Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lyst til å vite hvordan datamaskin er oppbygd(er 13år.)

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke om dette er riktig kategori, da får en admin flytte innlegget mitt

Jeg er en 13 år gammel gutt snart 14, skal begynne i 9.klasse. Jeg vil lære hvordan datamaskinen funger..oppbygd..osv..osv, sånn at vis jeg får problemer i fremtiden kan jeg fikse dette selv, noen bøker dere anbefaler for noen som er HELT HELT ferske..

jeg må vel ikke åpne hele pcen hele tida? finnes det ikke noen pcer man kan få kjøpt som man kan teste på?

Endret av Darksite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kort forklaring:

En PC består av mange komponenter.

Alle komponentene er viktige, noen mer enn andre.

Først, så har du det som gir strøm til PCen din. PSU. Power supply unit. Det er her du kobler inn strømkabelen, naturligvis. På andre siden derimot, er det veldig mange forskjellige kabler, som passer til resten av komponentene i PCen din som trenger strøm.

Så har du hovedkortet. Dette er komponentet som alt i PCen er festet til, og som gjør at delene fungerer sammen. Hovedkortet er enkelt forklart et stort grønt kort, med forskjellige 'slots' du skal plassere resten av komponentene dine i. Om du ser bak en PC, så har du plugger som du putter USB-enheter i, lyd, i noen tilfeller nettverkskabelen i, og i noen tilfeller skjermkabelen i. Dette er en del av hovedkortet. Dersom du tar ut et hovedkort, vil du se at det sitter porter for dette i den ene enden av kortet.

Prossessor. Den sier seg nesten selv. Dette er maskinens hjerne, og den som hovedsaklig utfører oppgavene. Noe mer detaljert beskrivelse skal jeg ikke gå inn på. Denne festes til en socket på hovedkortet ditt. Og klemmes fast med noen hendler. Så den har god kontakt med hovedkortet. Du vil ikke kunne se en ferdigmontert prosessor på et vanlig hovedkort, da den ligger under en stor vifte. Hvis ikke blir den for varm, og yter dårligere. Får strøm fra hovedkortet.

RAM. Random Access Memory. Dette er minnebrikker, som lagrer små mengder (~2-10gb) data. Dataen leses mye raskere av fra en RAM brikke, enn fra en 1000GB harddisk. Så RAM-brikkene dine lagrer rett og slett data du bruker ofte, så man slipper å søke om-og-om igjen etter data i harddiscen. F.eks. dersom du spiller et spill, så er det gjerne landskap og sånne ting som blir lagret her. Og gjør at ting går raskere. RAM-brikker er en type flash minne (om jeg ikke er helt på jordet nå). Og er egentlig det samme som en minnepenn. RAM brikker kobles rett på hovedkortet. Det er egne RAM-slots på hovedkortet ditt som disse skal puttes i. Får strøm fra hovedkortet.

Harddisk. Dette håper jeg du vet hva er. Her lagres dataen du har på PCen din. Operativsystem, musikk, filmer, spill osv. Kobles ikke rett på hovedkortet, men kommuniserer via en sata (nyere harddisker) kabel. Får ekstern strøm fra PSUen.

Grafikk-kort. Grafikk-kort er et eget komponent som brukes for grafikk, naturligvis. Jeg er ikke helt sikkert på hvordan skjermkort fungerer, men jeg går utifra at det er et komponent sammensatt av en mini-prossessor og litt RAM. Som er reservert for grafiske elementer. Igjen, f.eks. komponenter i spill. Kobles også rett på hovedkortet. I en såkalt PCI-ekspress port. Kraftigere grafikk-kort krever strøm fra PSU, men svakere og eldre grafikk-kort får strøm fra hovedkortet. Mange grafikk-kort er også innebygget i hovedkortet. Disse er naturligvis ikke like kraftige som et eksternt skjermkort.

Hovedkortet har også vanlige PCI-porter. I disse portene kan man koble andre kort i. Etter eget behov. Det kan være f.eks. lydkort eller nettverkskort.

Tror ikke det er noen komponenter jeg har glemt da.

Regner med at du forstår mer hvordan en PC fungerer nå. Og hvordan ting henger sammen. Du kan prøve å skru opp en PC, og se om du skjønner hvilke de forskjellige delene er, utifra beskrivelsen min. Om du gjør det, så gir ting straks mer mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad for at jeg lærte om dette på en tid der det var mulig å faktisk utforske på ting. I min tid var kort maksimalt 2-sidige, og hadde man kontrollen på mikroprosessor, adressebuss og databuss så var det meste løsbart. Ting er en smule mer komplisert nå...

Hva du faktisk vil lære er spørsmålet du bør stille deg. Elektronikk eller PC? Mange her på forumet kunne sikkert laget seg sine egne grafikk kort, men det er ikke sikkert samme person er særlig flink til å velge rett grafikk kort til Det Kule Spillet.

Engelsk kommer du ikke utenom uansett, så bare lær det. Google Translate kan være din verste fiende, men med rett bruk kan den være en grei ordbok for oversettelse av det ordet du ikke forstår.

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Ja jeg vet hva harddisk, ram,grafikkort er, bare at jeg vet ikke hvor i pcen det ligger, åpne pcen min!? hva om noe galt skjer?? :ohmy:

Det er som sagt ikke farlig å åpne PC-en. Ta din stasjonære PC opp på en pult med god belysning, så begynner du å skru av det ene dekselet. Når du da har fått av dekselet, har du fri sikt inn på komponentene i PC-en.

Det du da gjør, er at du har gjort litt research på forhånd. Finn bilder av hvordan de forskjellige komponentene ser ut, så prøver du å finne dem igjen inni PC-en din. Du lærer fort hvor de forskjellige delene sitter. Prøv også å forstå hvor de forskjellige kablene går.

Det er ufattelig vanskelig å lage en kokebok-oppskrift på "hvordan en skal lære seg PC". Dette er noe du bør undersøke litt selv. Dersom du har spørsmål, så er det ikke vanskeligere enn å spørre noen - gjerne her i tråden. Det er også mulig å søke etter bilder av PC-er, men tross alt - "learning by doing" er den beste måten jeg vet om å lære noe på.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Ja jeg vet hva harddisk, ram,grafikkort er, bare at jeg vet ikke hvor i pcen det ligger, åpne pcen min!? hva om noe galt skjer?? :ohmy:

Er ikke noe hokus pokus under kassa, for å si det slikt, det er ikke noe farligere enn å åpne panseret på en bil og titte på motoren.

Og er man en ansvarlig PC eier så skal panseret opp til tider, da for utkasting av uønskede leieboere som aldri betaler leie, les: Hybelkaniner, bedre kjent som støv!

Lenke til kommentar

Er ikke noe hokus pokus under kassa, for å si det slikt, det er ikke noe farligere enn å åpne panseret på en bil og titte på motoren.

Og er man en ansvarlig PC eier så skal panseret opp til tider, da for utkasting av uønskede leieboere som aldri betaler leie, les: Hybelkaniner, bedre kjent som støv!

Eventuelt fjerne kadaver fra åstedet, og ha en ordentlig begravelse - for så å adoptere et nytt og friskt familiemedlem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...