xWeeNx Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hehe, utplassering hos NOKAS. Var ute en natt med deg i fjor også ;p Lenke til kommentar
xaco Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Ikke for å virke rasistisk, men å treffe på "nye landsmenn" mens jeg er på rykk er noe av det verste jeg vet... De fleste vil ikke vise ID, de kan ikke norsk eller engelsk, og da står jeg der og blir bare mer og mer fortvilet. Du får heller bruke ordene "passport" og "police". De to ordene skjønner alle uansett hvilket språk de snakker. Det hjelper også å se de rett øynene, se litt sint ut og snakke skarpt. Hadde en episode for mange år siden under en inspeksjon hos et advokatfirma i Oslo. Midt på natta snubler jeg på ung jypling av en advokat som nektet bevisst å vise legitimasjon. Dette hadde jeg ikke hjemmel til påsto han. Jeg gidder ikke krangle med sånne folk så jeg ringte politiet og kundens kontaktperson. Politiet ankommer og får legitimasjon som de igjen gir til meg. Advokaten får kjeft av politiet, dette hadde de ikke tid til! Samtidig får advokaten en overhøvling av dimensjoner fra kontaktpersonen med beskjed at heretter har vekterne kundens tillatelse til fysisk å kaste ut obsternasige advokater med makt, om de ikke klarer å oppføre seg. Neste gang jeg traff på advokaten lå bankkortet klart på skrivebordet, men han ville ikke snakke med meg eller se på meg. Ganske morsomt egentlig. Advokaten har jo rett i det han sier, men det finnes jo grenser til å overdrive. Man trenger ikke å lage en sak ut av noe så enkelt som å vise et bankkort til en vekter hvis du sitter lenge på jobb. Endret 9. januar 2011 av xaco Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hehe, utplassering hos NOKAS. Var ute en natt med deg i fjor også ;p hmm, har vært så mange oppigjennom de siste åra så det er mulig Lenke til kommentar
Margul Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Ikke for å virke rasistisk, men å treffe på "nye landsmenn" mens jeg er på rykk er noe av det verste jeg vet... De fleste vil ikke vise ID, de kan ikke norsk eller engelsk, og da står jeg der og blir bare mer og mer fortvilet. Du får heller bruke ordene "passport" og "police". De to ordene skjønner alle uansett hvilket språk de snakker. Det hjelper også å se de rett øynene, se litt sint ut og snakke skarpt. Hadde en episode for mange år siden under en inspeksjon hos et advokatfirma i Oslo. Midt på natta snubler jeg på ung jypling av en advokat som nektet bevisst å vise legitimasjon. Dette hadde jeg ikke hjemmel til påsto han. Jeg gidder ikke krangle med sånne folk så jeg ringte politiet og kundens kontaktperson. Politiet ankommer og får legitimasjon som de igjen gir til meg. Advokaten får kjeft av politiet, dette hadde de ikke tid til! Samtidig får advokaten en overhøvling av dimensjoner fra kontaktpersonen med beskjed at heretter har vekterne kundens tillatelse til fysisk å kaste ut obsternasige advokater med makt, om de ikke klarer å oppføre seg. Neste gang jeg traff på advokaten lå bankkortet klart på skrivebordet, men han ville ikke snakke med meg eller se på meg. Ganske morsomt egentlig. Genialt! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes enkelte vekteroppgaver kan gjøres i det offentlige, ikke bare privat sektor. Det er ikke mange prestisjejobber som vekter, men det er noen. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hva anser du som perstisjeoppgavene da? Vet spørsmålet virker kritisk ,men egentlig så bare lurer jeg Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg tenkte på det samme. Prestisjejobbene er så sjeldne at jeg vil tro de fleste ikke ville kjenne en igjen om de fikk en Lenke til kommentar
vingebil Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 fyttikatta så dyrt det har blitt med vekterkursene :S Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Vekterskolen koster en del ja, men sÅ får du veldig mye bedre opplæring + praksis i en bedrift.. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Jeg tror det er lurt å ta vekterkurs asap zulu honolulu hvis man vil blir vekter, mtp de kommende lovene som omfatter utdanning av vektere. Hvis de ikke allerede er trådt i kraft? Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ja kommer til å bli mye mer omfattende, tror ikke det har begynt enda. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hvis bransjen holder lønnsnivået men øker utdanningstiden kommer bransjen til å gå under. Det er ingen studenter som gidder 280 timer kurs for å få deltidsjobben som betaler 20kr mer i timen enn kveldsjobben på rema1000. Uansett hvordan de løser problemet på tror jeg det blir et stort tilbakeskritt for hele bransjen. Vi som har vært igjennom det vet hvor kjedelig og ubrukelig mesteparten av vekterkurs trinn 3 er. Jeg lærte iaf ikke stort mer der enn på trinn 1. Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hvordan er egentlig vekteryrket for studenter? Er ikke så lenge til jeg begynner på universitetet, og jobber for tiden i butikk. Føler at det er en fin jobb hvor jeg koser meg, og at den er fleksibel og ikke så galt betalt. Høres imidlertid ut som om vekteryrket innebærer litt mer "action", uten at jeg ser for meg noe heftige biljakter e.l. Men noe litt mer enn at noen har knust en pakke egg ved melkekjølen. Er det enkelt å få jobb og betalt kurs? Og hvor fleksibel er arbeidstiden, samt mulighet for fulltidsjobbing i sommerferien? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 @Ms.Mango Alle de tingene varierer enormt ettersom hvor du jobber. De store avdelingene med mye folk har fleksible vakter og store muligheter for jobb i sommerferien, feks flyplass. Flyplass kan skjelden tilby action på den måten du tenker på En actionfylt jobb som vekter ville jeg styrt unna mtp rettssikkerheten vektere har. De greieste jobbene er der hvor du enten håndhever norske lover feks flyplass eller jobber på et privat eid objekt. Da er jobben lettvindt og man har veldig enkle regler å forholde seg til samt at man har mye mer makt i forskjellige situasjoner. Du kan for eksempel ikke bortvise en narkis eller en tvilsom kjenning fra et offentlig sted, men er du på et privateid kjøpesenter er det ingen problem. På en flyplass har man en liste over ting som ikke er lov å ha med seg ombord i fly. Veldig enkelt å forholde seg til. Det med å få gratis kurs kommer nok veldig an på hvor desperat de som utlyser jobben er på å få folk. Er det ingen med kurs som søker, blir den utvalgte påspandert kurs. Det du kan gjøre er å søke på den jobben du finner som trenger flest antall folk, for så å bytte jobb etter du har fått kurs, hvis du ikke vil ha jobben da. Kynisk, men bransjen fortjener ikke bedre behanding enn de gir oss. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hvis bransjen holder lønnsnivået men øker utdanningstiden kommer bransjen til å gå under. Det er ingen studenter som gidder 280 timer kurs for å få deltidsjobben som betaler 20kr mer i timen enn kveldsjobben på rema1000. Uansett hvordan de løser problemet på tror jeg det blir et stort tilbakeskritt for hele bransjen. Vi som har vært igjennom det vet hvor kjedelig og ubrukelig mesteparten av vekterkurs trinn 3 er. Jeg lærte iaf ikke stort mer der enn på trinn 1. Hvordan er inntjeningen i bransjen da? Går bedriftene med overskudd? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 ... Hvordan er inntjeningen i bransjen da? Går bedriftene med overskudd? Selvfølgelig... Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 @Ms.Mango Alle de tingene varierer enormt ettersom hvor du jobber. De store avdelingene med mye folk har fleksible vakter og store muligheter for jobb i sommerferien, feks flyplass. Flyplass kan skjelden tilby action på den måten du tenker på Action og action da, så lenge det er litt mer variert, og gjerne med en litt mer direkte kontakt med mennesker. Det viktigste for meg vil egentlig uansett være at jeg kan jobbe utenom "8-16"-bolken. Hvordan er det med lønn og kveldstillegg for en som er helt fersk? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 På en flyplass får du mer enn direkte kontakt med mennesker for å si det sånn Som skrevet på forrige side ligger lønna på 146,53 kr/t (33,6 t/uke), kveldstillegget er 25kr/t og helg er 43 eller 45kr/t. I tillegg til dette kommer tjenestegrenstillegg som ligger på mellom 150kr/mnd til 1350kr/mnd. Helt ulogisk utregnet. Mobiltjeneste har 150kr/mnd og flyplass har 1350kr/mnd, forstå det den som kan Hvor er det du skal studere? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hvis bransjen holder lønnsnivået men øker utdanningstiden kommer bransjen til å gå under. Det er ingen studenter som gidder 280 timer kurs for å få deltidsjobben som betaler 20kr mer i timen enn kveldsjobben på rema1000. Uansett hvordan de løser problemet på tror jeg det blir et stort tilbakeskritt for hele bransjen. Vi som har vært igjennom det vet hvor kjedelig og ubrukelig mesteparten av vekterkurs trinn 3 er. Jeg lærte iaf ikke stort mer der enn på trinn 1. Med 5 års butikkerfaring har jeg 163 kr i timen etter Handel & Kontor sin butikktariff, f.eks på Rema. I tillegg har jeg UB-tillegg på lørdager etter kl 13.00, mens i vekteryrket starter den 18.00. Det er også langt større UB-tillegg i butikk. F.eks lørdag etter kl 16.00 har jeg et tillegg på 84 kr, samt hele søndag. 42 kr etter kl etter 13.00 på lørdager. Økonmisk sett hadde jeg tjent mer penger ved å jobbe dagtid/kveld på Rema 1000, enn å jobbe natt som vekter. Håpløst....! På en flyplass får du mer enn direkte kontakt med mennesker for å si det sånn Som skrevet på forrige side ligger lønna på 146,53 kr/t (33,6 t/uke), kveldstillegget er 25kr/t og helg er 43 eller 45kr/t. I tillegg til dette kommer tjenestegrenstillegg som ligger på mellom 150kr/mnd til 1350kr/mnd. Helt ulogisk utregnet. Mobiltjeneste har 150kr/mnd og flyplass har 1350kr/mnd, forstå det den som kan Hvor er det du skal studere? Det står at mobilvektere skal ha 150 kr ekstra per måned, men like under står det oppført at utrykning gir nesten like mye som de som jobber på flyplass. Hvorfor er det ingen som får dette tillegget? Jeg kjører utrykning, men har ikke utrykningstillegg. Dette gjelder flere enn meg i andre firmaer. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Den har jeg også tenkt på Thomas! Har du forsøkt å diskutere det med Tor, eller hvem det er som styrer borte hos dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå