige, kan du overføre de nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg synes disse vekterne er sykt tragiske og er forbannede lavmål som ikke er intelligente nok til å komme inn på politiskolen.

Sa ikke du dette i fjor sommer? Tror ikke du dette kan påvirke ditt objektive syn på vektere, når du mener de er lavmål og uintelligente?

Det der er jo fra fjor sommer noe som er 3 kvartaler siden i en helt annen diskusjon som fikk et resultat. Man kan faktisk forandre seg på denne lange tidsperioden. Dette var bare usaklig at du bringer frem slike innlegg som har overhodet ingen forbindelse med nåværende diskusjon.

Denne tråden er en arena for vekteryrket hvor all slags diskusjoner om vekteryrket kan finne sted. Du har mislykket, du forsøkte deg på falske beskyldninger som du backer opp med innlegg fra en helt annen diskusjon fra en helt annen tid.

Edit: jeg kommer ikke til å diskutere denne svada diskusjonen mer, det blir OT på et høyt nivå. Alternativt kan du få opprette din tråd, da skal vi gjerne møtes i holmgang der.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Greit, da setter vi inn høygiret;

1,300,000kr for alle de mobilene

1,300,000kr : 10kr (verdien til en sjokolade) = hele 130,000 butikk tyver som kan stjele 1 stk sjokolade hver i hele Norge.

Bare EN vekter forårsaket skader som tilsvarer skadeverk som er forårsaket av 130,000 forskjellige butikktyver. Han ene vekteren tilsvarer 130,000 butikktyver noe som er 3% av Norges befolkning. Dette er høye tall, så må vi ikke glemme alle de mørketallene noe som får prosenten til å øke igjen.

Jeg har lisens til bringe sannheten til debatt.

Vektere er hyklerske de stjeler like mye som en simpel butikktyv. Nei jeg har aldri hatt problemer med vektere.

Det er viktig å holde saken konkret.

Elendig matematikk. Hvem stjeler en sjokolade til 10 kr? Hvilken sjokolade kan kjøpes for 10 kroner? Hvilke butikker selger sjokolade til 10 kr?

En vekter i USA begår kriminelle handlinger til en verdi av 1,3 mill = 130'000 potensielle enkeltstående sjokoladetyverier i Norge?

Tror du 130'000 butikktyverier kommer i nærheten av en pris på 1,3 mill?

Du har lisens til å ta et eksempel fra USA og late som det samme skulle gjelde Norge, og lage tulletall.

Du har ødelagt denne saken med de latterlige eksemplene dine, og regnestykket ditt er totalt verdiøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...