Gå til innhold

Vridbar skjerm. Bare et bluss? (60D)

39 stemmer

1. 1. Din mening om vridbar skjerm.

• Dette har jeg ventet på lenge.
      18
    • Vridbar skjerm, hva skal man med det?
      6
    • Bruker sjelden skjermen som søker uansett, jeg er likegyldig.
      15

Anbefalte innlegg

Velger å poste denne posten her i stedet for på ryktebørsen.

60D er trolig i ferd me å bli lansert. http://www.canonrumors.com/category/photography/canon-60d/

Vridbar skjerm er på disse bildene den mest åpenbare endringen vi ser på huset. Jeg har lenge spurt meg selv. Hva i alle dager skal man med vridbar skjerm? Bruker forøvrig skjelden Liwe View uansett så personlig ser jeg ikke helt poenget. Min mening er at kameraer med vridbar skjerm blir stygge og klumpete på baksiden. Designen og ergonomien blir litt ødelagt synes jeg. Kamerahusene får også en litt billigere følelse tror jeg.

Dersom jeg får behov for å ta bilder fra lave perspektiver, har jeg ingen betenkeligheter med å legge meg ned på bakken. På konsertbilder hvor man holder kamera i lufta kan jeg forsåvidt skjønne poenget med vridbar skjerm.

Er vridbar skjerm bare en motesak eller er det kommet for å bli?

Er det slik at canon føler seg truet til å innføre dette kun fordi det er i vinden for øyeblikket?

Noen andre som tenker de samme tankene som meg? eller er jeg bare grinebiter som tviholder på "det gamle." Til slutt må jeg legge til at jeg aldri har prøvd et kamera med vridbar skjerm, gode muligheter for at jeg blir overbevist dersom noen låner meg et kamera.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du ikke liveview er det nok ikke interessant for deg. Jeg bruker liveview en hel del, ikke minst til makro og manuell fokusering. Her vil en dreibar skjerm være ganske så nyttig i teite vinkler - vil gjerne ha det. :)

Ja, savner det litt på LiveView. Har det på hybriden vår, Canon S3 IS, og det er det nyttig i blandt. Men jeg er bekymret for byggekvaliteten, den ble defekt på S3'en (reparert på garanti).

60D'en bør bli ganske solid, og da ville jeg ikke hatt en slik løsning. Min D300s er ekstremt tøft bygget, og det er en av egenskapene jeg setter mest pris på, er ikke bekymret for fukt og snø.

Kunne tenkt meg en billig ekstern 3" eller 4" som jeg kunne feste på blitzsko eller stativfestet, og vri til ønsket posisjon, koblet til HDMI porten. Det hadde løst problemet på en god måte når jeg hadde behov for vribar skjerm. Finnes slike løsninger nå, men det er gjerne større og dyrere skjermer for proff filmbruk.

Lenke til kommentar

Det første dSLR med bevægelig skærm kom i foråret 2006 - og Canon og Pentax er de sidste dSLR-producenter der endnu ikke har modeller med bevægelig skærm.

De bevægelige skærme findes i to udgaver - begrænset bevægelig, således som Olympus E-330 havde i 2006 og Sony har idag.

Det første dSLR med fuldt bevægelig skærm (som i mange videokameraer) var Panasonic L-10 fra efteråret 2007, siden har Olympus udsendt flere modeller (E-3, E-30 og E-620) med en sådan skærm. Også Nikon har en enkelt model.

Den bevægelige skærm er særdeles nyttig ved Macro-foto, således at man ikke behøver at indtage en "akrobatisk" stilling for at få det ønskede foto. Desuden har jeg brugt det i mit kamera, når jeg stod i en tæt skare, men kunne fotografere ved at løfte kameraet op over mit hovede og med den drejelige skærm se hvad jeg fotogtaferede.

Men - for at være lidt sarkastisk - i de senere år har Canon IKKE været først med tekniske fornyelser (støvreduktion, Liveview og Video) men har ventet for at se hvad andre gjorde. Ved Video var de dog hurtige - allerede som 2. producent, hvor de ved støvreduktion og Liveview var 4. producent og ikke den bedste.

Lenke til kommentar

Vridbar skjerm savner jeg relativt ofte på min D700. Det er ikke sjelden jeg tar bilder nær bakkenivå, og det er noe drit å ligge på alle fire i skogen og finjustere fokus.

Dog ser jeg at det må være vanskelig å implementere en vridbar skjerm som samtidig tilfredsstiller mine krav til robusthet (som helt klart går foran ønsket om vridbar skjerm).

Lenke til kommentar

I motsetning til andre ting som er i vinden for tiden (3D), så er vridbar skjerm en særdeles nyttig feature. Men den er kun nyttig i samband med liveview.

Hvis bildene fra ryktebørsen stemmer, så ser vi at Canon har valgt å bruke samme løsning for vridbar skjerm som Olympus. Dette er den beste løsningen av de som er valgt (fungerer med stativ og kan vris i de fleste retninger).

@Anew - du trenger ikke å bekymre deg; disse skjermen er rimelig robuste. Olympus bruker det i tre kameraer for tiden (E-620, E-30 og E-3) og det har vært lite rapporter om feil. De feilene som har vært rapporter har stort sett vært rundt E-3, og var på grunn av en konstruskjonsfeil som nå er rettet.

Lenke til kommentar

Vridbar LV skjerm er totalt uerstattelig når du først venner deg til det, folk som har så mye imot det har sannsynligvis aldri brukt det heller!. Noen ganger får du mye bedre bilder ved å være litt diskret, i motsetning til å stå å "peke" med en stor speilrefleks. Tenker på street photography osv. ...utmerket til macro, stativ, og alt annet også.

Lenke til kommentar

Vridbar LV skjerm er totalt uerstattelig når du først venner deg til det, folk som har så mye imot det har sannsynligvis aldri brukt det heller!. Noen ganger får du mye bedre bilder ved å være litt diskret, i motsetning til å stå å "peke" med en stor speilrefleks. Tenker på street photography osv. ...utmerket til macro, stativ, og alt annet også.

Det er vel også slik at de som ikke har brukt LV sammen med vridbar skjerm som er mest lunkne til LV også.

Lenke til kommentar

Som flere skriver her er det godt mulig at vridbar skjerm blir et must når en først har vendt seg til det. Det som bekymrer meg er hvor robuste kameraene blir. Hengslene til skjermen er de laget av plast?

Noen som kan forklare hvilket system Olympus(og 60D) bruker til å feste skjermen? (tenker på hengslemetoden som er brukt)

Lenke til kommentar

Det er vel også slik at de som ikke har brukt LV sammen med vridbar skjerm som er mest lunkne til LV også.

Det er mulig det er slik, men det går faktisk an å ikke ha bruk for verken liveview eller vippbar skjerm, selv om enkelte synes det er [sett inn valgfritt adjektiv fra Steve Jobs her].

Hadde det vært gratis og ikke gått utover robustheten hadde det ikke vært meg imot, men siden jeg bare har bruk for det en gang i skuddåret er jeg ikke villig til å ofre noe for å få det.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvilket system Olympus(og 60D) bruker til å feste skjermen? (tenker på hengslemetoden som er brukt)

Har ingen anelse om det 100% eller blanding metall og plast. Selve konstruksjonen er vel rimelig lik den som blitt brukt på video-kameraer i veldig mange år.

Lenke til kommentar

Angående robusthed af vridbar skærm.

Jeg har haft et kamera med en sådan i godt 2½ år, jeg bruger lejlighedsvis den vridbare skærm og da ofte sammen med Liveview, typisk ved macrofoto hvor jeg også foretrækker manuel fokus.

Med manuel fokus er Liveview med forstørret billede en virkelig fordel.

Jeg har endnu ikke haft nogen problemer med skærmen på min E-3 - men E-3 jo også et af de mest robuste kameraer på markedet.

Lenke til kommentar

Etter å ha tilbragt drøyt 5 år med mitt gode gamle Panasonic FZ30 ultrazoom med fullt vridbar skjerm ville det blitt nedtur om ikke mitt E-3 også hadde dette.

I tillegg til alle de ovennevnte gode grunner til å ha slik type skjerm er det nemlig enda et poeng. Der brorparten av SLR har en fast skjerm sårbar for skader kan vi med vridbar skjerm vende denne innover i stedet, slik at den er beskyttet. Det bruker jeg alltid når kameraet skal opp og ned i veska, og også stadig mer når jeg bruker kameraet. Jeg kjenner kameraet såpass godt at jeg ikke gidder å sjekke skjermen for hvert eneste bilde som tas, og sparer da også verdifull batteritid med inaktiv skjerm. Det hender jeg åpner den og skummer gjennom siste bildeserie, men ikke alltid det heller, om jeg f.eks. er like i nærheten av en av mine PC'er.

Jeg ser derfor overhodet ingen ulemper med vendbar skjerm, snarere tvert i mot. Det vil for fremtidige kameraer i denne klassen være et krav fra min side.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg aldri liveview, dsv pr i dag, det kan selvsagt forandre seg. Jeg forstår at det er en viktig mulighet for andre, og jeg forstår og hvorfor.

Vridbar skjerm er noe som jeg tror vil bli vanligere og vanligere på speilrefleks og. Det er en forsinket, men forståelig utvikling. Og ser man nøkternt på vridbar skjerms fordeler, kommer ihvertfall jeg til den konlusjonen at den saken må sees på som positiv. Egentlig er det stupid i dag å ikke ha vridbar skjerm på speilrefleks. Flere produsenter har lang erfaring med vridbare skjermer, og teknologien må derfor antas å være en solid sak som ikke vil få barnesykdommer.

Personlig ønsker jeg dette velkomment, selv om jeg pr i dag ikke bruker liveview, men ser at en vridbar skjerm kan forandre det pga dens fordeler.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...