Sigdal Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Jeg har en array of stringobjekter initialisert til null: std::string functions[300] = {0}; Er det mulig å assigne blokker av strenger til denne arrayen, feks denne: { "Axx", //0 "Bxx", //1 "Cxx", //2 "Dxx", //3 "Exx"} //4 slik at den legges inn fra element [100] og til element [104] på en enkel måte? Jeg må også kunne gjøre flere slike initialiseringer i serie på samme måte f.o.m. et forhåndsbestemt element. /Sigdal Endret 12. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hmm, jeg vet ikke. skrev ned litt tullekode på en funksjon som kan løse det. ingen sexy løsning men... func HelperFunction( dataToInsert, dataArr, startIndex) { endIndex = dataArr.length+startIndex; for( i = startIndex; i < endIndex; i++) { dataArr[i] = datatoInsert[i-startIndex]; } } Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg tenkte jeg kunne gjøre noe sånt: std::string functions[300] = {0}; //Og så fylle inn med strenger: functions[000] = {"streng1"}; functions[001] = {"streng2"}; functions[002] = {"streng3"}; //neste blokk functions[100] = {"streng5"}; functions[101] = {"streng6}; functions[102] = {"streng7"}; //neste blokk functions[200] = {"streng8"}; functions[202] = {"streng9"}; functions[203] = {"streng10"}; Men det kompilerte ikke.. Hva må rettes på her? Det viktige er at jeg kan legge inn (små) unike tekstrenger (og samtidig se hva som er lagt inn) og aksessere stringobjektene vha en integer, slik som forsøkt på over. (integer fra 0 til 299). Endret 13. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Er ikke rett syntax om du skal sette noe inn i et array: std::string functions[300] = {0}; functions[101] = "streng"; ... og ikke ha med {} da de vil hentyde å init arrayet? kan være jeg er ute på tur her. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Får det ikke til å kompilerer hos meg. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Tja... du får vel kanskje ikke lov til å gjøre std::string functions[300] = {0}; da, lag en loop som init "0" i alle sammen da. EVENTUELT(kom på det nå), skriv std::string functions[300] = { "0" }; Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Funker ikke dette? std::string my_arr[] = { std::string("Hello World!"), std::string("lorem ipsum") }; Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Han ville vel garantere at den var X stor? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Sett inn X i klammene? Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg kan initialisere alt i ett statement og bare skrive inn {"ingen streng"} e.l. der det skal være tomt. Det blir litt mye padding, men det går. Tanken var å bare initialisere arrayen-av-strenger på en smart måte som ga "null-padding" utenom blokkene. Endret 13. august 2010 av Sigdal Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg kan initialisere alt i ett statement og bare skrive inn {"ingen streng"} e.l. der det skal være tomt. Det blir litt mye padding, men det går. Tanken var å bare initialisere arrayen-av-strenger på en smart måte som ga "null-padding" utenom blokkene. > cat test.cpp #include <iostream> #include <vector> #include <string> int main () { std::vector<std::string> ditt_array(10, "ingen verdi"); ditt_array[2] = "test1"; ditt_array[3] = "test2"; ditt_array[7] = "test3"; for (int i = 0; i < ditt_array.size(); i++) std::cout << i << ": " << ditt_array[i] << std::endl; return 1; } > ./a.out 0: ingen verdi 1: ingen verdi 2: test1 3: test2 4: ingen verdi 5: ingen verdi 6: ingen verdi 7: test3 8: ingen verdi 9: ingen verdi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå