Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig stiller man sterkere med et fagbrev. Man får bedre lønn, og stiller sterkere når man søker jobb, ikke bare i vekterfaget, men også andre jobber. Hvor mange vektere med bare kurs tror dere søker sivile politistillinger og offentlige sikkerhetsstillinger i ambasader, stortinget, forsvarsdepartementet, sykehus, tinghus osv? Så nylig en stilling for tinghuset i Bergen. Denne var godt lønnet 350000-450000 kr i årslønn avhengig av erfaring, og de ville ha folk med fagbrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt spørsmål:

 

Sist helg skulle jeg ha fri. Men min kollega som skulle vært på jobb fikk blindtarmbetennelse måtte på sykehus, så jeg måtte ta over. Avtalen var da at jeg skulle jobbe fra torsdag til i morgen. Altså 7 dager. Nå ringte områdelederen min meg og sa at jeg må kanskje jobbe denne helgen OGSÅ. Denne helgen er en del av turnusen min, og jeg lurer på om jeg har rett til å nekte å jobbe denne helga? Jeg er så faens lei av at det alltid skal være jeg som må ta over for andre. Vi er bare 6 ansatte i denne avdelingen, og det tærer som faen på meg, som jobber både mobil og beredskap. Det vil si at jeg er på jobb 24 timer i døgnet, og har fint lite sosialt liv mens jeg er uniformert. Det er alltid noen som er sykemeldt, og jeg har faen ikke anelse om hvorfor det ikke blir ansatt flere folk.

 

Jeg føler meg utnyttet bare fordi jeg er 20 og ønsker å vise at jeg kan ta imot ekstraarbeid. Men nå er det snart jul, og jeg trenger faktisk å komme meg ut og handle julegaver før ting stenger. I tillegg har jeg en kjæreste 3 timer unna, og som jeg hadde tenkt å besøke for siste gang før jul.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

@Arinomi

 

Du kan knapt nekte jobb som er forutbestemt, dvs at det står på arbeidsplanen din. Dersom du ble tvunget til å jobbe forrige helg skal du ha ekstra tillegg i lønn for det, ihht overenskomsten. Hvis du takka ja til å jobbe forrige helg uten å forhandle om helga etter, sitter du som svarteper.

 

Alle dine personlige forklaringer er irrelevant. Det som betyr noe er hva du avtaler med arbeidsgiver. Sier du ja til for mye er det din egen feil =)

 

Flott lærepenge til neste gang da..?

Lenke til kommentar

Ah, jeg glemte å nevne at det ble avtalt at jeg skulle få fri denne helga. Og det gjorde jeg også, Abigor.

 

I min situasjon handler det ikke så mye om å "takke ja", egentlig. Hver gang de ringer er det nesten som om det er noen som har dødd. Og da har jeg ikke noe valg. Jeg kan jo selvfølgelig si nei, men da blir jeg sett på som DEN unnasluntreren. Skulle ønske vi hadde mer folk.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar
Har sett flere tyttebærpolti stå med håndjern, noe så tett.

 

Hva er egentlig problemet ditt med at enkelte vektere er utstyrt med håndjern?

 

Vedder 15kr og ei pølse fra narvesen på at det er sjalusi.

 

 

Godt mulig. Det er ingenting som hindrer h*n i å spankulerer rundt med egne håndjern om h*n føler for det.

Lenke til kommentar
Har sett flere tyttebærpolti stå med håndjern, noe så tett.

 

Hva er egentlig problemet ditt med at enkelte vektere er utstyrt med håndjern?

 

Vedder 15kr og ei pølse fra narvesen på at det er sjalusi.

 

 

Godt mulig. Det er ingenting som hindrer h*n i å spankulerer rundt med egne håndjern om h*n føler for det.

Fortsatt harry.. Det vektere skal gjøre er å holde folk i ro fram til polti kommer. Hvertfall det de vaktene jeg har snakka med har sagt...

Lenke til kommentar
Har sett flere tyttebærpolti stå med håndjern, noe så tett.

 

Hva er egentlig problemet ditt med at enkelte vektere er utstyrt med håndjern?

 

Vedder 15kr og ei pølse fra narvesen på at det er sjalusi.

 

 

Godt mulig. Det er ingenting som hindrer h*n i å spankulerer rundt med egne håndjern om h*n føler for det.

Fortsatt harry.. Det vektere skal gjøre er å holde folk i ro fram til polti kommer. Hvertfall det de vaktene jeg har snakka med har sagt...

 

Hvem tror du de ansatte på et kjøpesenter ringer dersom en person klikker totalt? Vektere eller politiet? De ringer som regel de som er i umiddelbar nærhet, som regel aldri politiet. Skal liksom vektere holde denne personen nede frem til politiet kommer, eller er det greieste å sette på han håndjern, for så å føre han med på et kontor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fortsatt harry.. Det vektere skal gjøre er å holde folk i ro fram til polti kommer. Hvertfall det de vaktene jeg har snakka med har sagt...

 

 

At folk synes det er harry, tror jeg de færreste vektere bryr seg fint lite om. Egen sikkerhet er det aller viktigste for vektere og da er bruk av håndjern, stikkhansker og sikkerhetsvest noe som blir brukt.

 

I min tid som vekter i Oslo sentrum ble jeg "mobbet" av en resepsjonist på et hotell som mente jeg overvurderte faren ved å jobbe som vekter. Helt til en natt da en gjest gikk amok med øks og angrep resepsjonisten. Han låste seg inn på kontoret mens gjesten sto utenfor og hogget seg gjennom døren. Resepsjonisten trykket inn en bærbar ransalarm, og jeg var 20 sekunder unna. Etter et kraftig basketak mellom meg og gjesten fikk jeg kontroll på han og satt på han håndjern.

Politiet ankommer og den stakkars forskremte resepsjonisten kommer omsider ut og får nok et sjokk når han legger merke til at jeg har fått et øksehugg midt i brystet som ble stoppet av vesten min. Etter den natten hørte jeg aldri noen spydige kommentarer fra resepsjonisten.

 

Harry eller ei, utstyr som håndjern kan redde liv og helse. Det er blant annet derfor de blir brukt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...