Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste har 37,5 timers uke, og da er minstelønna på 141,37 kr. natt- og helgetillegget ble øket til 25 og 45 kr ved årsskiftet. Det ble også bestemt under fjorårets forhandlinger at lønna skal økes med minimum 10 kr før neste forhandling (tror det er i 2013).

 

You wrong bitch!

 

 

Økonomisk ramme

 

Her er de økonomiske rammene for oppgjøret:

 

* Partene er enige om at lønnsutviklingen i bransjen skal heves som et ledd i arbeidet med å heve bransjens status og gjøre den i stand til å konkurrere om arbeidskraft.

* Genrelt tillegg på kr 7,19

* Helg og nattillegg økes med kr 2,- i 2010 og med kr 3,- i 2011.

* Fått til særskilt forhandling som skal gjennomføres innen januar 2011, 2012 og 2013

* Det skal minimum gi en økning på henholdsvis kr 2,- kr 3,50 og kr 5,-

* Matsatsene økes til kr 74

 

 

Kilde: Arbeidsmanden

Lenke til kommentar

Jeg synes jobben frister ganske mye, men jeg er nå lærling som IKT-Servicefaget haha :)

 

Er forsåvidt ganske aktivt sportslig med fotball/styrke trening og sånt så det frister...

Men men får se.

 

 

Noen av dere "Vektere" her som var vakt når Avenged Sevenfold spilte i Spektrum 24 november :p?

 

De fleste vekterene stod i store jakker+luer og fryste ræva av seg. i køa stod meg og en jente i t-skjorte, det var rundt 6-8 minus grader ute :p? når vi kommer helt frem til (kroppvisitbla bla) vet ikke hva det heter. Så kommenterer han og ser på meg "T-SKJORTE NÅ?!?! o.O " så ler begge to. :)

 

For min del så ble jeg litt glad av den kommentaren, gjorde konsert opplevelsen enda bedre :). pga greit det skal være seriøst men, humor har jo vektere også! :)

 

Forresten lure kanskje på om det var G4S? er ikke helt sikker men tror det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Timelønna som vekter er jaggu ikke ille, egentlig. Men 22 kroner i nattillegg er jo helt latterlig.

 

Nattillegget er så lavt at jeg nesten nekter å tro det er sant. En jeg kjenner som jobber innen databransjen har 140 kr i nattillegg, mens en baker har rundt 80 kr. For å sammenligne bransjen har også en fengselsbetjent ufattelig mer enn en vekter om natta. Dersom jeg måtte jobbe sent i butikken når jeg jobbet i den bransjen fikk jeg et tillegg på 80 kr om det var natt. Helt håplåst. Har nattillegget for vektere stått på stedet hvil siden tariffen var laget?

Lenke til kommentar

Om nattillegget for vektere hadde vært på samme nivå som med de fleste yrker kunne jeg levd som en konge ettersom jeg kun jobber natt. Fagbrevtillegget er også helt latterlig. 5 kr ekstra i timen, og lærlinger opparbeider seg ikke ansienitet under årene som lærling.

 

Som faglært i butikk får jeg 8 kr ekstra i timen i tillegg til høyeste lønnstrinn. Det blir nesten 28000 kr i måneden uten overtid eller tillegg for ren dagjobbing. Er svært fornøyd med hvordan Handel & Kontor forhandler lønn på, men er svært skeptisk til NAF. Betalte flere tusen kroner i fjor på å være medlem, men føler ikke jeg har fått noe igjen for det.

Lenke til kommentar

Skal snart være utplassert hos NOKAS, og derfor driver jeg å gjør læreplansmål fra VG3/opplæring i bedrift om til arbeidsoppgaver. Kommer til å jobbe mobilt, stasjonært og område. Har dere noen forslag til oppgaver for disse læreplansmålene:

 

"vurdere og iverksette sikkerhetstiltak knyttet til akutte trusler mot person og eiendom"
"bruke tilgjengelige tekniske og manuelle hjelpemidler knyttet til virksomhetens stasjonære og patruljerende vektertjenester"

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=621494

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

Joda, enig i at bruken av yrkestittel her var litt i drøyeste laget, men når det kommer til hvordan dørvaktene har oppført seg og behandlet dette paret blir jeg kvalm. En dørvakt er vel såvidt jeg vet ikke der for å lage mest mulig drit, men for å opprettholde sikkerheten blant publikum og passe på at uvedkommende ikke kommer inn.

Lenke til kommentar

Skal snart være utplassert hos NOKAS, og derfor driver jeg å gjør læreplansmål fra VG3/opplæring i bedrift om til arbeidsoppgaver. Kommer til å jobbe mobilt, stasjonært og område. Har dere noen forslag til oppgaver for disse læreplansmålene:

 

"vurdere og iverksette sikkerhetstiltak knyttet til akutte trusler mot person og eiendom"
"bruke tilgjengelige tekniske og manuelle hjelpemidler knyttet til virksomhetens stasjonære og patruljerende vektertjenester"

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=621494

 

Jobber i NOKAS og har ofte med utplasseringselever/Praksiskandidater fra Vekterskolen osv.

 

Må du gjøre det før du skal ut i utplassering? Hvis ikke så anbefaler jeg deg vente til du er med ute på jobb, da får du en bedre oversikt selv over ting og kan da ta en bedre vurdering selv.

Lykke til ute! :)

Lenke til kommentar

Ikke akkurat et ukjent fenomen at mange dørvakter er litt for glade i å eskalere situasjoner. Her er stort sett vektere ganske mye flinkere, og norsk politi veldig flinke. Det finnes selvfølgelig alltid noen sorte får (sikkert også i politiet selv om de er flinke til å sile ut folk), men blant dørvakter så virker det som det er regelen og ikke unntaket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...