Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal ta vekterkurs til neste år, etter sommeren.

Jeg lurer på, hvem burde jeg velge? Nokas,G4S eller Securitas? Hvem vil dere si er "best" og hvorfor?

Og om hvem av firmaene som er "best" å jobbe i og hvorfor.

Det er ikke vekterfirmaene som gir deg vekterkurs, det er vekterskolen. Vekterfirmaene er svært like, så du merker nok ikke noe forskjell på dem. Det er langt større forskjell på hvilken jobb du har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men på vekterskolen sine sider gir de videre linking til de forskjellige firmaene for påmelding på vekterkurs?

Hvem skal betale for at du skal få vekterkurs? Kan hende er det vekterfirmaene som har lokaler der kursene kan foregå. Det er også svært ofte vektere som har vært ansatt flere år i et vekterfirma som har kursene.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det vil jeg tro. Etter det jeg hørte fra opplæringskontoret var det svært få læreplasser i vekter/sikkerhetsfaget.

Hvorfor det? Er det noe bransjen burde sette pris på så er det billig arbeidskraft!

 

Men hvorfor i all verden har man 2 år som lærling for å bli vekter? Før trengte man kun 1 uke for å bli vekter. Nå kreves det vel et 3-trinns kurs som kan fullføres iløpet av et år inkludert mye jobbing. Istedenfor bruker man 2 år med slavelønn for å få et fagbrev som andre får med 3-4 ukers kurs?

Lenke til kommentar

Det vil jeg tro. Etter det jeg hørte fra opplæringskontoret var det svært få læreplasser i vekter/sikkerhetsfaget.

Hvorfor det? Er det noe bransjen burde sette pris på så er det billig arbeidskraft!

 

Men hvorfor i all verden har man 2 år som lærling for å bli vekter? Før trengte man kun 1 uke for å bli vekter. Nå kreves det vel et 3-trinns kurs som kan fullføres iløpet av et år inkludert mye jobbing. Istedenfor bruker man 2 år med slavelønn for å få et fagbrev som andre får med 3-4 ukers kurs?

 

Du får ikke fagbrev etter 3-4 uker med kurs.....

Lenke til kommentar

Må vel jobbe 5 år for å kunne ta fagprøven? Jeg får fagbrev etter 2 år som gjør at jeg stiller mye høyere ved ansettelser, (noe) bedre lønn og jeg får jobbe med fag på skolen som jeg finner veldig interessante (først og fremst sikkerhet, også markedsføring og salg). Ser virkelig ikke det gale i det.

Lenke til kommentar

Må vel jobbe 5 år for å kunne ta fagprøven? Jeg får fagbrev etter 2 år som gjør at jeg stiller mye høyere ved ansettelser, (noe) bedre lønn og jeg får jobbe med fag på skolen som jeg finner veldig interessante (først og fremst sikkerhet, også markedsføring og salg). Ser virkelig ikke det gale i det.

Stiller en 20-åring som nettopp er ferdig med 2 år som vekterlærling sterkere enn en som har fullført forsvaret, vekterkurs og jobbet 1 år som vekter? Altså totalt 2 års ansinuitet vs 2 år som lærling. For 2 år som lærling tjener man hvor mye ekstra? Er det verdt å miste 2 års full lønn?

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror en med fagbrev stiller sterkere. Noen lærlinger jeg har snakket med har også fått vekterkurs mens de har vært lærlinger. Ser jo den at Forsvaret teller en del, men det spørs da helt hvor man har vært. Har man sitti på et kontor og kokt kaffe i 1 år så ser jeg ikke helt det store i det.

 

For meg er det verdt det, siden jeg får en grei utdannelse ikke bare innen sikkerhet, men også salg, økonomi og markedsføring. Uansett så jeg velger ikke vekteryrket pga. av lønna, men pga. av interessene mine. Lønn er egentlig ikke en veldig stor motivasjonsfaktor for meg.

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...